Flytta ihop kaninerna...
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då min ena kanin dog för en veckan sedan har min kanin (hans bror) blivit väldigt "deprimerad" han äter knappt och sitter mest i sin bur, så idag köpte jag en ny kaninunge:) en hona på 8 veckor, korsning med lejon o hermelin. Nu tänkte jag flytta ihop dom två så att han inte ska va så ensam. Tror ni att de kommer att funka? Han är kastrerad och 1,5 år och båda är jättesnälla! Hur ska jag sätta ihop dom för att undvika bråk o problem? Tacksam för snabba svar=)
En hona & en kastrerad hane borde inte vara något större problem att få ihop. Låt dem träffas på en neutral yta först, så att de får bekanta sig med varandra. Om allt funkar & de gillar varandra så kan man börja fundera på att flytta ihop dem! =)
De gick jättebra:D när jag nu ska lämna dom i "hans" bur, ska jag sätta in henne eller honom först?
Satte in dom tillsammans i "hans" hästbox men då hoppade han på henne lite, så jag är rädd för att han kommer bita henne:( nu satte jag henne i kaninburen som står i hästboxen o stängde så får dom ha de så o nosa på varandra genom gallret… Tror ni att han kommer göra henne nått?
# 3 Kanske enklare att ha honan i hästboxen så det blir hennes revir och sedan sätte ihop dom? För i ålder är ju han i högre rang och om det är hans revir också är riksken ganska stor att han kan attackera lill tjejen..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Sätt dem på neutral plats första dagarna, sedan kan dem gå ihop, städa ur buren innan dem släpps ihop permanent. Så hade jag gjort :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Fast det är bra att hanen är högst i rang, så slipper dom bråka :) Hanen lär ju vinna i vilket fall, eftersom honan bara är 8 veckor ;)
när jag skaffade en ny kanin och satte ihop den med min "gamla" (efter att en av dem dog) blev det genast bråk.
jag hade dem tillsammans ca 10 min då. nästa dag 20 min, efter ytterligare några dagar var de tillsammans på dagen (då jag hade uppsikt över dem) men inte på natten, och efter ca 2 veckor var de som bästa vänner ;)
se bara till att ha en STOR yta för dem där de kan springa undan om det behövs, och ha tålamod.. :) det brukar lösa det mesta ;)
sannaisaksen.blogg.se
Tack! Dom har en stor yta, men han är ju mycket snabbare än hon… Han ser inte alls hitfull ut och flyger ju inte på henne så fort han har chansen men jag är ändå rädd att han biter henne, hon är så liten..
# 6 Ja men vore ju bra om man bytte bur så dom vänjde sig med varandras lukter och skulle antagligen inte bli bråk om man satte in hanen till honans revir.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Städade ut allt idag och lät sen honan springa lite där. Sen satte jag in hanen, han verkar inte speiciellt aggresiv men om hon springer iväg när han nosar på henne hoppar han på henne o de ser rätt otäckt ut… Men han har nog inte lyckats bita henne! Ska jag bara fortsätta så en stund varje dag och kanske låta dom träffas på ett neutralt stället lite mer? För de verkar inte som om de är omöjligt att de blir vänner:)
#10 ja det är bäst att de träffas på ett neutralt ställe, så de inte känner sig inkräktade.
om de springer eftervarandra och morrar, men inte skadar varandra, tycker jag du kan låta dom vara (under uppsikt såklart)
men om de börjar bitas eller river pälstussar av varandra kan du klappa i händerna eller något för att avleda situationen och få de tänka på något annat.
men jag tror att med tiden kommer det funka ;)
när du inte har dem i samma inhängnad, ha gärna burarna bredvid varandra så de kan se varandra, de blir då lite mer bekanta och lär sig förhoppningsvis lite snabbare att den andra kaninen inte är någon fiende.
Lycka till! :)
sannaisaksen.blogg.se
Skulle precis låta kaninerna träffas lite igen på neutral mark när vi upptäckte att lillhonan på nått sätt tatt sig in i hanens bur(!!!) men dom satt där som om ingenting hänt, han ignorerar henne nog lite men de kommer nog bli riktigt bra vänner! Troligen har dom redan gjort upp om att han är "kung" men ingen var skadad:D fast de hade ju kunnat slutat värre…
samma med mina kaniner. . Hanen bits men han verkar aldrig bita för hon har så mycket päls… en gån tog jag ner handen i hans bur och lillen satt utanför så jag tänkte visa han att hon stod där ute genom att röra gallret! då bet han mig i nageln och nagelbandet så det började blöda och det gick nästa hål i nageln så sen dess har jag slutat försöka…. :/ det känns som om han vill ha kontroll över henne! när han är ute i hagen så kan han springa till henne och sätta sig brevid henne men sen skuttar hon iväg ocg då nafsar han efter henne! vi har också en solstol ute på våran altan och där går det bra när dem är tillsammans, där bits han inte och tillomed kurrar ner sig i hennes päls. det är så synd för hon lillen verkligen "älskar" honom :(