Parning?
Hej! Har en fråga, kan man låta hanen gå kvar i buren medan honan föder? Utgör han något hot mot ungarna?
Kan en kaninhona bli omparad direkt efter födseln som tex ett Marsvin kan? Om jag förstått rätt så brunstar inte kaniner som marsvin gör dvs varannan vecka?
Har försökt hitta information om just hane och ungar men hittar ingenstans. Kan man låta hanungar gå ihop med pappan när de blivit lite större innan de säljs?
Vid vilken ålder blir hanungar könsmogna?
Har inga direkta planer just nu på att para men vill veta inför framtiden, gärna tips? på bra sidor om mycket information om kaniner.
Många frågor blev det
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Jag skulle aldrig låta hanen gå med ungarna.
Då jag inte vill riskera att de skadas eller att de blir dräktiga.
Jag låter bara honan och hanen träffas den korta stunden, sen får de inte träffas förrens nästa gång de ska paras.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Det finns ingen anledning att låta en hane gå med honan ända tills hon föder eller längre. Otroligt stressande för henne att bli uppvaktad hela tiden när hon är dräktig. Okastrerade hanars lott i livet är att bo ensamma, för allas bästa :)
Ljustadalens kaningård
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men hanen kan alltså attackera ungarna när de fortfarande ligger i beoet?
Anledningen till att jag vill låta dem gå tillsammans är just sällskapet de får av varandra.
Tanken är att ha en kasterad hane med hona men ta en kull på henne innan han kasterars, därför frågan.
Är Marsvinsmänniska och i den frågan känner jag mig väl hemma, och trodde inte att det var sån skillnad mellan marsvin och kaniner, därför jag vill läsa på och fråga innan jag gör något som kan få dåliga konsekvenser.
#3 Du ska inte ha hanen med honan när hon ska föda, hon kan bli omparad direkt efter hon har fött plus att man vet inte hur hanen reagerar på ungarna , kan vara helt olika.
Du ska inte ha hanen kvar när marsvinshonan har fött heller! Honan ska gå med sin burkompis och hanen ska gå med en hankompis! Marsvin särar man på när man märker att honan är dräktig, kaniner brukar man inte låta gå ihop, utan man sära på dem när dem har parat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kaniner ä kolonidjur att de behöver inte gå med något. Och jag tycker inte man ska riskera någon skada med ungarna för att låta hanen gå kvar där inne.
Kaniner och marsvin är inte jättelika, då kaniner ligger inne i boet utan päls osv när de föds och honan kan bli agressiv och vill märka revir elr vad man ska säga.
Mina 2 honor som hade ungar kom förnära varandra och den ena attackerade den andra.
Men vet att där är en som haft en kastrerad hane med en hona med ungar och det gick bra. Men det är en sak jag inte skulle riskera ifall man inte vet hur honan blir när hon är dräktig eller har ungar.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ok, då har jag fått lite mer svar på mina frågor, jo marsvin vet jag att man inte ska ha hanen kvar pga av omparning men han är ingen fara för ungarna, mer så jag menade. Och sätta ihop honom med en hankompis efter PARNING som inte är unge kan man absolut inte göra då de kommer att slåss, men det är ett annat forum. :)
Har ju nu en hane som jag vill skaffa kompis till, planen får bli att kastrera honom, köpa en hona och om jag vill i framtiden så får jag låna en hane att para honan med, men blir nog inte så då jag vill ha två kaniner som trivs ihop och inte hålla på att sära på dem bara för att jag är nyfiken på en kull och dessutom som jag läst här på forumet bli tvingad att sära på hanungarna vid senast 10 - 11 veckors ålder.
Bara tanken på att få 5 hanar och inte få dem sålda! Det funkar inte för mig alls och vill inte sätta mig i den sitsen.
Tack så mycket för svaren
Och finns det någon heltäckande sida om Kaniner och Avel?
Ett tips? om du vill ha två kaniner ihop är att låta en dotter bo kvar med mamman. Det brukar gå bra väldigt ofta (inte alltid). Jag har en hona som går med sin unge (nu snart 4 månader gammal) och honan har fått en till kull som de passar bra tillsammans. Går hur bra som helst! Men har man kaniner tillsammans så är det viktigt att buren är stor.
Vet att det är flera uppfödare som låter flera honor gå tillsammans och få ungar i samma (stora) bur.
Ljustadalens kaningård
#6 Nej det vet jag att man ska ha honom med en unge.
Ja man ska sära på honor och hanar vid runt 9-10 veckors ålder :)
Kollar bland artiklarna här på sajten?
Har kollat och läst massor med artiklar tycker jag, men inte fått svar på de frågor jag söker, men det har jag ju fått nu.
Jo tänkte också på att två honor skulle funka men har ju redan en supersöt hane och därför jag tänkte att jag skulle kastrera honom och köpa en hona.
Kullplanen har jag lagt på hyllan. Som sagt vill ju egentligen bara ha två mysiga kaniner och inte en massa merjobb och flera burar.
Jag får gå över till Marsvin igen om ja vill ha ungar :)
Tackar för svaren
#9 Det blir ju samma sak med marsvin som med kaniner. Marsvin måste gå minst 2 st, även hanarna, sedan kan inte då hanen gå med honan mer än just för PARNING, innan honan ska föda måste ju han tas bort och sättas med en hankompis. Så så är ju samma sak?