Fäller päls ?
Hej!
Min kanin har börjat fälla massa massa päls och när jag skulle gå ut och borsta honom/ dra bort lite försiktigt så lossnade det hur mycket som helst så han till och med blev naken på några ställen. Är det normalt eller borde jag ta honom till vet ?
Det vanligt att dom fäller. men om du känner dig osäker kan du kolla om han fått mjällkvalster. Ser ut som vita saker i pälsen.
Det är vanligt att dem fäller men inte så att dem blir "Nakna".
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är vanligt att de fäller mkt, MIn ena hane fällde av jättemkt nu för några veckor sedan, han såg inte klok ut, men nu e han fin i pälsen igen!
Så tror inte det e nån fara med din kanin… :)
Kram /Tess
Min ena hane fäller också ganska ordentligt och har en liten kal/naken fläck på rumpan.
Så länge huden ser OK ut och inget mjäll, så skulle inte jag oroa mig.
Normalt sett brukar den nya pälsen hinna med vid fällning, men vissa fäller såpass mycket att den inte gör det och då kan det bli kalt.

Okej tack för hjälpen. Han ser inte ut att ha mjällkvalster :)

Min hane fällde mkt ett tag men inte så att det blev kala fläckar. Jag läste någon stans att det kunde vara brist på b-vitaminer eller något, så jag gav honnom sånt som inerhöll de t.ex lite potatis, banan, osv, och han slutade fälla lika mycket. dock vet jag inte om det va därför men kanske värt ett försök!
#6 Banan, potatis ska man ge väldigt sällan inte bra att ge det ofta 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#7 Ja, jag gav honom det välldigt få gånger. istället köpte jag en pellets med mer b-vitamin
Men något jag undrar över är om kaniner kan äta torkade bananer eller om man ska ge de lika sällan,eller inte alls? 
#8 Kaniner kan äta torkade bananer,men som med all annan frukt ska man inte ge det för ofta:)Jag ger det bara som godis.Komihåg att det måste vara "egengjorda" då såna man köper i affären innehåller massa saker som inte är bra för små kaninmagar!:)

#9 okej tack för svaret :)
En del fäller kraftigare än andra. Hade en hane som mådde skit när han fällde, fick kala fläckar, såg ut som en fuchs och matvägrade. Det går tyvärr i arv men hans sonsönsöner är tack och lov inte lika illa. Jag ger B-vitamin vid fällning, alla mina har i år fällt långsamt men "snyggt".
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#10 Varsegod:D