Varför luktar bajset illa?
Jag har en kaninhona på ca 3 månader. Hon, som alla andra kaniner, bajsar ganska mycket. Men hennes bajs luktar så himla illa. Min hanes bajs luktar inte alls, inget jag har märkt av i alla fall. Men hon bajsar alltid lite lösare och jag tycker ofta det ser ut som att hon bajsar ut det där "nyttiga bajset" som hon egentligen ska äta. Det är alltid 2-3 sånna korvar varje dag som jag hittar här och var.
Hon får bara hö och pellets, inget annat grönt just nu. Just för att jag ville hålla nere på sånt om det var därför. Men det kommer i alla fall. Så vad kan det bero på? Varför luktar det så illa, och varför äter hon inte upp det?
/Jessica
Kan tillägga att hon är väldigt pigg och glad i övrigt, en mysig liten tjej :)
/Jessica
Inte diaree (stavning)?
What doesn't kill you makes you stronger.
Nej, hon har inte diarrée. Men ska hålla henne på en mer strikt hö/pellets diet nu. Inte ens en liten godisbit förens hennes mage är ok igen. Det är ju vanliga pluttar också, men endel sånt illaluktande med. Lite jobbigt :P
/Jessica
Har samma problem med mina kaniner, gjorde nyss en tråd om det. De får också bara hö och pellets. Vad ger du för pellets?
Cuni complete får de, så det ska ju vara bra för magen.
/Jessica
Kanske pelletsen? Vissa kaniner tål helt enkelt inte pellets.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon luktade så när hon kom också, och de hade hon Edel tror jag.. Men ja, kanske. Svårt o ta bort pelletsen bara eftersom hon bor tillsammans med min andra kanin :P
/Jessica
Överskott av nattbajs = överskott av protein. Dra ner på pelletsen, du kanske har ett proteinrikt hö. Skippa pelletsen helt tills magen stabiliserats och introducera sen pellets igen, men i mindre mängder.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Ok, ska göra det. Tack :)
/Jessica