Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 545 ggr
moonii
0

OT - självdisciplin

Jag är 17 år, och ska efter sommarlovet börja 2:An på gymnasiet.
Jag ser fram emot att börja skolan igen. Inte plugget.. men själva skolan. Jag bor på internat där, och det är riktigt kul! Men som sagt, jag ser inte fram emot pluggandet.. Anledningen är antagligen för att jag inte har någon självdisciplin. Och det har bara blivit värre nu under sommarlovet..

Jag sitter mestadels i mitt rum, framför datorn, eller håller på med kaninerna. Jag behöver ta tag i träningen med hästen, men det blir bara inte av.
Jag orkar inte ta mig dit ut, så hon har fått vila i 3 veckor nu. (har hon dock inget emot!)

Idag skulle jag städa lite, men efter 5 minuter tog orken slut så jag satte mig framför datorn igen.

Hur ska jag få lite självdisciplin igen? Jag vill så gärna kunna anstränga mig, både i skolan och hemma. Men jag har svårt att koncentrera mig, och svårt att göra saker som är mindre roliga..

Fridaaaa
0

Känner igen mig där! Jag bodde inte på internat när jag gick på gymnasiet, och det var just en av anledningarna till att jag inte gjorde det (plus att internatet var supertråkigt).

Jag har samma problem nu, som arbetslös att ta tag i saker jag borde göra!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kristall
0

Försök motivera dig själv att göra de olika sakerna du vill få gjort, t.ex. genom att tänka "om jag börjar träna hästen nu är hon i bra kondition till hösten och vi kan fortsätta utvecklas" eller "om jag lägger lite extra tid på att städa rummet nu kan jag njuta av hur rent det är längre sen". Om du bara tänker "jag borde göra det.."/"jag måste få det gjort.." blir det bara ännu jobbigare och tröskeln att faktiskt sätta igång och få det gjort blir högre.

Tänk inte alltför långsiktigt, som att "jag måste plugga nu så jag går ut med bra betyg om två år", utan mer som "om jag läser på flitigt och hänger med på lektionerna lär jag mig faktiskt något och kan känna mig stolt vid kursens slut".

Jag hatar att städa, men får ångest av att det är stökigt, så då städar jag i alla fall och njuter av att det är städigt sedan. Har jag något som jag måste få gjort förr eller senare, så gör jag det hellre direkt än att behöva gå och grubbla över saken.

Jag har stora koncentrationssvårigheter, speciellt i skolan, när det kommer till saker jag inte finner intressanta/givande eller utmanande. T.ex. så är jag väldigt fascinerad av filosofi, och fick bra betyg i första kursen. Matematik är jag bra på, bara jag orkar koncentrera mig, och är det för lätt orkar jag inte det, vilket resulterar i sämre betyg då jag helt enkelt inte får något gjort. Religon är jag intresserad av så länge det handlar om olika religioner, kulturer osv, men som i förra kursen, då vi i princip bara läste från bibeln, orkade jag inte engagera mig alls.

Försök ha som mål att lära dig något nytt av varje kurs i skolan, då blir skolarbetet mer givande och meningsfullt.

Angående hästen så behöver du ju inte sätta igång och träna henne direkt, utan du kan ju börja med att åka ut och borsta henne, gå på promenader, ev. tömköra, rida ut en sväng osv. Då kommer nog motivationen till att börja träna av sig själv så småning om. Samma sak med skolan egentligen, tänk inte "jag måste lära mig det här", utan läs på och försök ta in så mycket du kan av det ni lär er utan någon större press på dig själv. Försök hitta något i ämnet som intresserar dig. För man kan inte lära sig något om man inte vill. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

moonii
0

Du har så rätt i allt du säger! Jag har försökt att ändra tankesättet tidigare, men det känns 'tungt' på nåt sätt. Det är mycket lättare att tänka 'skit samma, jag orkar inte'. Jag får hitta ett sätt att bli mer motiverad.. känner mig så himla lat xD Tack så jätte mycket!