Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1139 ggr
Myrra
0

Tidigt gräs, tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Om ni vill att era kaniner ska få mumsa på gott grönt gräs tidigt på våren så gör som jag!

Sätt en massa havre i en lämplig kruka eller dyligt, och vattna efter några dagar så ser det ut såhär, härligt va?

Lovar att kaninerna verkligen uppskattar detta!

Tina-A
0

Wow! Menar du då havre, alltså kornen? Gissar att havregryn bara mögglar, hehe ^^

Vad spännande, det ska jag absolut prova!!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Myrra
0

En bild till!

Myrra
0

#1 Ja, visst är det de hela kornen jag menar!Skrattande

Jag blandar ju mitt kaninfoder själv och köper 25 kg säckar med havre,pellets osv.

Enkelt att bara ta en näve havre och göra detta!

Tina-A
0

#3: Ja, tänkte på det. Finns ju i djuraffärerna :) Supersmart

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Suuper bra tips?!!

Två fråger.

1. Vars kan man köpa havre?

2. Ska man ha jord elr nå?

huldisen
0

Är det typ som kattgräs eller ?

Myrra
0

#5 Hej!

Jag köper min havre på Granngården, men man kan säkert köpa av någon bonde eller något stall i närheten?!

Först har du jord som täcker i botten, sen lägger du ut havren, rätt många korn, och tillsist ett lager jord över ca 1 cm tjockt. Vattna!

#6 ja, det blir som kattgräs typ!

KajsaM
0

Okej, Tack!

huldisen
0

#7 Nu ska jag köpa havre =)

amand
0

Jättebra tips? Taaaack!! :D Ska genast åka och köpa havre! :D

Myrra
0

Kul att ni gillade mitt tips?! *GLAD*Skrattande

[Niike]
0

Har gjort det innan till mina marsvin och kaniner som verkligen uppskattade det!! Smidigt och gott!

Söt kanin du har!;)  (#0, #2 )

Jojsan
0

det måste ja pröva! :D

Hopi
0

Det där ska jag göra oxå!!! ;)  Såg så gott ut åt din rex, Myrra!

ciss
0

Ska prova! ;D

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Myrra
0

#12 Tack, ja visst är han fin! =)

#14 han gick fram som en gräsklippare! =9

Blev tvungen att ta av honom gräset sedan, för annars har väl magen "sagt ifrån" på honom, kan ju bli lösa i magen av för mycket färskt gräs innan dom vant sig för säsongen! =)

Horsepower
0

Det är smart för på vintern när det inte finns gräs ute så kan man bara så,så växer det…skojj så har jag gjort till min katt!Hon älskar grääs

Aourora
0

Hörni!

det är kanske ingen smart idee att odla detta med havre, kaninen kan få ont i magen av rå havre och buken kan svälla upp! Så passa så kaninen inte äter för mkt! Det är kankse bätttre att odla något av dettta:'

Gräs:

Aourora
0

eller solroskott

Aourora
0

eller vattenkrasse..

jag vill inte anklaga ditt tips? men med tanke på vad som kan hända i ninmagen med rå havre så..säger jag detta för att varna. Ge inte för mkt av något grönt så här på våren.

Hopi
0

Men kaninerna äter ju havrekorn.. Dom är ju råa..

Jag har iaf sått havre idag! Men självklart ska man ge dom bara lite först, så dom inte äter för mycket och får ont i magen!

Myrra
0

#18 Som jag skrev i rad #16 så ska man vara försiktig med att ge för mycket i början, pga diarré innan magen vant sig!

Lika gäller ju för gräs och även annan mat man vill vänja sin kanin vid!Glad

Men att havre skulle vara farligt på något vis har jag svårt att tro, det är ju bara det första gröna skotten dom äter, fullt med nyttiga vitaminer!

Mina har ätit det varje år och dom har då inte blivit dåliga av det!

Men som sagt, alla får tänka efter själva vad dom tycker är bra/dåligt för sina djur!

Och det går säkert utmärkt att odla gräs, krasse och solrosfrön med! Nya bra tips?!

Myrra

Bobby
0

Jag plockar gräs, maskrosor och hundkex till mina kaniner. Detta älskar de verkligen och är alldeles gratis!

Myrra
0

#23 det brukar jag också göra, men det här tipset var mera riktat till innan dessa godsaker har hunnit komma upp på våren!

Att man kan "tjuvstarta" säsongen av grönt till kaninerna!

Hopi
0

Det är ju många människor som äter färskpressat vetegräs och det ska ju innehålla maasssooor av vitaminer, så det är nog rena hälsokuren för kaninerna med lite vetegräs! ;)

Bobby
0

Har inte ni vår hos er? Vi har haft maskrosblad i över två veckor nu… SÅÅÅ UNDERBART!

Jojsan
0

#26 vi har lite snö kvar ^^