Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1018 ggr
[mla0826]
0

Diarré

Jag har en kaninunge hon är tio veckor gammal och idag när jag skulle ta in henne i buren på kvällen(hon brukar få springa fritt på balkongen på dagarna) så märkte jag att hon var smutsig runt baken och ena baktassen inte så himla mycket men ganska smutsigt ändå och det var smutsigt på golvet på flera ställen,jag tror hon har lätt diarre,jag har redan haft en kanin som har fått det men det var en vuxen kanin och det var ganska länge sen,men det gick bra iaf,men den här kaninen är ganska liten har hon nån schans att överleva?Jag gav henne ingen mat bara hö och mycket vatten i vatten flaksa och en extra skål med vatten också,men problemet är att hon dricker lite,jag har försökt att få i henne mer men det gick inte,så VAD SKA JAG GÖRA jag vill VERKLIGEN inte att hon ska dö,ska jag bara låta det vara som det är?Kanske är det ingen diarre alls utan hon blev bara smutsig  och han inte torka det eller nåt sånt?Eller kommer det att gå över av sig själv?Aja jag väntar tills imon,om det är länge än två dar ska man ringa till vet då(så står dte i böcker iaf) eller kan det vara längre?Hoppas bara att allt går bra jag vill verkligen inte tappa henneGråter

dermot
0

Du kan ju alltid ringa och rådfråga vet i vilket fall som helst, förklara hur kaninen mår/beter sig och om de tycker att de vill så får du komma ner på stationen. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[mla0826]
0

Ja jag ska nog göra det för det blir mer och mer lösbajs på baken:(

Jag väntar tills imon och om det går inte över så ringer jag till vet

[mla0826]
0

Nåt annat som jag kan göra så att det hjälper henne tills imon?

Zvintos
0

Om hon är väldigt dålig på att dricka kan ex vattenmelon vara ett alternativ, istället för att behöva tvinga i henne vatten.
Nackdelen är dock att det kan göra att hon blir mer lös i magen om hon får för mycket.

[mla0826]
0

Ok (tack för ett bra tips:) men tyvärr så har jag ingen vattenmelon här hemmaRynkar på näsan och våra närmaste affärer är stängdaRynkar på näsan så det går inte,buhuu jag vill inte förlora henneGråter,vad kunde vara orsaken till diarren?kan andra kaniner bli smittade av det?

Zvintos
0

#5: Har hon fått testa något nytt nyligen?
Det brukar ofta vara orsaken, att de fått något de inte är vana vid.

[mla0826]
0

Nej jag gav inget nytt till henne idag och hon har inte varit ute på gräset idag så det kan inte vara nåt gifitgt växt eller nåt liknande.

[mla0826]
0

Kan det vara mask? eller virus?

Twixxie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror inte det är mask.Förmodligen skulle du se mask i bajset isf :)

Twixxie
0

Du säger att hon var ute på balkongen,du tror inte hon kan ha fått i sig något konstigt där? :)

[linneasandberg]
0

Om du har gett henne nån frukt som hon inte är van med kan det lätt bli så.

[linneasandberg]
0

Oj märkte inte det tidigare komentarerna!

[mla0826]
0

#10 ja det kunde ha hänt men jag brukar kontrollera att inget farligt ligger på golvet eller där hon kan nå

men nu har det gått över igår kväll så tvättade jag hennes bak för det var jättemycket kletbajs där och sen så kontroller jag henne en gång till före jag skulle lägga mig och då fanns det ingen ny bajs eller sånt och idag på morgonen så kollade jag henne igen och då var hon helt ren och det är ingen lösbajs länge hon är ren och fin somm förut så jag tror att det har gott över:)

claryy
0

#13 Bra!:) Om man har svårt att få i en kanin vatten så kan man ge t.ex. vattenmelon elr gurka som innehåller mycket vatten,alt. ta en spruta(asså  inte med nål såklart!)med vatten och försiktigt spruta in i kaninens mun(det går också bra med en vattenflaska).Men en frisk kanin behöver man inte göra såhär med;)

Lina R
0

Kletbajs beror på att magen är i obalans. Skippa allt kraftfoder, färskplockat och grönsaker! Ge endast hö, kvistar och blåbärsris (motverkar diarrée) tills hon stabiliserats. Det finns även något som heter Critical Care som kan vara bra att ge.

När hon har stabiliserats kan du återintroducera pelletsen. Frågan är ju vilken pellets du ger? Nattbajs som inte äts upp kan sitta kvar i pälsen och bilda kokor, och överskott på nattbajs = överskott på protein. En pellets med hög fiberhalt är bättre för magen, det finns många olika märken såsom Cuni Complete eller Cuni Pro, Oxbow, Pre Alpin, etc…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#15 Grodblad har jag för mig att man också kan ge vid obalans i magen, eller det kanske inte stämmer? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lina R
0

#16 Stämmer =). Ekblad ska tydligen vara bra vid förstoppning/trumsjuka.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#17 Vad bra :) Då hade jag rätt för mig!

Jag trodde Ek var giftigt :)

// Anka

Lina R
0

Jo, det innehåller garvsyra. Som det flesta mediciner så är det inget man ger vanligtvis. Kaffe och ricinolja är inte heller särskilt nyttiga men kan också vara hjälpsamma mot förstoppning.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[mla0826]
0

Tack för alla tips? och svar:)

#15 jag köper pellets på arken zoo,det står inte vad dem heter där.