Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 688 ggr
dermot
0

Hjälp!

Vad ska jag göra?

Två av mina kaniner hoppade in till varandra och troligen parades natten mellan 6 & 7 Juni. Båda två är brokade, och jag trodde inte att det skulle vara något fel med det, men jag fick höra om vitscheck! Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ta bort ungarna när de kommer eller ska man chansa? All hjälp uppskattas!

Mamman har väldigt få fläckar, någon enstaka på ryggen (som sitter ihop som en "rand") och på öron samt huvud och pappan är nästan mantlad men har vitt i manteln.

Snälla hjälp!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

sskaniner
0

jag tycker att du ska låta dom leva men vid minsta tecken avliva den/dom och även berätta för köpare om att det kan bli fel på dom:)

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Linnet
0

DOm ungar som blir enfärgade, om det blir det, är det ju inget problem med, dom bär ju inte på nån brokningsgen.

dermot
0

Tack, då vet jag :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

Hur ser man förresten att det är "fel" på dem? Hur märker man det och i vilken ålder? :)

// Anka

Fridaaaa
0

#4 Man ser inte det på dem, vitscheck kan upp komma enda upp till 1 års ålder (vanligast i tidig ålder), då magrar dem av, har ont osv:
Har själv med tjuvparning nu med två brokade, kommer ta bort alla som inte är helfärgade, vill inte riskera vitscheck, vill inte att dem ska behöva lida.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
0

#5 Okej, då får jag nog göra detsamma, vill heller inte att de ska behöva lida, är ju bara onödigt :/

// Anka

[linneasandberg]
0

Vad är vitscheck? är det farligt?? vad gör man då?

Linnet
0

Vitscheck är när en kanin har dubbla brokningasanlag. DÅ får dom nåt fel på matsmältningen eller vad det nu är, så dom dör ofta ganska tidigt, därför ska man aldrig para två brokade/manteltecknade kaniner med varann.

kaninjosse
0

Men nu hänger jag inte riktigt med här, det finns ju en teckning som heter vitsheck? Som lever normalt liv, alltså inga sjukdomar?

Linnet
0

Det fins en teckning som heter scheck, men vitscheck betyder att dom har dubbla brokningsanlag.

dermot
0

Inga bebisar än :)

// Anka