Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4871 ggr
[bubblans]
0

Höhäck ^^

Jag vet att detta är ett ämne som de flesta är oens om Tungan ute Men kaniner är inte enbart skappta för att äta från marken .. De vilda i naturen äter från buskar/träd och från marken. De står på sina backben och sträcker sig efter grenar/blad.

Många säger att de kan få bettfel och att de kan fastna mellan gallret eller att nacken skaddas, men var har ni fått allt de ifrån ??? asså faktan :P

Är det av egen erfarenhet eller har ni läst de ifrån någon pålitlig källa ?isåfall var ifrån?

om nu höhäck är dåligt, är då också sån höboll farligt ? Höboll har ju mycket mindre mellanrum mellan gallret.

Måste påpeka att jag stör mig som in i bomben när folk kommenterar om de ser någon ha en höhäck i en bild ^^ för det är ju väl ens eget val om man ska ha höhäck eller inte.

Jag själv har inte en höhäck … Tungan ute

Pelzi
0

Jag har hö häck till mina kaniner  och dom har ALDRIG bitit fel eller något.

Tro inte att jag inte bryr mig om vad mina kaniner gör.

Det finns alltid risker i buren dom kan bita fel på exempel: kaninen kan bryta tassen om den ramlar ner från huset osv..

Dom KAN skada sig på allt möjligt i buren man kan inte låsa in dom i en bur där det bara finns spån så att inte dom skadar sig det finns risker man MÅSTE ta för att kaninen ska må bra.

Men hur vanligt är det igentligen att en kanin har fått bettfel/ont i nacken pågrund av hö häck?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[bubblans]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1: håller med dig Glad Varför jag inte har höhäck är för jag aldrig har haft behov av det (kaninen kissa ej på höet) Men nu har jag fått en tilll kanin och han kissar på höet så jag ska skaffa höhäck GladMen jag undrar verkligen var alla fått sin fakta ? Tror verkligen inte att en kanin kan skadas av en höhäck :P

Pelzi
0

2# jag måste ha det då mina ska få något att pyssla me som och dra och pilla ut det än att bara tugga :)

Eriikaa
0

Säger precis som Pelzi. Jag har höhäck, och ser inget fel med det. Puff har aldrig fastnat eller nått annat i den.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[bubblans]
0

#3: jaa, det var ju smart :) Jag har haft en i plast men den var ju dålig haha så den kasta jag. Det var sån som ingick i buren ^^ Jag brukar själv trycka in höet i burgallret och ibland i en höboll Glad

torpetskaniner
0

Har höhäckar till mina, funkar utmärkt. Annars blir ju höet ofräscht och nerkissat.

Fridaaaa
0

Jag kommer aldrig utsätta mina kaniner för höhäck. Risk att dem fastnar mm.

Ger mina på marken i buren. Mina äter upp det ganska fort så det är väldigt lite som blir nerkissat. Bättre nerkissat hö än kanin med brutet ben

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[h-malm]
0

#7 Bor dina kaniner i inneburar? :)

Själv har jag höhäck till alla kaniner.

Bamse 08
0

Jag har höhäck och höboll och min kanin har aldrig fasnat där.

Jag håller också med Pelzi

What doesn't kill you makes you stronger.

torpetskaniner
0

Kaninungar brukar klättra upp i dem jag har, så då brukar jag lägga höet på marken. Men har man höhäcken fylld hela tiden (som man ska ha) så händer det inget. Iallafall inte med mina.

Fridaaaa
0

#8 Den ena ja, inte dem andra 4 :)

Lusthan
0

Jag har funderat över att köpa en boll och hänga upp då Sture tycker det är förfärligt roligt att sätta sig och skita på sitt hö och kissa också såklart. En boll såg rolig ut.

Vad är det ni menar med risk med en höboll? Att de tuggar på själva bollen? Skulle de vara mer oförsiktiga än oss människor? Höhäck kan jag förstå beroende på hur den ser ut. Där kan de ju fastna. Hade en bur förr med ett höfack eller vad vi kan kalla det för och där kom ungarna in och fastnade när de blev tillräckligt stora. Jag fick sätta en planka för och börja ge hö på marken istället. Sen finns det väl fristående höhäckar har jag för mig och det förstår jag också att man vill vara lite försiktig med men en boll om den inte hänger helt knepigt är det farligt? också? Kan ju vara bra att fråga innan jag köper en som jag ändå inte kan använda sen.

Plopp4
0

Jag hade höhäck förrut. Ibörjan precis när jag fått Mimmi visste inte jag och mamma hur vi skulle sätta fast den i buren så då satte vi den fel. Och då kom hon på nåt sätt upp i den tror jag, (det var längesen). Men nu har jag inte höhäck, (nu är Mimmi snart 3 år.) Fast ibland brukar jag ha det för att undvika att hon kissar ner höet och att det blir helt stökigt med utspritt hö i buren. Men jag skulle hellre vilja ha det än att Mimmi gör illa sig på den. Men det har alltid gått bra med höhäck så jag använder den då och då :)

(Detta var min åskikt!)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

[Wera]
0

#11 Men en kanin kan fastna med tänderna i galler som man har på burar också (särskilt sådant galler inomhusburar har) så det är väl lika farligt som höhäck :)

Jag har inte höhäck men inte p.g.a. den anledningen som många skriver om, utan för att jag nte orkar köpa dom och mina kaniner välter bara ner dom så då får dom ha det på marken. Förr hade jag höhäckar, det enda som hänt var att en kanin fastna med benet i gallret då den låg i buren (någon kanin hade rivit ner den) men det gick bra. :)

Men jag stör mig också på att folk ska kommentera och pika en så fort den ser en bild med en höhäck i buren.

Sweet Teddy
0

Jar har höhäck till mina, fast ska nog ta bort de när de flyttar till den nya buren, då de bara sliter ut allt hö & äter från marken. ^^

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Pelzi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man vill vara försiktig men ändå att kaninerna har kul så hänger man höbollarna högt uppe och har hö häckarna som jag har på biden så dom inte kan fastna med tassen i den allltså hö häck på utsidan så dom får pilla höet genom gallret.

Så sätter jag gräs i hö häckarna på sommaren och hö på vintern i i häckarna och halm i buren tycker att det är smidigt att sätta hö/gräs i höhäckarna och höet/gräset håller sig fräsct och på vintern så sätter jag in snö i buren så dom får äta för det är ju som vatten + 2 gr om dan vatten i skål och på sommaren vatten flaskor och så är jag ute med dom varje dag i sele och koppel :)

Fridaaaa
0

#14 Min tjej gnager ej på gallret då hon får mycket Motion, grenar osv, hon har aldrig bitit i gallret, inte närjag är hemma i alla fall (vilket är väldigt många timmar/dag).
Men risken är större att dem fastnar i hähäck tycker jag. Så jag kommer aldrig ha det.

Clariiz
0

Jag har höhäck till några av. Dock fäster jag dem på utsidan, dels för att det är smidigare när man ska fylla på och dels för att kaninen inte kan hoppa upp och sätta sig i den.
Höet håller sig mycket fräschare i en höhäck.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[ninnakm]
0

Jag har inte höhäck till någon av mina kaniner, lägger höt på deras hus i stället, då sitter de och äter där uppe och de är samtidigt långt i från toaletten. Jag skulle inte våga ha höhäck åt mina trots att de är ute från 08:00 på morgonen till 11:30 på kvällen är det jätte busiga. Därav ligger de sällan stilla och vilar i burarna utan det är full rulle där med glädje skutt, race och allt möjligt, då tycker jag att det känns säkrare för mig att inte ha, i fall de skulle fastna på natten.

[h-malm]
0

#11 Okej. För jag tänkte att det isåfall är nästan lika stor chans att om dom skulle kunna fastna i gallret på inneburen.

Suskiv
0

Jag har höhäck av den enkla anledningen att hon annars kissar ner höet. Tack vare höähäck så äter hon faktiskt hö vilket hon inte gjorde hos uppfödaren där höet låg på golvet och blev nerkissat.

Höhäcken har glesa galler så risken att bita fel känns liten och den är uppsatt på ett sånt sätt att skulle hon hoppa upp i höhäcken så lossnar den. Detta är testat då hon första dagarna hoppade upp höhäcken, jag hittade häcken liggandes på burgolvet med nerkissat hö. Nu var det länge sen hon gav sig på höhäcken utan nu sitter hon fint och äter av höet.

Våra kanin är av den lugna sorten och ligger mest och vilar i buren. Hon är ju ute i beteshagen flera timmar per dag och får springa av sig.

Rent generellt tror jag att det är bättre att ha hö på golvet om man har en kanin som inte kissar/bajsar i det. Men har man en kanin som skitar ner höet och därmed inte äter det så är höhäck/höboll att föredra.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D