Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2180 ggr
Twixxie
0

Mager över ryggen

Har märkt att mina ungkanine har börjat bli magra över ryggen. Ryggraden sticker nästan upp. Det känns inte alls bra. Kan det vara något dumt i kosten?: Dom får knäckebröd till frukost och påfyllning av vattenskål på kvällen får dom 1,5 dl pellets,påfyllning av hö,gräs och påfyllning av vatten. Funderar även på om det kan vara mask?

Tacksam för svarGlad

Twixxie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ehh fast det är tre kaniner det handlar om och tillsammans får dom 1,5 dl alltså en halv var Flört

Twixxie
0

Pellets alltså

moonii
0

Vad väger kaninerna? Vad för pellets är det?

Fridaaaa
0

Hö ska dem ha fri tillgång till dygnet runt.
Knäckebröd ska man ej ge varje dag, bara som tilltugg då och då.
1,5 dl till hur många? Vad är det för pellets? Kollat så att dem inte har mask?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Twixxie
0

Ca 1 kilo(dom är 4 månader och av rasen dvv),tror att det heter EDEL kanin och marsvin.

Twixxie
0

#4 Nej alltså jag FYLLER på med hö om det är slut Glad

Twixxie
0

#4 Frågade i TS om trodde att det kunde vara maskFlört

Skrev även att dom det var tre kaniner som delade på 1,5 dl pellets alltså en halv var Glad

Fridaaaa
0

#6 Okej Skrattande HUr många är dem? För varje kanin bör ha ca 0,5-1 dl pellets/dag

Twixxie
0

Tre fast två st var tingade en tjej hämtade dom idag,det var så jag märkte det,jag hade varit i sommarstugan släkten hade varit uppe, innan det hade jag varit hos en kompis. På kvällarna hade jag kommit hem för att ge dom mat och gosa lite mm. Tänkte att dom kändes lite beniga men tänkte inte mer på det . Så skulle jag hem idag för tjejen skulle hämta dom två som skulle iväg,då kände jag att dom verkligen var beniga(dock bara över ryggen annars hade dom mage och så). Jag sa det men hon tyckte inte det var någon fara(hon har haft mycket kaniner innan) men dom har inte varit såhär förut. Har kvar hennes telefon nr så jag kan ringa ifall det visar sig att han jag har kvar har mask.

Twixxie
0

Nu får alltså den som är kvar en halv dl pellets Glad

[Wera]
0

Det kan vara mask eftersom alla har det (smittar) och tydliga tecken på mask är att de ofta blir magra över ryggen men att de fortfarande har "mage".

moonii
0

#8 Inte helt sant :) Dom bör ha 20 gram per kilo kroppsvikt :) Så är halv dl är nog ganska mycket :) Dock är det till vuxna kaniner, 4 månader kaniner kanske bör ha mer?

Twixxie
0

Hur kollar man upp om dom har mask? Glad

Fridaaaa
0

#12 Mina kaninungar ha alltid fått runt 0.5 dl första månaderna. Dem har aldrig varit tjocka.

[Wera]
0

#12 Vart har du hört det? :) (Att de bör ha 20 gram per kilo kroppsvikt) för det är väldigt individuellt.
Man brukar säga att kaniner som växer (upp till ca 6 månader) bör ha fritillgång till pellets, och om dom vräker i sig brukar man kunna dela upp pelletsen, ex. lite på morgonen och lite på på kvällen.

Twixxie
0

Vad får dom masken ifrån? Hur kan man undvika det?

moonii
0

#15, det står på 2 veterinärsidor. Jag kan länka, dock är det påå holländska ;) Men ungkaniner är jag som sagt inte säker på. Men är inte fri tillgång väldigt mycket? Äter dom även mer hö då? Min hona brukar vräka i sig pelletsen, och ger jag henne mer så vägrar hon äta hö. Tänkte på att hö är basfödan..

rabzzit
0

Men mask smittar, och det är vell bara dom små som har fått. Borde inte belle, nisse och lucy också ha fått då??

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Fridaaaa
0

#17 Fri tillgång tycker inte jag man ska ha men minst 1 dl behövs oftast då dem växer. Men det du skrev var väldigt lite.

Twixxie
0

#18 Det är för att dom andra bor i rasthage medan ungkaninerna bor i enskild bur Flört

Twixxie
0

#17 Jag skrev väl inte att dom hade fri tillgång?

moonii
0

15 skrev fri tillgång :)

Melli-sen
0

Jag fick skäll av min "kaninguru" sedan mina dv.vädursungar var lite tunna över ryggen och runda om magen.

Han sa att jag borde dra ner på det gröna och ge mer pellets. Jag hade märkt att de var runda om magen själv och trodde att de fått för mycket pellets, därför drog jag ner på den.

Nu får de bara grönt som "godis", samt lite mer pellets och rikligt med hö och vatten.

Efter bara några dagar tycker jag märka en skillnad, åt rätt håll!

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

Twixxie
0

#22 jaha hoppsan :P

#23 åh ska pröva detGlad men borde inte alla mina kaniner bli så då? Alla  mina kaniner får mkt grönfoder och alla äter en halv dl pellets

[Wera]
0

#19, #17 Ja det beror helt på kaninen. Vissa kaniner vräker inte i sig därför lämpar det sig att ha fri tillgång, det har fungerat bra för mig. De äter tills de är mätt och äter ändå hö. Man får ju testa och se om det fungerar. Om de äter för mycket pellets och minskar på hö ätandet kan man dela upp det och kanske ge ½ dl morgon och ½ dl kväll, och då blir de hungriga över dagen och äter hö'et om man har tur. :)

Fridaaaa
0

#23 Gräs är bättre i regel för kaninen att äta än pellets. Många kaniner behöver inte ens pellets, inte vuxna kaniner i ala fall.
Man måste hitta en bra balans hur mycket ens kanin får. MIna får massa gräs varje dag, dem är inte magra eller feta, plus då sitt hö och pellets.

[Wera]
0

#26 Jag ger precis som dig, massa gräs till mina kaniner. Jag går ut och plockar en jätte stor hög var med maskrosblad, gräs, klöver och blad varje dag som jag ger över dagen sedan får de lite pellets på kvällen :) Och ibland är de ute i kompostgallerhagen (halva dagen var eftersom jag bara har en Hage hos min pojkvän) och då äter de upp all gräs i hagen, helt slut och då får jag byta plats på hagen varje dag. Så gräs tycker jag är lika viktigt som hö sommartid när det finns möjlighet.

När de är vuxna behöver vissa kaniner inte pellets, men när jag har uteslutit det tycker jag att dom ofta har det svårare att hålla vikten/hullet, så jag föredrar alltid att ge åtministone 3 msk och till vissa ½ dl, per dag. Ökar vintertid om de bor ute. Vissa ger bara någon gång i veckan! :)

Twixxie
0

#26 okej så du tror att det är mask? =)

Fridaaaa
0

#28 Ja mycket möjligt. Hade ringt veterinär och frågat eller åkt till apoteket och köpt sånt prov som man kollar mask :)

Fridaaaa
0

#27 Okej precis som jag då ^^,

Twixxie
0

Okej det ska jag göra imorgon Glad

KaninPiggelin
0

en av mina kaniner känner man ryggraden på och hon är i sig ganska mager. Hon får 1 matsked foder om dagen och bor med en annan kanin. Hon får även grönsaker varje dag och gräs. (och hö då)

Jag har försökt att få henne att gå upp i vikt men det går inte utan hon håller liksom den vikten, som jag tror fler kaniner kan göra.

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

[Wera]
0

#32 är hon gammal? Men 1 msk är inte särksilt mkt om man vill att den ska gå upp i vikt…

KaninPiggelin
0

2 år är hon :) nja alltså jag gav mera förut, men dom får så mycket gräs och grönsaker att jag tycker att hon inte borde behöva mer än så. På vintern får hon 2 msk.

Det är kaninen på bilden på min nick.

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Sweety
0

Mina får kaniner är ute flera timmar varje dag och då äter dom väldigt mycket gräs. Sen får dom en halv deceliter havre och pellets blandat. :P

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

rabzzit
0

Kazzis äldsta kaniner är ju också magra över ryggen och har varit det i tre år, men dom har jätte mulliga magar och det är inget fel på dom. Nora du vet Shajli och melissa

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

Melli-sen
0

#26 Tråden handlade väl om kaninungar?

Tydligen äter inte alla kaniner lika klokt, det fanns några dv.vädurar hos mig som inte var så runda om magen.

Ingen av mellerudsungarna var så, de får fri tillgång på grönt…

Dvärgvädursungarna verkar det inte finnas någon botten i, de äter allt de får och äter de sig hela tiden mätta på gräs så får de inte i sig tillräckligt så de lägger på hullet på rätt ställen.

Min "kaninguru" har hållit på med vädurskaniner till utställning sedan början på 70-talet, så ja, jag litar på honom.

….men som sagt finns det kaniner som äter "smartare" än andra.

Fridaaaa
0

#37 Ja? Ingen har bestått något annat? Skrev inget om att det var om vuxna kaniner? Kaninungar äter med gräs, pellets och hö precis som vuxna kaniner fast bara annan mängd.

Melli-sen
0

#38 #26 "Gräs är bättre i regel för kaninen att äta än pellets. Många kaniner behöver inte ens pellets, inte vuxna kaniner i ala fall."

?

Men strunt i det, jag skriver vad jag fått höra när mina kaninungar hade samma "symptom" som de TS beskriver. Sen tycker, tänker och gör folk som det tycker verkar bäst!

Fridaaaa
0

#39 Ja jag menade att vuxna kaniner behöver inte pellets, skrev att gräs är bättre än pellets att ge över sommaren. Menade att kaninungar äter samma som vuxna kaniner :)

CaptainBunchie
0

Har lite samma problem med min kanin, han är ganska lagom rund nu, men ryggraden känns jätteväl och det är lite obehagligt :( Han får ca 2 dl varje dag vilket är rekommenderat på kaninmaten då den inte gör kaninen så tjock (han äter inte mer utan äter tills han blir mätt, alltså inget matvrak som äter allt han får tag i) Halm har han som bottenmaterial och ibland slipar han tänderna med det (gnager på det, inte äter) hö fylls på varje kväll som räcker ett dygn… Vatten och sånt har han självfallet också.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_