Hjälp!
Hej! Jag och min kompis parade våra kaniner i slutet av mars och vi fick 2 små underbara kaninbebbar i slutet av maj. Eftersom honan är hennes så bor ju såklart ungarna där dom med och ja har några frågor angående ungarna. När ungarna va max två veckor tog hon med dom till hennes systers skola för dom hade nån sak där alla skulle ta med ett djur, mamman till ungarna va inte med och barnen på skolan va 9 år och hon berätta ingenting för mig förrän efteråt. Är de konstigt att jag blev arg? En annan sak jag med blev sur på henne över va att hon ger dom både popcorn och pigelin! Pappan till ungarna som bor hos mig mår jättedåligt av att få pellets så hur bra kan de va att hon ger ungar på snart 6 veckor popcorn och pigelin?! Och ännu en fråga, jag vill verkligen inte att han bor kvar där för hon vet inte hur man hanterar djuren, varken kaninerna mössen eller hunden hon har så jag vill ta hem honom innan nästa vecka, kan jag göra de denna vecka utan att de gör nå? Jätte tacksam för svar!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Är det din kanin, pappan till ungarna som du undrar om du kan ta hem?
Nej min kaninunge
Sajtvärd på degus.ifokus
Frågan är väl varför du lät henne para sin hona med din hane från första början. Men ja.. har du pratat med din kompis om hur hon sköter sina djur? Hon kanske inte förstår att de mår dåligt?
Hur gammal är din kompis? Har du pratat med hennes föräldrar?
Kaninungen lär nog inte lida av att tas ifrån sin mamma några dagar för tidigt, men det förändrar ju inte situationen för de andra djuren.
Edit: läste nu att ungarna inte ens är 6 veckor gamla. Då ska du vänta med att ta hem den, om inte hon verkligen missköter dem.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#2# Varför parade du din hane med hennes hona om hon inte tar bra hand om djuren hon har?
Sex veckor är för tidigt att ta ungen från mamman.
#2# Undrar också hur gamla ni är. Handlar det egentligen om att hon sköter djuren dåligt eller att du vill ha hem din söta lilla unge så snabbt som möjligt?
#3 jag visste inte hur hon behandla djuren förrän hon färja berätta, som igår skrev hon 'kaninerna älskar pigelin!' och hon gör innan hon tänker efter har ja märkt. Vi är båda 17år och jag jobbar på djurpark, har haft djur sen ja föddes och har även djur hemma nu. Jag hade aldrig parat min kaninhane med hennes hona om ja vetat de här och hon lyssnar inte på mig när ja och mina föräldrar förklarar att de hon gör är fel.
Sajtvärd på degus.ifokus
#3 de är klart ja vill ha hem han för han är så kelig och snäll men han hade fått stanna hos henne i 8v om hon hade vetat att djur inte tål samma mat som människor.
Sajtvärd på degus.ifokus
#7# Så du tänker ta hem honom alldeles för tidigt oavsett vad vi skriver? Varför frågade du då?
Du kan inte ha parat i slutet av mars och fått i slutet på maj då kaniner bara går 1 månad.
Ang ägaren av honan plus ungarna, så är det föräldrarnas ansvar! Det är dem du ska prata med om inte din kompis ändrar sitt beteende och hur hon hanterar djuren!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej de tänker ja inte. Men ja undrade va ni tyckte för ja tycker hon gör fel.
Sajtvärd på degus.ifokus
Det är svårt att veta när man bara hör en version, dvs din. Hon kanske inte alls ger sina kaniner popcorn, glass och dylika saker speciellt ofta, kanske bara har hänt en gång? I övrigt kanske hon sköter dem bra och ger dem bra mat?
Tycker att ungen ska bo med sin mamma tills den är 8 veckor gammal om det inte är så att hon missköter den helt, och gjorde hon det så hade den nog redan dött då kaninungars magar är ganska känsliga.
Ljustadalens kaningård
#11# Klokt.
Ts om ni är så bra vänner att ni tar en kull ungar tillsammans så borde du ha märkt redan innan om hon inte vet hur man hanterar djur och missköter allihop, hon verkar ju ha en hel del.
#11 hon ger dom rätt så ofta, tillräckligt iaf och hon frågar inte mig va ja tycker utan hon bara gör o berättar sen och då är den ena ungen min. Jag har sagt till henne att hon måste fråga innan hon gör nå men hon verkar inte fatta de och de är inte bara kaninerna hon gör så mot utan som hon skrev på fb igår 'gav hunden alldeles för mycke tårta och kakor så nu ligger han och fiser!' och de tycker ja med är fel. Mina djur får pellets och grönsaker så som sallad och gräs osv men aldrig att ja skulle ge dom glass eller popcorn eller sånt! Ja vet hur känsliga djur är för min hankanin (pappan till ungarna) får diarré så fort han får lite pellets. Har läst och hört från andra att man kan skilja dom åt tidigast 6 v vilket dom är på tisdag nästa vecka men eftersom ni inte tycker de är nån bra ide så får han stanna.
Sajtvärd på degus.ifokus
#9 april va de o dom kom sista maj.
Sajtvärd på degus.ifokus
#13# Mina kaniner får pellets då och då och klarar det fint. Hunden fick glass igår och överlevde det också. Vad jag menar är att det inte är livsfarligt för att det händer någon gång och din kanin kanske är känslig just för att han aldrig får något annat än bara sin standardmat, det är klart att hans mage reagerar då.
Som Ljusta skrev, hade hon misskött kaninerna så hade ungen redan varit död.
Betalar du något för maten till kullen och hjälper till att sköta dem? Tycker att det låter som att du anser att du har rätt att bestämma hur hon ska sköta sina kaniner och vad hon ska ge, men i de allra flesta fall så är det ju ägaren till honan, dvs den som tar hand om kullen och är uppfödare som är den som bestämmer hur de ska skötas, bara det görs enligt lagen. Tror inte att det är någon fara att hon ger lite "skräpmat" då och då, så tror att du kan slappna av :)
Ljustadalens kaningård
#16 vi hjälps åt med maten och allt annat och innan vi parade kom vi överens om allt för att de inte skulle bli missförstånd. Eftersom du skriver att de inte kan va farligt att dom får då och då så känner ja mig lugnare. Tar hellre de säkra före de osäkra när de gäller mina djur för dom är mina älsklingar! Tack för hjälpen!
Sajtvärd på degus.ifokus
OT mina hundar slickade i sig en piggelin häromdagen och de mår prima ostbulle ännu ;))
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko
#18 Man kan inte jämföra en hund med kanin. Hundar äter det mesta, deras magar är gjorda för det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#18 håller med Frida
Kaninens magar är gjorde på ett helt annat sätt
What doesn't kill you makes you stronger.
Menade inte att det var bra för kaniner att äta piggelin inte meningen ni skulle tolka de så som sagt var lite ot :)
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
de enda jag tror kan ta mest skada av att hon ger dom piggelin och sånt är deras tänder för min kanins tänder ser inte vackra ut å de är för att han lyckats få i sig socker s:
#21# Jag tycker det var rätt självklart hur du menade :) Alla vet att piggelin inte är jättebra för kaniner det behöver liksom inte påpekas, men eftersom ts själv har nämnt hund i ett par inlägg kan man referera till sin egen hund och även lugna ts med att kaniner sällan dör av att få i sig lite piggelin.