Tips på bygga bur?
Jag har tänkt att bygga några burar till mina 5 kaniner ^^ Nu behöver jag bara tips? på hur jag ska göra.. Tanken är att den ska bli säker, där dom kan vara i både vinter och sommartid. Stor vill jag också att den ska bli. Vi har köpt minknät, men inget trä än eftersom jag behöver en plan först..
Tanken va runt 2 x 3, men så att man kan ta isär den och sätta ihop, så att man kan flytta den med transport.
Har någon tips? på hur jag ska börja? Jag tänkte använda kompostgaller som tak och botten. Taket ska gå att öppna också ^^ Höjden vet jag inte än…
#1 Står ju att tanken är att dem ska vara där sommar&vintertid :) Då kan den inte vara på marken ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Åh, de va ju enkelt ^^
Fast, min hona lyckas ta sig igenom kompostgaller, så jag är tvungen att ha minknät på sidorna.. Annars var det ju en bra ide! :) Tack!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm Så hur hög vill du att den ska vara ? 
#4, Jag vet inte riktigt faktiskt :) Tänkte att jag skulle ha en innebur på ben där i också, men så att dom med ramp kan gå in och ut. Blev väldigt inspirerad av tråden ' följ mitt burbygge'! Men själva uteburen tänkte jag ha på marken, med kompostgaller under, och inneburen runt 40 cm hög :) Dock vet jag inte hur jag ska göra så att jag lätt kan plocka isär och sätta fast igen.. Det är nog det största problemet :/
#5: kan du inte göra en liten ritning på hur du typ har tänkt dig att det ska se ut ?
Så kan man ge tips? och ideer lite lättare.
Den verkar bra.Bygg en sådan och gör så taket kan öppnas
För nedmonteringen så det enda jag vet är att du kan använda dig av skruvarr så kan du skruva in och ut dem.Du kan annars också göra så att de går att dela på rasthagen på halva. Jag skulle med rekomendera IMPR virke
Mina burar som jag har haft har jag använt mig av IMPR virke på 2,2x9,5cm det har fungerat jätte bra
vad för sorts transport har du tänkt ? lätt att flytta i trädgården eller för att trransportera den med bil/släp ?
Tack!
IMPR, är inte det giftigt för kaniner? Eller har du det endast på utsidan?
Den ska vara lätt att flytta med bil/släp eftersom kaninerna flyttas några gånger per år :) (dom följer med till skolan)
IMPR innehåller ju kemikallier för de har ju behandlats med det för att hålla. Jag har använt det till mina och ingen av de får för sig att tugga på buren. Kan säga att buren har hållt i 5år och den är fortfarande bra skick men jag har ju monterat ner den för ska använa träet till en större Hage.
Man dör ju inte av det. Ex människor kan också bli sjuka av det om de får det i sig. Men att en kanin biter på en rasthage har jag aldrig varit med om
Möjligtvis gör de det om det är en liten rasthage men inte i en stor, eller ?
För Husburen rekommederar jag furuplywood eller OSB-skivor
Och för rasthagen antingen bygger du med Obehandlat virke eller IMPR virke.
Tror inte det blir så svårt att flytta buren/rasthagen men annars använd gångjärn i sidorna så du kan vika ihop rasthagen på något sätt.
Okej, tack ;D
Hur menar du gångjärn i sidorna? :)
Jag hänger inte med, vill du ha en vanlig bur på ben bara, eller en "hage" med tillkopplad "bolåda"/bur?
För om dom ska bo i den dygnet runt, måste du ha en bur på minst 0.5 kvm och minst 50 cm hög (dvs #5 - 40 cm räcker inte till "inneburen") och den måste vara på ben plus den tillkopplade hagen på marken.
Om du ska ha som på #7 tycker jag det räcker med en bur med minimummåtten 100x50x50 cm (eller 90x70x50 cm) + en gård på ex. 200x200 cm eller om du kan/vill ha större :) Ju större desto bättre! ^^
Fast jag har aldrig haft kaniner som tycker om att sitta i en bur/bolåda som är helt isolerad och täckt, dom brukar föredra att ha en stor lucka eller galler att "titta ut i" även om dom har en stor gård på marken eftersom det blir kallt att sitta på marken vintertid.
Nej, jag menade 40 cm från marken! ;) Jag vill ha en Hage, med en bolåda inuti, fast som är 40 cm från marken (så att hon kan gå in och ut med hjälp av ramp) :) Hur ska man ha storlekarna om man har till 2 kaniner? Eller 4? Jag har 3 hermeliner, och 1 lejonhuvad. 3 tjejer, 1 kille som ska bli kastrerad :) Har inte riktigt bestämt om jag ska göra 1 riktigt, riktgit stor till 4, eller om jag ska ha 2 burar så det är 2 kaniner i varje bur..
Det är en mamma, men dotter + son (just nu bara 4 veckor), och så en hona som jag hämtade förra veckan, Hon är 16 veckor nu :)
Blir det inte kallt om man har galler i bolådan?
#13 Varför skulle du ha galler i bolådan? Den är ju ovanför marken, så det är ju trä i botten :)
Hade jag varit som du, hade jag haft 2 burar, med 2 i var bur. Mor plus dotter i en och kastrerade hanen plus den andra kaninen i en :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Jaha då är jag med i svängarna 
Jag skulle ha gjort en enda stor gård med en stor bolåda och låta allabo ihop, trivs att ha "stora flockar"/där alla kaniner går ihop.
Men minst 4x4 m på hagen tycker jag, gärna större såklart, om alla ska bo ihop så dom kan vara ifrån varandra och ha tillräckligt med stor yta = Minskad risk för bråk. Bolådan/buren vet jag inte, dom kommer ju ha en stor gård så det spelar ingen större roll tycker jag, så länge den är minst 0.5 kvm. Kanske 120x70 cm och höjden 50 cm (håller värmen bättre om den är mindre om du har tänkt ha det isolerat och grejer).
#14 Nej asså, kompostgaller i hagen ;) haha :)
Okej.. den ena tycker 2 och 2.. den andra alla tillsammans xD Själv har jag ingen aning :O
Blir det 2 burar blir det runt 2 x 3 på en bur. Om det blir 1 bur så blir den cirka 4 x 5 .. Och då blir det 2 bolådor :)
Hur stor är sannolikheten att det kommer funka med 3 tjejer och en kastrerad hane?
#16 Känner en som haft två kastrerade hanar och flera honor ihop utan problem men då hade dom en stoor inhängnad.
Jag har bara haft 4honor ihop så jag vet inte… men allt beror på kaninerna, från individ till individ. Alla funkar ju inte ihop oavsett kön och trots kastrering. :) Man bör alltid ha en reservplan! :)
#17 Reservplan, det var smart ;)
Hur stor inhägnad hade dom då? :)
#18 4x4 m och en bur på ben som var 200x50 cm. :)
Okej :) Åh, va jobbigt det här xD
Ska du ha alla ihop så borde ju det enklaste vara att bygga en stor gård till dem på minst 4x4 meter och bygg den i fullhöjd så du kan stå där inne. En rejäl dörr så du kommer in och ut.
Själva huset sen skulle jag bygga som en vanlig vinterutebur fast utan gallerdörrar. Tre väggar och tak och så en mellanvägg och dörr för själva bohuset. Då kan kaninerna hoppa upp via rampen och sitta på en vindskyddad hylla varfrån de sen kan gå in i bolådan. Kaniner gillar ju att sitta högt och att sitta där uppe i skydd för vind och väder och ändå se ut tror jag skulle uppskattas av kaninerna.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#21 Ja det låter som en bättre idé ddå kan dom väkja att ha en mörk helt skyddad del eller en mer öppen vindskyddad del. Än att bara ha hela lådan "mörk och isolerad" :)
Ja, det var en bra ide! :) Men vad gör jag om de inte trivs tillsammans?
#23 Särar på dom, prova om det går att ha dom två och två. :) Du kanske kan lösa på något så att det går att dela av hagen och buren till två sektioner som reservplan.
Okej, får klura på det ^^