för tjock ? :o
mina två kaniner (syster & bror) är för tjocka (enligt mej) det känns som om dem är med barn båda två x)
vet ni vad jag ska göra ? ska jag minska maten ? (jag ger dem sju teskedar pellets) & Hö. (och vatten såklart)
ska jag minska det så dem får 2-4 teskedar istället ? & låta dem springa mer? dem har en bur på 4x4 m (tror jag det är..) som jag brukar låta dem springa i.
tacksam för svar !
Ta bort pelletsen helt, vissa kaniner behöver inte ha pellets:=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 , så dem ska inte äta nån pellets över huvutaget ?
ska dem bara ha hö & grönskader då eller ? :)
#2 Hö och gräs räcker. Och grenar då.
Eller så minskar ni på pelletsen och ökar motionen:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Oj vad mycket pellets du ger . hö och gräs räcker som Frida har sagt
What doesn't kill you makes you stronger.
#3 , okej 
#4 , mjo jag vet , men eftersom dem var nästan FÖR smala innan så gav jag dem mer pellets , men nu är dem nästan för tjocka , ja , ska se om det går bättre 
Hur mycket grönsaker får dom? Speciellt frukt innehåller massvis med kalorier, något man ofta glömmer bort. Jag råkade göra mina kaniner feta i vintras på 1 äppelklyfta om dagen (+0,5dl pellets och fritt hösilage).
7tsk låter inte som så mycket, det blir ungefär 0,5dl va?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#6 , dem får salladsblad & 1-2 morötter varannan dag (fast morötterna äter dem en varje dag) . oj , äpple ? viste inte att dem kunde bli tjocka av det 
mja , ja det är väll ungefär 0,5 dl , är inte helt 100. men dem är ju dock 1 år så dem behöver lite mer mat än den minsta som får 3-4 msk + lite grönsaker om dan 
Håller med #6, 7 teskedar pellets låter ju ganska lagomt :)
#8 , men eftersom dem är Ganska tjocka så tror jag att jag ska minska det. 
Jo, alltså jag menar inte att du ska fortsätta ge dom det, utan #4 verkade tycka det var jätte mycket, så därför skrev jag det :)
#10 , jaha 
Morötter är söta = fruktsocker = kalorier. Ge dom en bit på max 5cm varje dag istället. Sen kan du ju kika på vilken pellets du har, en del är mer kaloririka än andra. Vitsen med pellets är ju att kompensera den övriga kosten (hö och färskt), och börjar de bli tjocka så har man överkompenserat.
Jag vill tipsa om Agrobs Pre Alpin Lepo-sortimentet. Det är jättefiberrikt, lagomt med kalorier, består endast av ängsväxter (och i vissa sorter även andra blommor och grönsaker) och är ekologiskt. Går att beställa via nätet (ex på www.futterkonzept.de eller via St. Hippolyt-återförsäljare i Sverige).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#12 , det viste jag inte :o jag köper "lös" pellets som går att köpa i Zoo butiker.
#13 "Lös"-pellets kan vara vad som helst, det kan tillochmed vara Rabbfor som är ett slaktfoder för snabb tillväxt. Du kanske kan köpa något från Versele Lagas sortiment istället, om du inte vill beställa på näte?
Complete eller Cuni Pro är bra, många här på KiF använder dom.
Glömde också nämna Rabbit Royal, riktigt bra müslifoder som är fettsnålt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#14 , slakt foder? vad menas med det ? 
okej , tack för tippsen !
#15 Antar att det är ett foder som gör att kaninen växer mycket snabbare, som dom använder till kaniner som ska gå till slakt ;)
#16 , oj
kasnke därför Nemo växt så snabbt ! 
#14 #16 , men rabbit royal , det ser ut som "lyxblandning" & det är ju inga pellets , ska det vara det ? 
Det är inget fel på att ge blandningar, det finns för och nackdelar precis som med pellets. Det är näringsvärdet och innehållet man ska titta på.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#17 oj förlåt
Jag läste att det var 7 matskedar 
What doesn't kill you makes you stronger.
#18 , okej 
#19 , det är lugnt , gör inget 
Rabbit Royal är ett komplett foder med olika bitar i. Man ska ge olika mängd beroende på foder, och detta foder, ska man till en kanin som väger 2kg ge 55 gram, motsvarande 1.5 dl. Det ger jag, och de har fin hull.
#21: Det är inte bara olika mängd beroende på foder, utan även beroende på individ samt vad man har för hö.
Har man ett bra hö och en individ som lätt blir tjock, bör man ge en mindre mängd.
När jag gav mina bara royal fick de ½dl av det varje dag och var i bra hull.
Det var också kaniner på ca 2kg.
Så man får helt enkelt prova sig fram och se vilken mängd som funkar bäst.
okej tack för svaren