flyga med kanin?
Ska åka till kiruna i sommar och tänkte om man får/kan ta med sin kanin på flyget eller om det är stressigt för den?
Någon som har gjort det? (resan tar ca 1,5 timme)
tacksam för svar
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Min pappa som jobbar inom flyget har sagt att de iaf har haft en del kaniner som flygit med dem. Jag tror att de blir en del stress för kaninen och jag skulle inte ta med den om jag verkligen inte skulle vara borta länge.

okej, tänkte nog vara borta några veckor, mins 2 iaf. Vill helst ta med henne då.
Har man den vid stolen eller måste de vara vid hundarna och de?
Rest in peace Valkyrie!
#2 om du bara ska vara borta 2 veckor skulle jag låta henne stanna. Jag vet inte hur det är, vart man har djuren tyvärr.

minst 2 veckor , kan hända att jag är borta i en månad. Det är ju på sommaren och hon 'r utekanin ;)
Vill helst inte ha hos kaninvakt då hon är väldigt stressad hos "främlingar" , sist fick hon förstoppning.
Rest in peace Valkyrie!
#4 jaa, men stress på ett plan kanske är värre?

När hon är hos kaninvakten känner jag inte igen henne när jag kommer hem och hon mår bättre av att vara med mig. Flyg kanske skulle funka bra, det är ju det jag frågar om någon vet.
Rest in peace Valkyrie!
#6 Troligtvis får du inte ha henne med dig i kabinen med tanke på att folk kan vara allergiska. I lastrummet kommer hon nog få sitta. Jag skulle dock hellre ta risken att låta henne vara med "främlingar" än ta med henne först på ett plan, och sedan i en helt ny miljö och så. Min uppfattning är att Valkyrie lätt stressar upp sig? :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

läste på sas att man får ta med djur i kabinen max 8 kilo ;)
( har sett andra ha katter och hundar i kabinen )
Hon mår inte alls bra att vara hos kaninvakt då hon inte får den motionen hon behöver (är ute med henne flera gånger per dag, har henne lös och allt :) så när hon är hos vakt får hon bara sitta i sin bur och knappt komma ut.
Om jag tar med henne får hon bo inne som en hund den tiden vilket hon skulle gilla.
Jag kommer nog ta med henne.
Hon blir inte jättelätt stressad så tror hon skulle klara av flygningen eftersom det bara är starten och landningen som skulle vara lite läskigt kanske.
Hon kan lätt bli stressad med främlingar som är ute med henne i sele men annars är hon väldigt trevlig mot andra och nyfiken ;)
Rest in peace Valkyrie!
#8 Ska ni flyga med sas? :)

jag tror det, har ju flygit med de förut och de är bra, man får ha djur med maxvikt 8 kg i kabinen =)
tror ni inte att det hjälper lite med bomull i öronen? eller något som isolerar buren lite kanske?
några tips? eller någon som flygit med kanin? eller marsvin eller andra smådjur
Rest in peace Valkyrie!
#10 pappa jobbar på sas ;) och han tror att de är nog en av de få som tillåter djur i kabinen.

aha. Vet han om det har gått bra med de som flygit med kanin eller om de har varit stressade? ;)
Rest in peace Valkyrie!

Jag har bara flygit en gång och det var 21 år sen (huj vad gammal jag känner mig..!) så jag kommer inte ihåg hur det var, hur mycket låter osv, men får du ha henne brevid dig tror jag inte det är någon jättefara. Visst kommer hon säkert bli lite rädd, men det lär hon bli av att åka tåg eller bil så pass långt också så… Fördelen med flyg är ju att hon inte behöver sitta instängd i en resebur i mer än kanske 2 timmar totalt. Mot väldigt mycket längre om man tar tåg eller bil.
Men jag har som sagt ingen erfarenhet av att flyga med kanin…

jaha okej men då vet jag ju iaf att det inte är en större fara ;)
tack anna
Rest in peace Valkyrie!
#12 tyvärr, han ser ju bara folk när de går på, inte när de kommer fram.

okej, men det verkar gå bra eller? :)
Rest in peace Valkyrie!

Det som kan påverka djur vid flygning är trycket. Om din kanin är det minsta snuvig kan det upptrå tryck i bihålorna som ger dem dödspanik och i värsta fall kan stressa ihjäl den.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#16 jaa, som jag uppfattat det iaf ^^

oj okej, kanske inte så bra då att flyga med de då? vill ju så gärna :(
Rest in peace Valkyrie!

Jag har hört att man inte får ta med kaniner på flyget. I alla fall var det så för ca 5 år sedan. Mina släktingar skulle flyga hit och tänkte ta med sin kanin, men dom fick inte ta med den på flyget. Vet inte om det är ändrat.
Dett var tydligen för att det kunde finnas risk att kaninen kom lös och kunde bita på saker som har med säkerheten att göra.

20# vissa flyg tror att de ska rymma och gnaga på kablar -.-
Rest in peace Valkyrie!

Man få lov att ta med djur som handbagage, i godkänd transportbur som då måste få plats mellan dina ben eller i ditt knä. Detta gäller på SAS inrikesflygningar (jag har rest med möss, råttor och en katt).
SOm sagt är det dock en hälsorisk för djuret. Personligen hade jag hellre letat upp någon som kan ta hand om kaninen hemma. Att riskera kainens liv och hälsa för två veckor känns inte så värt. Hade det handlat om en flytt hade jag kanske förstått, men ändå rekommenderat tåg.
Inget ont menat alls, jag bara oroar mig för din nins hälsa.

Enligt SAS regler på deras hemsida så får bara hund och katt tas med i kabinen och vissa andra djur kan få åka med i lastutrymmet.
#23 tkr det låter konstigt isf :P Men de kanske beror på vad för kontakter man har ^^
Man kan ta kaninen som handbagage tror jag, om man säjer till i förväg, dock får ju inte kaninen väga mer en vad man får ha som handbagage:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#25 Tror inte man får ta kaniner som handbagage.
#26 varför skulle man inte? man får ju ta med hundar och katter, dt är la ingen skillnad?
// Hanna
Lite OT, men är det någon som vet ifall de röntgar djuren innan eller? xD
-' Rebecca Johansson

#27 Jo, tydligen är det skillnad, dom är rädda att kaninen ska komma lös och börja gnaga på kablar och sånt som har med säkerheten att göra. Det var motiveringen som min moster fick, dom fick inte ta med sin kanin vare sig i kabinen eller lastutrymme.

Tåg? :)

Tåg går bra i sittvagn som tillåter djur, man får kostnadsfritt ta med två djur som man har nedanför sitt säte.

#23 jag har flugit med möss, råtta och katt som sagt (när jag hjälpt till via djurtransport i fokus), och det var helt tillåtet.
#26 har ringt och kollat nu, det får man på SAS flygningar, förutsatt att den får plats i en godkänd transportbur som inte överstiger dimensionerna för handbaggage.

#32 OK, men på Norwegian tillåter dom inga andra djur än hund och katt.

32# tack så mycket, vad bra :)
jag ska kolla upp hur länge jag ska vara där, men jag tror det blir flera veckor, inte bara 2!
Har läst att man får ta med de som handbagage och det kostar typ 200 kr/transportbur
Om jag ska åka tåg till kiruna tar det 18 timmar och då känner jag att då kommer jag absolut säga nej till, 18 timmar i en liten transportbur, Nejtack…
Vi får som sagt se hur lång tid jag är där.
Rest in peace Valkyrie!
#28 hehe, antagligen eftersom de kanske kan innehålla bomber elr likn. Men tror inte de gör det inomlands;P
Om din kanin är rädd för djur är det kanske inte så bra idé eftresom det låter mkt, men det vet inte jag hur rädd den är;) Om du ska vara borta bara två veckor så kanske du bore tänka på att ta kaninvakt eller liknande då det ju riskerar din kanins liv, och om du ska vara där 2 v. så är det lite lite, men det beror ju på hur du nu har bestämt dig om hur länge du ska va där. Tkr ämdå du kanske borde ta kaninvakt, men är ju upp till dig.
Menar inte om va negativ elr nåt, bara lite saker du borde tänka igenom eftersom du riskerar din kanins hälsa;)
Lycka till!:)

kollade lite på tåg, om jag skulle åka tåg, skulle ni kunna tänka er åka tåg med kanin i transportbur i 18 timmar?
Rest in peace Valkyrie!
Ja jag skulle kunna åka tåg hur länge som hälst för att slippa flyga, när man enå kan det, men är man borta i 2 veckor är det la inte så jätte kul att åka tåg nästan i ett dygn…
// Hanna

okej . får man ta upp den någonting under resan?
Rest in peace Valkyrie!

#38 Jo, det får man säkert göra. Jag tror inte att kaninen mår dåligt av att vara i en transportbur, bara den har mat och vatten. Mina kusiner tog sin kanin på nattåget, i transportbur ca 15 timmar och det gick ingen nöd på honom.

okej vad bra =)
Rest in peace Valkyrie!

#38 jadå. Man sitter i en edjurvagn och där brukar folk ha katter och hundar i koppel osv. Jag har haft en råtta sovandes på axeln där. Oftast är folk i den vagenen väldigt snälla också så man kan be dom med hundar att hålla dem borta om man vill ta ut kaninen lite.
Du kan ha buren i ditt knä eller sätet brevid om där finns plats. på tåget finns där ju också tillgång till vatten och man kan ge dem mat efterhand på resan.
Dom röntgar inte djuren som flygs inom Sverige eller de närmsta länderna iaf. ;)
Jag skulle inte flygit med kaninen. Anledningar har du ju ovan så jag känner att jag inte behöver repetera dem.
Ang. tåg så är det väl en bättre idé om du måste ha med kaninen. Men det kan ju också vara stressigt för kaninen. Får du en hund bredvid som är intresserad av kaninen så kan den ju bli väldigt stressad. Och det är inte alltid det finns andra platser att sätta sig på heller. Har själv åkt en del tåg i mitt liv och har väl i princip alltid haft plats i djurvagn då jag alltid haft råttorna med mig. Och ibland är det många hundar så att man inte kan sitta någonstans utan att sitta bredvid en eller i närheten av en. Det finns hundar som skäller på varandra osv. :/
Enligt SJ så måste alla djur hållas i koppel eller instängda i bur. Dem ska vara på golvet och får inte vistas på säten mm. Men jag tror inte någon bryr sig om du tar upp och ut kaninen en stund.. :)
Lycka till med att hitta rätt lösning!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som vet om man får ha kaniner som hand bagage när man åker med lufthansa? 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Jag personligen skulle inte flyga med kanin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj, flyger med Lufthansa sak det stå. 
Jag skulle heller aldrig flyga med kanin. Men tåg låter mycket bättre!
Putt :)
Jag skulle nog inte heller flyga med en kanin. B.la jag blir lite konstig när man flyger (ni vet illamående o så..) Så jag vet inte hur en kanin skulle reagerna på det :P
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#44 vart hade du tänkt ha kanin då?
What doesn't kill you makes you stronger.
#50 Menar du på flyget eller när vi kommit fram? 
#51 på flyget :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Jag har flygit med kanin men det var riktigt tjorvigt, det gick bra vid bokning, incheck och säkerhetskontroll men sen började boardingpersonalen käbbla (vi kan inte ha gnagare i kabinen, tänk om dom kommer lös blablabla). Jag käbblade tillbaks tills dom ringde piloten och fick ett ok.
Bästa sättet att resa med kanin är tåg =)! Det tar lång tid, men det är mycket mindre stressande för kaninen och man har möjlighet att titta till den hela tiden. Jag reser flera gånger per år med mina kaniner på tåg.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se