Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1756 ggr
[linneasandberg]
0

Hjälp, uppfödning!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, nu behöver jag all hjälp jag kan få eftersom jag ska skaffa en egen liten uppfödning här i vänersborg! :D

Ja, allt det viktiga man måste tänka på, tips? och namn till uppfödningen!

Ska föda upp dvärgvädur + lejonhuvad dvärgvädur.

Jättetacksam för alla svar!!!

Oskyldig

Den blivande mamman :D<3

tesselituss
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

vad skall du avla fram, vad är ditt mål med uppfödningen? :) det gäller att veta vad man vill ha fram för nått, och vad man skall satsa på för kaniner, så man inte blir sittandes med kaniner man inte behöver i aveln!

Vilka färger skall du satsa på? Vad behövs för att få fram de färgerna?

Mkt att tänka på :)

Lycka till!

Kram /Tess

[linneasandberg]
0

Jag ska ju avla rasen lejonhuvad dvärgvädur med färgen vit o "kolabrun" som jag kallar det :D haha, och hanen är svart så jag vet inte riktigt hur det blir :o

Jag ska bara ha det som en hobby. Det är inga hoppkaniner jag ska avla med så det blir väl mer som kel. Jag ska inte göra nån stor grej av det, först vill jag testa på och ser hur det går.

Jag har ingen erfarenhet, därför kollar jag runt lite så jag lär mig.

Jag har ju ett år på mig ungefär ;)

Tack tack ! ;D

tesselituss
0

Läs på så mkt du kan om färger och så så du vet lite hur man kan beräkna färger! :)

Sedan så kolla om det finns någon marknad för kelkaniner där du bor, så du inte blir sittandes med massa kaninungar du inte kan å sålt.

Hur gammal e din hona?

Kram /Tess

[linneasandberg]
0

Hon är ungefär 15veckor

Jag ska avla med henne när hon är vid 1års åldern.

Vad menar du med marknad? och vart kan man läsa på om färgerna? (någon hemsida kanske?) :D

[sstorm]
0

www.kaninfarg.se är en bra sida

tesselituss
0

#4 marknad, alltså om de finns nån efterfrågan på kaniner! Så man inte tar en kull som ingen vill ha i slutändan. Finns gott om kelkaniner!

Ja det e bra att du väntar med Att ta en kull på henne, hon bör vara under ett år vid första kullen oavsett!

färghjälp hittar du på www.kaninfarg.se Toppensida när man vill lära sig om de olika färgerna! Sedan så kan man ju även hitta den färhgen man gillar bäst och försöka avla fram den! :)

Men passa nu på innan du skall para henne att läsa på så mkt som möjligt om Avel, PARNING, födsel och allt annat runt omkring!

Kram /Tess

[Wera]
0

Det låter som att du behöver en hel del påläsning men med tanke på hur ung honan är än hinner du ju läsa på en hel del om du ligger i! ;)

"färgen vit o "kolabrun" - Bara genom den här meningen ser man ju vad du behöver träna på. Färger, som #5 länkat till: www.kaninfarg.se och kanske lite genetik/genkoder,ex. om man blandar en färg med en annan vilka färger kan då dyka upp omman tittar på stammen? Ex. brokat + brokat (lika så mantlat + mantlat, bokat + mantlat) ska aldrig kombineras p.g.a. risk för viltscheckar (sjukdom, de brukar dö i tidig ålder).

Ex. din hona i #0 är brokad.

[linneasandberg]
0

Haha, jag fattar ityp ingenting, är det bra att inte vara brokad? xD så dem ska helst vara helfärgade?

Zvintos
0

#8: Tja, det är inget fel med att kaninen är enkelbrokad.
Men man bör alltså inte para två brokade med varandra, då detta kan ge upphov till dubbelbrokade.
Dessa dubbelbrokade löper mycket högre risk att drabbas av mag- och tarmproblem, som de kan dö i förtid utav.
Alla drabbas inte utav detta, men risken är som sagt högre.

[linneasandberg]
0

Så min hane är "otter kanel" ? om jag har fattat rätt! :D

[linneasandberg]
0

Och min hona verkar vara manteltecknat viltkanel? :D

[linneasandberg]
0

Hur kan man se ifall dem är brokad?

Zvintos
0

#12: Om du kollar på kaninfärg.se så finns där bilder på brokade/mantlade under "vitfläcksanlag".
Är den helfärgad utan något vitt, är man helt säker på att de inte är brokade.

Huruvida dina är viltkanel och kanel otter är svårt att svara på utan bild.
Men kanel otter är väl inte direkt en särskilt vanlig färg alls, liksom viltkanel.

[linneasandberg]
0

Här kommer 2 bilder på dem. Jag tror hanen är brokad men det är väl ifall dem har små fläckar i pälsen?

tesselituss
0

Om de bägge brokade kan du INTE para dessa, då ungarna kan bli vitsheck, dvs att de kan dö.

Finns artikel att läsa om det!

Oj, såg nu att de hade skrivits om detta, ber om ursäkt!

Kram /Tess

[linneasandberg]
0

hanen:

[linneasandberg]
0

Fast denna hanen som är på bild skall inte paras utan en annan kanin ska få äran… Fast hur gammal kan hanen bli innan det är försent att para han?

petterssonP
0

glöm inte skaffa tillstånd om du ska ha mer än 5 kaniner. 1 unge på 8veckor och uppåt räknas som en :) annars så kan man betala 3000 om dom från länsstyrelsen gör ett besök sen kommer tbx 2 veckor efter de, men bara så du vet :) råkade sj uut för det då jag inte visste att man skulle ha tillstånd.

[linneasandberg]
0

Ojdå, hade ingen aning om det!!! tack för påminnelsen ;) Vet du hur många kaniner det ungefär kan bli per kull? + att jag ska ju sälja nästan alla kaniner som föds :) sååå…. hur blir det då? :o

Lina R
0

#18 Om man har en uppfödning med eget mål, dvs man föder upp kaniner för att spara några, så behöver man inte tillstånd. Om man föder upp med mål att sälja, så behöver man tillstånd.

Alltså. Om man tänker ha en uppfödning men tänker sälja alla ungarna, så måste man ha tillstånd. Det kan lätt bli över 5 ungar i kullen.

Om man har en uppfödning med ett eget mål (ex bättre utställningskaniner, bättre hoppkaniner, förbättra en ny ras så att den blir godkänd för utställning) så behöver man inte tillstånd.

Jag har pluggat Förvaltning för djurskyddshandläggare 7,5hp och Djurskydd 7,5hp och jag lovar att det är så det ligger till. Om man är en "seriös" uppfödare så räknas det som hobby enligt §7 (se din egen tråd) och då behövs inget tillstånd, sålänge man inte har inackordering/uthyrningsverksamhet för fler än 6 kaniner per år.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[linneasandberg]
0

men om jag ska spara 2st t.ex. men ska sälja resten och jag har då 4kaniner som är mina så behöver jag INTE tillåtelse om jag har fattat rätt? :)

blir änna lite snurrig ;)

Zvintos
0

#21: Nej, du behöver inget tillstånd då.

[linneasandberg]
0

åh så bra :)

Fridaaaa
0

Men du kan inte para dem 2 kaninerna du har då båda är brokade

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesselituss
0

#24 hon skrev i #17 att de var en annan hane hon skulle para henne med..:)

Kram /Tess

[linneasandberg]
0

japp :)

[Wera]
0

Din hane i #16 ser ut at vara madagskar wienertecknad eller mantlad. Bror på anlag. :) Din hona i #1 ser ut att vara viltgul brokad elr något. Men iaf. inte kanel, inte hanen heller.

[linneasandberg]
0

okej tack! när hanen hade bebispäls såg hans päls ut som honans men nu är den mörkare. undrar ifall honans kommer få det också? när jag köpte henne stog det att hon var röd/gul.

[Wera]
0

#28 Sotad viltgul brokad tycker jag det ser ut som? Elr? … :)

[linneasandberg]
0

Ja, det kan det nog vara… :D

Fridaaaa
0

#25 Missade det:)

[linneasandberg]
0

okej xd har ni något man måååsste tänka på när man föder upp? :o

Alone
0

Avla inte för avlandes skull. utan tänk igenom ordentligt vilka kaniner som ska väljas, försök att hitta intresserade innan du parar.vad vill du få ut av kullen kel eller utställning? glöm inte att du ska ha plats för en hel kull hemma i fall ingen av dom blir sålda.va noggran och ödmjuk, man blir aldrig full lärd.åk på utställningar och kurser lär dig så mycket du kan.och ta hand om dina kaniner, även om regnet öser ner så vill dom ha mat och kärlek. Lycka Till! :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[linneasandberg]
0

tack desamma! :)

[Wera]
0

#32 Att ha plats, tid och råd. Eftersom du är ung och fortfarand bor hemma bör du ha dina föräldrars hjälp och stöd i vissa situationer. Tänk även efer vad du ska göra ifall en elr flera ungar måste avlivas, åka till veterinär eller har du någon som kan avliva på egen hand?

[linneasandberg]
0

ja juste. mamman kan ju också dö ifall det händer nått fel :/ och ungarna kan ju det bli nått fel på med… kan man undervika fel på nått sätt? xD

Fridaaaa
0

#36 Nej inte direkt, man ska se till att båda föräldrarna är friska, att honan är i bra hull, bra form och bra ålder :) Mycket mer kan man inte göra

[linneasandberg]
0

Jag funderar på uppfödningsnamnen:

Aspens kaningård

Grönhagens kaningård / grönahagens kaningård

eller typ nått :P Vad tycker ni? xd KOM MED MER EXEMPLAR!! :D

Fridaaaa
0

#38 Tänk gärna lite på hur du skriver, är det massa utropstecken, stora bokstäver osv är det som att du skriker vilket blir jobbigt för syndskadade :)

[linneasandberg]
0

jaha, ojdå xd tänkte inte på det :o

[linneasandberg]
0

putt

[linneasandberg]
0

putt

[linneasandberg]
0

putt

[linneasandberg]
0

putt

Bamse 08
0

Du behöer inte puta 4 gånger Tack!

What doesn't kill you makes you stronger.

[linneasandberg]
0

-

[linneasandberg]
0

spelar det nån roll för dig eller?

Fridaaaa
0

#47 Bara onödigt Flört Om den redan ligger först på sidan.
Vissa sajter har att den max får puttas upp tråden max 1 gång/dag :)

[linneasandberg]
0

jaha okej då vet jag

[linneasandberg]
0

Putt! ;D

[linneasandberg]
0

putt

tesselituss
0

Vad e det mer du vill veta? Det bästa är att läsa artiklar och information, för du har ju i stort sett fått svar på det mesta som du undrat över`?

Läs på, sedan ställ frågor som uppkommer, annars e det inte så lätt att svara :)

Kram /Tess