Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2125 ggr
Kaninhopp
0

Atlas 10?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag tänkte köpa nya transport burar till mina kaniner. Men min harkorsning och min holländare vet jag inte om de kommer passa i en 10 bur? De är på ett ungefär lika stora i kropparna.

Min lejonhuvade klarar sig på en 10 bur.

Hur skulle ni gjort? Har ni en harkorsning eller en holländare som passar i en 10? :)

Holländaren är nyss 1 år fylld och harkorsningen fyller 1 den 5 oktober.

Visste inte vilken grupp den här tråden skulle vara..^^

På bilden är det min harkorsning.

Lina R
0

Tekniskt sett, eller vad man ska säga, så är en Atlas 10 för liten för holländare och belgisk hare.

Jordbruksverket har en liten knepig uppdelning på vikterna i måttreglerna för transportburar, där det är 1000cm2 för kaniner under 2,5kg (exempelvis 25x40cm, de flesta små trälådor håller detta mått om man tar ut mellanväggen). Det är 2500cm2 som gäller för kaniner över 2,5kg, vilket betyder att man måste ha en jättebur till holländarna, exempelvis 50x50cm.

Personligen så tycker jag att man ska ha en så stor transportbur att kaninen kan sitta upp hyfsat normalt (harar behöver därför högre burar) och att den kan ligga ner, vända sig och inte tar upp hela ytan när den sitter normalt.

En hermelin på måtten 25x40cm är därför alldeles lagomt. Till dvärgvädurar tycker jag att det är för lite, även om det är tillåtet.

Nu vet du vad reglerna säger, hur du gör sen är upp till dig =). Kan säga att det inte är många som har kaniner över 2,5kg som följer reglerna, och min personliga åsikt är att de behöver uppdateras med fler viktklasser. Ex upp till 1,5kg 1000cm2, 1,5-2,5kg 1500cm2, 2,5-3,5kg 2000cm2, 3,5-5kg 2500cm2 och 5kg och uppåt 3000cm2…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Kaninhopp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sist jag vägde min holländare vägde han lite över 2,5 kg. Det var dock i slutet av vintern ungefär.

Han har just nu en Travel Pet transportbur på måtten: 47,5 x 28,5 x 28. Den passar han väldigt bra i och han kan ligga ner och röra sig runt i den. Även harkorsningen har en sån. Även hon kan ligga ner och vända sig om och så i den.

Dock saknar jag att ha open burar till dom. Harkorsningen blir grymt sur om hon har hoppat en omgång på en tävling och måste hoppa final. Då måste man helst ta isär hela transportburen för att undgå att bli biten :/

Min lejonhuvade är väldigt liten och jag vet att han får plats i en atlas 10. Hans transportbur (titta på bilden, lånad från google) är runt en atlas 10 storlek. Enklast skulle ju vara att ta med kaninen i en djuraffär och prova burarna men det går ju inte xD

Ledsen om det blev rörigt :)

Kaninhopp
0

Men jag tror jag kommer göra så här: Jag kommer köpa en atlas 20 open till harkorsningen. Min lejonhuvade kommer få ha kvar sin transportbur och holländaren med. Kommer isåfall senare köpa atlas burar till holländaren och den lejonhuvade :) Blir nog enklast så. Tack för att du skrev måtten och de :)

Lina R
0

Jag är ju utställare så jag använder aldrig Atlas/Atlaskopior, jag har alltid lådor som öppnas ovanifrån. Det är tryggare för både mig och kaninen. Ivan är alla utställares favorit :P. Han kan även göra specialbeställda burar.

http://hem.passagen.se/rabbiman/

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se