Kladdig nos?
hej! Min ena kaninhane såg jag idag att han har vitt/gult klägg i sin nos. Och när man lyssnar på honom verkan va lite täppt längre ner i näsan också. Han umgås inte med andra kaniner, han är bara hemma. Men för nåra veckor sen så var han lös och sprang runt på hela gården i 3 dagar innan vi fick in honom, så han kanske dragit på sej något då. Kan det vara förkyldning eller något annat? :S tacksam för svar! mamma tror det beror på att man ska rensa kaninburen oftare. Men jag byter underlag varannan vecka och rensar lite mellan det.
/mvh jag
Never judge someone. You don't know their history.
Seriously, you don't!
Åk in till veterinären.. Kaniner kan dö av att vara tätt i näsan…
Min kanin var också det, jag åkte till vet och fick pencelin och sen fick han bo inne tills det värsta var över
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
Och ja, kaniner tål inte att sitta i ammoniakångor (som det blir om man inte städar så ofta) och kan då lättare dra på sig sjukdomar då slemhinnorna blir retade (enligt veterinär). Så där har nog din mamma rätt ;)
Ljustadalens kaningård

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nyser han och har mist aptiten? isf kan det vara kaninsnuva. Det är smittsamt så det är viktigt att direkt isolera honom från andra kaniner och ta honom till en veterinär. Du kan läsa om det här: http://hem.passagen.se/follyfoot/sjukdomar.htm. hoppas allt går bra :)
#4 Aptiten är det inget fel på. Men nyser gör han lite. Annars är han pigg och springer gärna. Han träffar inga andra kaniner, så han kan inte ha blivit smittat av någon annan kanin. Men funderar på om han kan ha fått i sej något när han sprang lös här i tre dagar innan vi lyckades fånga in honom med fiskehåven…
#3 Ja tror med mamma har rätt. Men är så jobbigt för hon tror hon är expert… Men såklart vill man ju kaninens bästa. Det kan ju ha med slemhinnorna att göra eftersom det sitter i näsan..
#2 ja ska prata med mamma om vi kan åka till vet. Men ehm min familj är inte så mke för att åka till vet. "äsch det är inget fel, det går över" Oengagerade är dom kan man säga. Lite jobbigt faktiskt :/
Seriously, you don't!

#5 Ja han kan ju ha fått i sej något, är han inne kanin?, dom har ju inte så mycket koll på vad de kan äta och inte när dom är ute :)
#5 Min mamma kan också vara så, men hon sa " om det blir sämmre får vi vell åka in "
Elin.
Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.
#6 Han är ute, bodde in en sån där kaninbur på ben som man kan ha alla årstider. Tror han kanske fick i sej nåt då han var på rymmen… eller så får jag börja städa ca en gång i veckan. Konstigt är att den andra kaninen som har en likadan bur och har samma "levnadsförhållanden" eller vad man ska säga inte är drabbad. Men han har ju inte heller varit på rymmen. Men nu har jag flyttat honom till en lite mer öppen bur med friskare luft, en trekantsbur som står på marken. så nu ska jag bara städa ur dem andra som står på ben och vädra ut den ordentligt så den är redo till hösten när det blir blött i marken. :) Får se om han blir bättre.
Tog ut honom idag och skulle visa honom för mamma. då började han spralla jättemke så fick sätta ner honom. Då kom det sånt snor ur nosen efter att han hade sprallat så mycket. annars är han ju som sagt pigg och vaken och är ett matvrak! Har fri tillgång till hö och vatten. Sen får dom någon gång under dagen färska maskrosor eller liknande :)
en fråga bara: Hur får kaniner kaninsnuva? smittas det genom kontakt med andra kaniner så tror jag inte han har det. Om han inte har träffat och pratat med en hare när han var på rymmen…
Seriously, you don't!
På hemsidan www.kaninkanin.com finns info om olika sjukdomar, där finns Pasteurella med. ;)
/ Kram Johanna & ninerna. ♥
Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥
#9 Tack! Kollade men hittade inget som riktigt kan stämma in. På Pasteurella så stod det att det ska va "klart flytande" som rinner ur nosen. Men detta är ju vitt/gult och han rinner inte från ögonen. Men nu har han fått en ny friskare miljö så ska se hur det urartar sej! :)
Seriously, you don't!