torka hö?
köpte ungefär 15kg hö från min kompis som har hästar, och hennes kaniner älska höet , det är lite sådär halv "blött"/fuktigt eller vad man ska säga.. men när jag gav det till mina kaniner så gilla dem det inte alls.. (det var precis när jag kom hem från henne) sen idag rensa jag buren & bytte hö & då var det översta höet lite torrt & då blev kaninerna lite mer intresserade av det. Hur ska jag göra för att det ska bli sådär torrt så dem ska gilla det & vilja äta det..?
tacksam för svar ! 
Hej Ligg höet ute i solen bredd ut det .Låt det torka då kommer kaninerna gillar det .Jag gjordt inte jag hade hö hemma klipper gräs och la det ute det fick torka mina kaniner åt de sen
det inte bra ha för blöt hö kan nögla ge till kaninerna
Mkh // Susanne
Om hon har hästar är det antagligen ensilage.. det är inte så bra för kaniner. Inte efter ett tag iallafall när det legat framme har jag hört.
Du kan inte ge dem vanligt, torrt hö?
Som #2 säger så kan det mögla.
#1 , okej ska försöka det imorgon , men asså det är ju inte blött blött , asså det är svårt att förklara..
#2 , okej , eftersom det i affären är ganska "dyrt" om man gämmför med min kompis pris (1kr kilot) men men , ska försöka göra så som #1 sa :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är inte Hösilage då? :) Det brukar man ge till hästar, då ensilage ger dålig mage för en del hästar. Det är inget farligt att ge i små mängder till kaniner men om de inte vill äta det, så är det kanske bäst att köpa vanligt hö. Om du har någon bonde i närheten med t.ex får eller liknande så hör med honom/henne :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#4 , nja , dem vill som sagt bara äta det när det torkat lite.. men jag har några i närheten som har får & kor 
#5 Okej :) Men fråga dem ifall de har vanligt hö och ifall de vill sälja till dig ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 , okej , kan åka dit nån da & kolla 
När mitt hö tog slut mitt under vintern så tog jag Hösilage som vi ger till fåren och la det inne i laudgården. Det torkade på bara några dagar och kaninerna gillade det. 
#8 , jasså , det ska jag prova 
Hösilage skulle jag aldrig ge till mina kaniner. Vad jag hört och läst ska så kan det vara riktigt farligt. kanske inte i små mängder med med tanke på att kaniners föda nästan enbart består av hö skulle jag inte ge dem det.
Det är inte lika farligt som ensilhage med defenitivt inte bra.
Hör med någon bonde/ridskola om du kan köpa vanligt hö där istället :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#10 Faktiskt så kan ensilage vara "bra" för vissa kaniner, självklart inte i stora mängder men vet många uppfödare som ger det till sina kaniner. Tror att de blir rätt fina i pälsen av det, men det kan ha varit ngt annat också ;) Men jag vet att det är bra ^^
// Anka
Man vaccinerar hästar mot Botulism när de äter hösilage:
"Bakteriet som heter Clostridium Botulinum är vanlig jordbakterie som kan växa utan syre, som inne i en ensilagebal. Bakteriet producerar toxin (gift) som orsakar förlamning av muskulaturen. Hästen är mycket känslig mot denna gift. Vaccination är ett enkelt sätt att skydda sin häst mot denna sjukdom som ofta har dödlig utgång."
Så jag skulle absolut inte ge en liten kanin hösilage! Varför inte bara ge vanligt torrt hö istället liksom? :)
#12 Jag har själv inte gett ensilage, men uppfödare jag känner ger de ibland och de lever ju ^^ men visst kan det vara så :)
Jag ger mina egenskördat hö, det bästa enlgit mig :)
// Anka
När kaniner är känsliga mot blött hö och gräs är det viktigt att det torkar snabbt, går det för lång tid kan det uppstå mögel som kan skada lever och njurar och i värsta fall är dödligt.
Vissa brukar torka hö i växthus för att förhindra dagg som bildas under natten, har man en uteplats t, ex en balkong med tak kan man breda ut höet på en presenning. :)