Borde inte sälja djur!!!!
Jag tycker att zooaffärer borde inte få sälja djur och jag vet att det är flera som håller med mig,alla djur som jag har sätt på affärer ser ledsna och uttråkade ut,och de är för små för att lämna sin mamma än,och jag vet till o med en affär som har kaniner i bur med glasväggar och tak det är ju förskräkligt och djur sköts inte bra.En gång gick jag och min kompis på bio i Kistacentrum,vi hade lite tid kvar före filmen så vi gick ner till zooaffären dom som har varit där vet att det är pyttelite plats där och ändå lyckas dom ha djur där men det är inte det värsta när vi gick in o kollade på djur komm det en guldhamster och han började springa som en galning runtrunt i buren och klättra i plastvägar och han var helt ensam i buren och såg inte alls lycklig ut och jag håll på att börja gråta för jag tyckte så synd om hamster tyvärr hade jag ingen möjlighet att köpa den annars skulle jag absolut ha gjort det.sen var det också några pyttesmå "burar" där som stog på golvet under hyllor och där fanns det två pappegojor de var lite större än undulater och det var så lite plats för dom där så dom fick böja sitt nacke och luta huvud åt sidan för att få plats där och de försökte komma ut och lät jättemycket,jag gick och frågade en tjej som jobbade där varför sitter inte dem två i den stora buren med alla andra fåglar och hon såg jättesur ut och svara att dem ska hämtas snart därför sitter dom där,om nästan 2 timmar kom vi tillbaks och då var de FORTFARANDE där,jag tycker det är djurplågeri,det borde inte vara lagligt att få sälja djur på affärer om man kan inte sköta dem och sånt:/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här tycker jag väldigt olika från zoobutiker till zoobutiker. Jag vet ställen där de tar jättefint hand om djuren, de får städat varje dag, friskt vatten, hö och mat. Sedan finns det ju kontrollanter som åker ut och tittar så att djuren har det bra, de kommer oftast oinbjudna för att få så bra kontroll som möjligt. Min granne är sådan så jag vet på ett ungefär hur de gör. Faktiskt så har jag sett många privata uppfödare som tar mindre hand om djuren än vad zooaffärerna gör. De finns dessutom fler anställda som kan rycka in om något skulle trassla till sig, det är ju deras jobb., på djurbutiker än vad det skulle vara hemma hos en uppfödare.
Men självklart förstår jag vad du menar, det är inte kul att se djur så. MEN kontrollanter som är skyldiga att anmäla om något är fel så borde de ha sett detta. Fåglarna kan ju ha varit en ren tillfällighet, allt kan ju hända. De som skulle hämta de kanske fått förhinder som de var tvugna att ta hand om så de fick komma senare. Att de fångar fåglarna så innan är för att det ska vara lättare för köpare att bestämma sig och givetvis tar det inte lika lång tid.
Hamstrar är inga flockdjur, de lever ensamma och så trivs de bäst, i alla fall guldhamstrar.Om det var så du menade. Det har i alla fall jag fått lära mig.
Så tänker jag :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det är ju HELT olika beronde på zooaffärer! Finns djur som har det hundra gånger värre hos sin uppfödare än hos en djuraffär! Jag har själv 3 djuraffärskaniner, alla är otroligt fina, både i temprament och kropp. Och dessutom duktiga och glada hoppkaniner.
Jag har en kille från en uppfödare, han är inte alls som de andra. Innan han kom till mig, hade han suttit i en mörk lada i ett år, aldrig fått smaka en enda grönsak eller ens fått känna på riktigt solsken.
Han är långt ifrån tam, och dessutom hane. Dessutom har han andningsproblem…
Jag kan ju såklart inte ångra att jag köpte honom, men ibland önskar jag att jag hade valt en "bättre" kanin. Gärna en till djuraffärskanin eller omplaceringskanin, de behöver ju hjälp :)
Som 1# säger, de är många på djuraffären som tar hand om djuren och rycker ut ifall det skulle behövas. Och hamstrar är ej flockdjur..
Det finns dock många på djuraffärer som är okunniga och ibland inte heller särskilt trevliga som du beskriver..
Anledningen till att de tar ungarna lite tidigt från modern är för att de ska få dem sålda! Hellre att dem blir sålda och tagna lite för tidigt än att de blir stora och "fula" nog att ingen vill ha dem.. Då avlivas dem ju. Och alla uppfödare får ju inte heller iväg sina djur, då är det många som antingen avlivar hos veterinär eller t.o.m nackar dem. Jag skulle aldrig kunna göra det själv….
Bromma Zoo är en underbart bra djuraffär!
Precis som #1 säger så var guldhamstern i alla fall inte ledsen över att vara själv. Det är nämligen olagligt att ha guldhamstrar ihop om de är äldre än 8 veckor gamla. Anledningen är att de är solitära och med största chans har ihjäl varandra om de bor ihop..
ja det finns säkert zoo affärer som är bra men dom kunde väl ha lite större flyttburar så att fåglarna behöver inte "vika ihop" sig och den där hamster var helt galen och man får väl inte ta kaninungarna förtidigt från mamman dte är ändå jättemånga som sälje djur privat och det är inte så många som rekomenderar att köpa djur på affärer.Men det är kanske bara jag som är så gnällig:)tycker bar synd om stackars djur som sitter där och har det tråkigt(kanske inte på alla affärer men på dom som jag har sett)
En guldhamster ska leva ensam, de är inte flockdjur och brukar döda/skada varandra. Dvärghamstrar där emot lever ofta 2 och 2.
Det är väldigt lika från djuraffär till djuraffär, men att man har glas som väggar och tak spelar ingen roll anser jag så länge det finns lufthål så att syre kan komma in och att det är god ventilation.
Djur magazinet i Mora tycker jag är toppen bra, alltid fint och fräscht, rena burar i lagom stora ytor oavsett djur. Kanske lite dålig kunskap hos viss personal när det kommer till föda och könsbestämning men i övrigt har dom hand om djuren väldigt bra. Finns också vanliga familjer och uppfödare som inte sköter om djuren på rätt sätt, precis som att det finns djuraffärer som inte har det så bra åt djuren. Lika så en gammal djuraffär för fanns i Mora, som ägdes av en privatperson, min syster jobbade där förr, där var dom även kunnig kring djurens föda, kloklippning och könsbestämning, hade det rent och fint.
#1 Jag håller med dig :) Jag har sett många fler dåliga privata djurägare än djuraffärer. Jag har faktiskt aldrig sett en djuraffär som har det dåligt hos djuren, och ändå har jag gått in i många djuraffärer! Både i Göteborg, Luleå, Gävle, Mora, Borlänge, Falun, Sthlm och många andra byar och städer jag passerat.
Jag själv har både kaniner från djuraffär och uppfödare och alla är trevliga och mysiga, jag har dock haft kaniner förr från större uppfödare och dåhar dom varit skygga och osociala! Inte vana med någonting. Men i djuraffärer är det sällan en ung kanin får leva ensam, lika så marsvin medan hos uppfödare lever dom ofta ensamma (stora uppfödare) och visa uppfödare jag varit hos har inte ens rasthagar, dvs de får aldrig komma ut (det får dom väl inte i djuraffärer heller men dom är inte där lika länge).
Jo, men de flesta djuraffärer har rymliga flyttburar till djuren. Det var antagligen bara ett fall av väldigt få där de inte har så stora flyttburar.
Jag vet inte vilken tidigaste ålder är för ungar, men runt 6-8 veckor kan jag tänka mig. Och tidigare än så tar iallafall inte Bromma Zoo. Tror att min kille var 5 veckor när jag fick honom, han klarade sig utmärkt ändå. Och det var ett par år sedan.
Det är inte många som rekomenderar nej, jag tycker det där är otroligt överdrivet. Själv har jag alltid fått kommentarer/blickar för att jag har "fel" sorts kaniner, bara för att de kommer från djuraffärer. Och det är otroligt löjligt. De är mina bästa vänner, oavsett vilken bakgrund de haft!
De flesta djur har inte alls tråkigt. De får mycket att syssla med, leksaker, hö, gömda godisar m.m. De blir inte hanterade så mycket i djuraffären för att man själv ska få uppfostra dem :)
Jag jobbar på en djuraffär, fäboden heter den! Hos oss har alla djur otroligt bra och rymliga burar! Vi byter all mat och vatten varje dag och städar minst två gånger i veckan! Så det finns bra djuraffärer. Djuren som säljs är uppfödda av ägaren till butiken som är otroligt kunnig om djuren! Dock är jag en sån som vill ha stamtavlan på alla djur jag köper och vill ha en uppfödare på djuret. Vill absolut inte stödja djuraffärskedjorna MEN det finns bra djuraffärer också glöm inte det! Som wera säger så ska guldisar inte sitta tillsammans då dom inte är flockdjur och oftast tar död på varandra!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
jag menar inte att det är äckligt och smutsigt på zooaffärer jag menar att djur som är där blir uttråkade när dom sitter där hela dagen i buren utan att göra nånting jag vet att det är många som kelar med djur på affärer efter jobbet men det blir bara en ganska kort stund för det är fler djur men om djur är hos uppfödare(nu pratar jag om en bra uppfödare) då kan dom kanske få springa ute lite och då bor de också på friluft,sånt möjlighet har inte dom som är på affärer,men jag menar inte att de sköter djur dåligt!visst finns det dåliga djurägare och uppfödare men det var inte det jag menade,och det som var på Kista centrum det är min personliga åsikt det är inte dåligt att man fångar fåglar före den som ska köpa kommer men dem kan väl få lite större burar?och ärligt talat den där hamster var knäpp den sprang och började klättra i väggar som om den ville komma till oss,min kompis har haft och har hamstrar och dem gör aldrig så och inte på andra djuraffärer heller,på zooaffärer brukar dom ha flera guldhamstrar i en bur minst tre styck brukar det vara iaf.
#8: Att den klättrade på väggarna beror antagligen på att den har en hel del energi och behöver på utlopp för den. Vissa är på det viset en period i sitt liv. Sen att djuraffärer har flera guldhamstrar ihop. Som jag skrev så säger lagen att det är tillåtet att ha de ihop fram till 8 veckor, men efter det måste de ha varsin bur. Att det inte är alla djuraffärer som följer detta, ja, som sagt så existerar det ju. Likväl som det finns djuraffärer som inte följer regeln om att djuren måste vara könsuppdelade.
ja som sagt det finns bra djuraffärer men tyvärr så finns det dem som är inte bra och det borde inte vara så ALLA djuraffärer borde vara bra tycker jag:)och det är absolut ingen fel på djur från djur affärer,men har hört från kompisar,sett själv och set att det var fler här på KaninIfokus som skrev om hemska saker på några djuraffärer(jag säger inte alla eller flesta,jag säger NÅGRA djuraffärer)
#1 Håller med att alla djuraffärer ska ge ett gott exempel till djurens hantering och skötsel, som "förebilder" till blivande djurägare. Det är trots allt en affärskedja så det borde vara lite strängare regler men tyvärr verkar det inte vara så noga med sådant när det handlar om djur.
Håller faktiskt med dig. Jag tycker det är hemskt att de sitter där också. Dock finns det som de andra säger affärer som har sina djur i större burar. Men vissa har små hemska burar och fåglar i samma rum.
Jag tycker att man ska förbjuda att sälja djur i affärer, varesig det är bra eller dåligt. Jag tycker man ska ha en lista på uppfödare i närheten i varje djuraffär. Som man kan åka till istället.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Själv har jag en kanin från Bromma zoo och jag tycker de tar hand om djuren och så på ett jätte bra sätt.
Bromma zoo tar imot kaniner från 6-8 veckor.
Min kanin är frisk och kry och är 3 år han har inga sjukdomar eller så :)
Så själv klart beror det pådjuraffär har själv pratat med de och de tar imot från priv. och uppfödre :)
Sen så håller jag med #2
What doesn't kill you makes you stronger.
Jag köper aldrig djur ifrån djuraffärer, enbart fisk när jag hade det.
Men inga andra djur, då de oftast ger dem för skötsel, försmå burar osv, vill inte gynna djuraffärer när det gäller djuren. Sällan jag köper saker heller ur djuraffärer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bromma zoo är jättefint!! Men jag håller med att vissa djur verkligen inte har de bra i vissa djuraffärer
/Elvira :D
Nej, men såklart gynnar man de bra djuraffärerna :) Jag åker t.ex. ända till Bromma Zoo för att bara köpa pellets och sånt :P Det är en liten bit.