Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 803 ggr
kaaniin
0

Grönskaker, Bär & Frukt

Vill ha tips? på vad man kan ge sina kaniner utöver pellets och hö.

Kan man ge dem hallon? smultron? vinbär? 

Vad brukar ni ge dem?

Eriikaa
0

Hallon och smultron kn du ge, vinbär vet jag inte. :/

Men du kan ge jordgubbar, äpple, broccoli, morot, sallad, banan, papaya, melon, gurka ex. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

kaaniin
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej! Tack för tipsen! :)

Lina R
0

Jag brukar säga till mina kaninköpare att man kan ge allt som inte är starkt, surt eller lök.

Dvs: ingen chili, inga citrusfrukter, inga lökar.

Sen så ska man alltid ge nya saker med försiktighet. Det finns många myter om att sallad skulle vara farligt, att kål är livsfarligt etc etc men sanningen är att kaniner tål och gillar det mesta, i lagom mängd. Ge inte mer frukt & grönt än vad du ger pellets (ex 0,5dl pellets 0,5dl grönsaker), och vänj in dom på nya saker långsamt.

Mina kaniners favoriter:
Morot, äpple, banan, selleri, kålrabbi (jag får grönsaker från min lokala matbutik, det brukar bli lite olika grejer).

Nu på sommaren kan du passa på att spara massor av pengar på att vänja in dina kaniner på att äta grönt! Hö = torkat gräs. Sommar = massvis med färskt gräs. Hö är för mig vinterföda, totalt slöseri att ge det på sommaren när naturen är full av gratismat.

Jag börjar med att ge något litet maskrosblad om dagen i 2-3 dagar (fri tillgång till hö såklart), sen öka till en näve, sen två, sen så mycket som de orkar äta. Om de får kladdbajs, minska mängden grönt (framförallt bladigt grönt, hitta högt och styvt gräs istället), ge blåbärsris och lite hö och vänta tills magen rättar till sig igen. Börja sen försiktigt öka mängden bladigt grönt igen.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Wilmuut
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi har ju en artikel om det här på iFokus. =)