Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1464 ggr
Joanna Müller Flodin
0

Hur få henne tam?

Jag köpte en dvärgvädurshona för nästan tre veckor sen och nu är hon drygt 11 veckor. Men vi har lite problem :(

Hon är hur rädd av sig som helst när man försöker ta upp henne eller klappa henne. Att bära upp henne från buren är jätte svårt och det tar flera minuter innan man väl får tag i henne (utekanin). Vi brukar släppa henne lös på studsmattan så hon får röra på sig lite då jag inte vågar ha henne i koppel ännu. När man sen ska bära tillbaka henne till buren tar det runt 5-15 min att få tag i henne, hon springer alltså iväg från oss hela tiden. Att bära henne under en längre tid går inte, hon får panik och försöker med all kraft att hoppa ur famnen.(Vilket gör att man måste ta hårdare grepp på henne = hon får mer panik)

Att ha henne i koppel är hur svårt som helst. Hon är så rädd att hon stampar hela tiden och sen trycker ner magen och huvudet på marken av rädsla när hon sen rör på sig lite springer hon i en otroligt hög fart och får nästintill panik. Det går inte ha henne vid sig eller i famnen för hon vill verkligen inte utan blir bara så otroligt rädd. Det känns som vi aldrig kommer få henne tam, precis som det är hennes personlighet och en stark vilja som tyder på att hon vägrar ge oss en chans.

Snälla hjälp oss, börjar bli orolig för henne. Vi har lagt mycket tid på henne men det verkar inte fungera…. :'/

Kristall
0

När en kaninunge kommer till ett nytt hem har den bott i ett tryggt hem med sin mamma och sina syskon att söka trygghet hos. I det nya hemmet finns ingen av dem, ingen trygghet. Vissa kaniner klarar det mindre bra, och blir väldigt osäkra i sina nya hem.

Det gäller att ha tålamod och vara väldigt snäll och lugn med henne, vinna hennes förtroende. Ta inte upp henne innan hon litar på er, om hon måste få Motion kan ni använda er av en transportbur som hon själv får hoppa in i och ut ur, det har jag gjort i början med osäkra kaniner och de har snabbt lärt sig att koppla ihop transportburen med hagen när de vill ut, resp buren när de är trötta och vill in. Dock skulle jag inte rekommendera att släppa en osäker ungkanin på en studsmatta, då en så pass öppen plats antagligen gör den ännu mer osäker (dess instinkter säger den att akta sig för rovfåglar). Dessutom sviktar ju underlaget samt är halt för kaninens tassar. En riktig Hage med bra gömställen är att föredra.

Sitt vid buren, med dörren stängd till en början om det behövs. Prata med lugn, glad röst, prata om vad som helst, bara hon blir van. Sitt och plocka med lite gräs så hon till slut kommer fram och vill smaka. Låt henne komma fram först, belöna sedan med mat och röst. Upprepa flera gånger om dagen, lite då och då, tills hon är van och kommer fram till dörren när hon hör er. Då kan ni sträcka fram handen, och när hon accepterar det, klappa henne. Och så fortsätter ni sådär.. så har iaf jag gjort med osäkra kaniner, och de har blivit trygga individer med lite tid och tålamod :) Däremot finns det de som aldrig blir riktigt bra heller, hade bl.a. en hona som pga nedsatt syn aldrig litade på människor till 100%, men hon blev så bra hon kunde bli.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Joanna Müller Flodin
0

okej, tack så hemskt mycket! Ska försöka så gott det går. Hon kommer däremot fram när jag har lite blommor och maskrosblad och smaskar i sig men när jag väl sträcker fram handen för att klappa henne hoppar hon iväg igen. Men får kanske fortsätta med att mata henne så och samtidigt prata?

Dock har vi ingen transportsbur men finns det något annat sätt?