Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 985 ggr
Banankaka320
0

Ändra min syn på kaniner!

När jag var mindre hade jag och syrran kaniner, dem var jätteroliga på sommaren fast ändå inte. Dem var ute och vi fick inte ta in dem, så köpte vi ett koppel men en kanin fick cpryck när ett flygplan flög förbi och blev livrädd. (inte så konstigt ..) Och sen minns jag dem jobbiga vintrarna man var "tvungen" att gå ut till de "tråkiga" kaninerna där ute. Jag ville sälja min kanin för jag hade tröttnat men syrran ville ha kvar dem, fast att hon skötte dem aldrig typ. Minns inte om dem blev sålda eller dog, senare allafall så fick vi ett marsvin och en kanin som bodde ihop, marsvinet gillade jag verkligen! Den ville ju faktiskt gosa och var inte så lättskrämd. Men sen försvann dem, minns inte om dem dog eller blev sålda. (Längesen detta.)

Och nu fattar jag inte varför folk köper en kanin, dem är jättesöta men dem verkar så himla tråkiga. Ibland vill jag ha en men då påminner jag mig själv att dem faktiskt inte är så roliga, bara sjukt söta. (Jag håller mig till Råttor & hundar)

Såklart jag vet att det finns världens gosigaste kaniner som inte är rädd för något, men jag har även en magkänsla att dem är tråkiga. Men jag vill ändå ha en i framtiden, en black&tan. Men ändå inte?!

Jag vill att ni skriver positiva och negativa saker om kaniner som ni tycker personligen Och varför ni har just kaniner. Jag vill veta om min "dåliga" syn på kaniner bara är dålig erfarenhet eller om dem är tråkiga enligt mig! :) (Ingen behöver ta illa upp, ni tycker säkert råttor är skittråkiga xD)

Fridaaaa
0

Positivt:

- En bra kompis
- Går att träna till olika saker, t.ex hoppning, klickerträna osv
- Luktar typ ingenting (inte mina i alla fall)
- Man kan ha dem både inne och ute
- Kostar inte så mycket varje månad
- Finns i olika raser, färger, pälstyper och personligheter/temperament

**Negativt:
**

- Hanar kan märka revir (då rekommenderas kastrering)
- Honor kan bli tjuriga vid brunst
- Vissa raser är lite för spralliga (Klart individuellt också)

Detta är vad jag kommer på, och vad jag tycker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

negativt: dem fäller på käder och möbler (ifall man har dem innomhus)

positivt: man har alltid sällskap och man känner att nån behöver en!

Fridaaaa
0

#2 Alla kaniner fäller inte Glad

[linneasandberg]
0

#3 Jasså? :o Är det speciella raser?  vilka isf?

Zvintos
0

#3: Alla kaniner fäller.
Men, de fäller olika mängder.

Fridaaaa
0

#4 Vissa raser fäll inte (t.ex rex tror jag inte direkt fäller), min ena korthårskanin fäller inte

Zvintos
0

#6: Som sagt, alla kaniner fäller, även rexar.
De fäller bara olika mycket och olika ofta.
En kanin som fäller ytterst lite och länge, märker man knappt av att den fäller.
Jämfört med en kanin som fäller mycket och kort tid.
Men likväl så fäller dem. Glad

Fridaaaa
0

#5 OK då fäller väl vissa kaniner omärkbart?
Fast många kaniner (ialla fall korthår) syns det inte om dem fäller.

Fridaaaa
0

#7 Närjag skrev nummer #6 fanns inte ditt förra inlägg här i tråden ;)

MEn på linneasandberg lät det som om de fäller massor osv :)

[linneasandberg]
0

Min fäller massor, i soffan på kläder osv. Hur mkt jag än borstar. Men som sagt dem fäller väl olika mycket :)

Rexkanin
0

#6 Rex fäller gudomligt mycket! xD

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#11 Jasså? Jag har hört tvärtom xD Men kommer ändå inte skaffa sådan så ;) Men är vad i alla fall vad jag har hört.

HolyFuck
0

Jag tycker att mina kaniner går att jämnföra med en social katt. Vissa följer en ju som hundar, men riktigt en hund blir det ju inte som, eftersom man oftast inte kan promenera de på samma sätt, eller ta med de överallt på samma sätt heller. Därför passar nog en katt bättre i liknelse. Inomhuskaniner som man absolut kan ha lösa hemma. Går på låda. Gillar att mysa.

Dessutom är de inte speciellt dyra att ha och funkar i lägenheter.

Utomhuskaniner är dock inte min grej, utan jag vill ha det så att de går lösa i hemmet. Annars tycker jag lätt att de kan kännas "lite tråkigare".

Nackdelen är deras fällning. Och har man långhåriga, som jag, så drar de runt hö och allt möjligt på golvet :P

Lina R
0

+ Billiga i drift och inköp (jämfört med hund/katt)

+ Kan bo utomhus, så man kan ha dem även om någon i familjen är allergisk, och man kan ha många utan att man måste ha ett eget rum åt dom.

+ Finns en riktigt bra utställningsförening, jag har kikat på lite andra smådjursutställningar och tycker att dom känns lite larviga (förlåt alla marsvinsutställare ;P)

+ Jätteroliga att avla med, det krävs verkligen väldigt lite arbetsinsats från PARNING till 8-veckors "färdiga" ungar. Kort generationstid, väldigt få ärftliga defekter.

+ Det behövs inget tillstånd för hobbyavel, för katt och hund måste man ha tillstånd om man tar flera kullar om året.

+ Finns i många olika storlekar och former

+ Kan tävlas i hoppning (som är svinkul) och agility

+ Lätt att skaffa kaninvakt när man far bort, dvs det är lätt att hitta någon som kan komma hem till en och mata kaniner (eftersom det går så fort, de behöver inte promeneras etc. Hundar får man ju inte lämna ensamma en längre tid.) Jag betalar min kaninvakt 50kr/dygn och har alltid 20-30 kaniner.

+ Eftersom de inte har lika stort behov av mänskligt gos så slipper man håra ner sig när de fäller! Jämför hund och katt *ryser*

+ Har ingen direkt "egen" lukt, som hamstrar och råttor etc har. Det luktar om kisslådan när den är ostädad, men that's it.

+ Är ett lantbruksdjur med många användningsområden och är ett superbt självhushållardjur (nu vet jag att de flesta här är "sällskap-enbart"-personer, men kaniner var för bara 40 år sen enbart ett nyttodjur).

- De är inte lika lätta att ha som inomhusdjur som katter och hundar, de har en annan mentalitet helt enkelt. Jag brukar beskriva kaniner som "drygare än katter" men de är ändå enklare, mer okomplicerade att ha att göra med. Det är också beroende på ras, mina rexar är generellt sett mycket mer sociala och gosiga, mina hermeliner är verkligen svindryga, de flesta vet hur man kan sitta snyggt och det enda jag är för dem är en matutdelare, rexarna vill umgås.

- Kan vara svårare att tolka kaniners kroppsspråk än hund och katt. Man får helt enkelt tänka på att de har flyktbeteendet väldigt starkt, och att vi är väldigt stora. Katter och hundar är inte per automatik rädda för oss, kaniner är ofta det när de är små (men lär sig ganska fort att vi inte är så farliga).

Ang. att kaniner skulle vara tråkiga: Jag tror att det är ganska lätt att man tycker att kaniner är tråkiga om man inte håller på med någon aktivitet med dom. Om inte jag höll på med utställning eller hoppning så skulle jag ha svårt att se vitsen med kaniner. Men eftersom jag tycker att det är superkul med utställning, rasavel och färggenetik är kaniner ett perfekt val =).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Banankaka320
0

Yay det funkade :D Nu ser jag inte kaniner som något tråkigt utedjur i en liten skitig bur. Utan som en iller typ xD Fast jag har lite hatkärlek mot min …

Jag tänker inte skaffa kanin på väldigt länge (inte när jag har iller.) men i framtiden om kaninskaffande känns lite mer säkert nu :) En medlem tipsade om att man kan hyra kanin och det är ju jättesmart! Tänkte inte ens på det. hehee. Fast jag är lite petig med hur dem serut, gillar inte ex kaniner som ser ut som harar xD Ska jag ha en kanin ska det vara en fluffig, eller en tan:) Den kommer bo inomhus också, och ha en rastgård ute. Det är nog mycket roligare än att ha dem ute 24/7.

På min skola så har vi kaniner utomhus som vi får ta hand om och jag hatade så himla mkt att vattnet frös till is hela tiden och det iskalla låset man skulle öppna och rensa upp frusen skit och samtidigt hålla koll på kaninen inte hoppar iväg. Sen är jag jättenojjig om såna fluglarver som äter upp kaniner innefrån. Sååå det blir nog 10gånger roligare att ha dem inomhus :)