Det här med vattenflaska.
Får kaniner i sig verkligen så mycket vatten som de behöver med vattenflaska?
Vi har tre vattenflaskor här hemma. En pytteliten som är till möss, en lite större som är till hamstrar och en stor som är till kaniner. Det enda som skiljer flaskorna åt är själva storleken på flaskan. Själva drickpipen är ju identisk med alla tre flaskor och går att byta med varandra. Det betyder ju att det kommer lika mycket vatten åt gången från alla tre flaskorna. Det säger ju dock sig själv att en mus och en kanin inte dricker samma mängder på en gång. Så får en kanin i sig verkligen allt vatten den behöver från en flaska. Den måste ju dricka ganska länge för att få sig tillräckligt, har kaniner tålamod för det eller dricker de bara tills den värsta törsten lagt sig.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Mina kaniner har inte tålamod att dricka, utan har blivit nästan förbannade och ryckt riktigt ordentligt i flaskorna.
Därav att jag inte använder vanliga flaskor längre, utan använder vattenautomater istället.
Jag har samma märke åt mina kaniner och gerbiler (fast olika storlekar då). Mina kaniner har tålamod och dricker ordentligt ur flaskorna.
Skillnaden är en kanin och en gerbil dricker är att kannen slickar och trycker in pipen långt (mer vatten mina gerbiler trycker jätteförsiktigt så att det inte kommer alls lika mycket vatten.
Men jag tror det är väldigt individuellt, man får helt enkelt avgöra själv :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man kan ju alltid ha både vattenflaska+ skål för "säkerhetens" skull! :)