Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 11332 ggr
Nickel
0

Fästingmedel

Finns det något fästingmedel för kaniner?  Mina kaniner, speciellt den ena får jättesmå fästingar runt ögonen som inte går att ta bort förrens efter någon dag, men då har dom flesta fästingarna redan trllat av av sig själv… Finns det fästingmedel eller ska jag bara låta dom vara?

kaningodis
0

Det finns en sorts fästing-snara som ser ut som en penna och den är super! Me den kan man ta bort pyttesmå fästingar!

Det är ett hjälpmedel för att ta bort fästingar. ;)

Hm, funderade på en sak; lossnar fästingarna redan efter en dag?:O

Kastanjegårdens Kaniner

Nickel
0

Testade med en sån. Fästingarna var för små för att man skulle få upp dom med den… -..-

Ja, det är typ sånna mini-fästingar som är ca 1 mm första dagen. Dom växer jättefort och blir ca 3 mm efter två dagar, sen trillar dom av.. :o

Vittervinge
0

Vitlök i maten gör att fästingarna undviker kaninen.
De finns vitlöksflingor i de flesta hästbutiker/lanthandlar.
Jag blandar det med betfor som jag ger dem 1 gång i veckan.

Jag rekomenderar att inte ha din kanin i hagar med högt gräs.

Nickel
0

#3 Tack, måste testa det! Dom går inte i högt gräs, har bara hagen på gräsmattan och det är typ 2 cm högt.. Tycker det är konstigt att dom har så mkt fästingar, dom har väl extra gott blod.. ^^

Tisdus
0

Vill även i denna tråd varna för fästingmedlet Frontline. Det är ett fästingmedel man använder till katter och hundar, men vissa får för sig att det går att använda till kaniner också. Men det går inte! Det är otroligt giftigt och kaninen dör en plågsam död av att få i sig det (kaniner når sin nacke mycke bättre än vad katter och hundar gör det, och medlet appliceras i nacken).

[Bolten]
0

#4 jag har vitlöks flingor, du kan få lite och testa:D

Nickel
0

#5 Har det till våra katter men har sett i bruksamvisningen att det inte fick ges till kaniner. Har inte gjort det men jag har alltid undrat varför det inte var bra. Hihi, nu vet jag! =)

Animalfriend
1

Jag brukar koka vitlök, citron och örter, i 5 minuter, och sedan låta svalna. Sedan får de bada i det. Det är väldigt effektivt och håller  inte bara fästingar borta utan även mygg och annat äckligt. :)

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Vad smart, kanske ska pröva att fukta dom med det. Främst på öronen, blir stora sår på vissa kaniner (har en hemma med två stora sår på öronen just nu)

Nickel
0

#8 Ja, jättesmart, måste testa det också! :D

#9Naw, stackarn, ser nt så kul ut. Hoppas det blir bättre! :)

[Wera]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Så fick en annan kanin förra året med, har varit värre (när en stor skorpa sitter lös, med blod) fast det läker nu Glad

Nickel
0

#11 Ojsan, är det av fästingar? Ser nästan ut som en hunds trampdyna. ;) Bra att det läker iaf. :D

[Bolten]
0

#11 ajj vad hämskt!

[Wera]
0

#12 Det är efter mygg, så det är ot. Hehe, jag har inga problem med fästningar, har hund, katt, kaniner, haft häst - aldrig haft några fästingar (förutom en 2007 på hästen) - medlet som #10 tipsade om var ju för mygg också :)

Nickel
0

Jaha, mygg? Trodde inte att dom stack genom pälsen ^^

Animalfriend
0

#14 Det var jag, #8 som tipsade om medlet med vitlök. :)

#15 Jo tyvärr kan de det. Men medlet jag använder är verkligen effektivt, i alla fall på mina. :)

[Wera]
0

#16 Haha jo jag såg det ^^ skrev bara fel ;)

Nickel
0

#16 Ska nog koka ihop det denna veckan. Men vad använder du för örter? :)

rosahumla
0

Har haft fästingproblem med katt och kanin, så ska nog också göra det där medlet man kokar ihop. Har samma fråga som #18, vad är de för örter? =)

Animalfriend
0

#18 0ch #19 Örten är rosmarin. :)

[linneasandberg]
0

Smart! Hur mycket av allt ska man ta? Typ hur mycket citron?

man ska väl ha vatten också?

Kan du skriva ett recept och skicka till min e-post?

theodor98@hotmail.com

Tack!! :)

Fridaaaa
0

Rekommenderar inte den fästingborttagaren med snara. som #1 nämner, värdelös, huvuderna sitter kvar osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

Föresten hur ofta ska man bada kaninen? en gång per år eller en gång i månaden? :)

[linneasandberg]
1

Jag andvänder fästingborttagaren med snara och jag tycker den funkar jättebra!

Fridaaaa
0

#23 Man ska inte bada sin kanin mer än om den har fått ohyra inte mer. #24 Ok jag tycker den är urkass i alla fall :)

Nordanälvens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min kaninunge på 2 månader har yttepyttesmå fästingar runt båda ögonen och på öronen. Han är inte vaccinerad eller någonting och går dagligen i gräs som är högst tre centimeter. Går fästingarna bort om jag badar honom med dendär vitlöksblandningen eller ska jag försöka få bort dem med en fästingsnara? Han verkar få ont när jag försöker få bort dom och dom vägrar lossna!

Han/honom

Fridaaaa
0

#26 Ta bort med fästingplockare, men dem med snara är ej bra, välj den som är som en kofot istället :)

Bamse 08
0

En ganska gammal tråd

What doesn't kill you makes you stronger.

Nordanälvens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#27 Okej, ska försöka :)

Han/honom