Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1618 ggr
Lina R
0

Sluta sno grafik!

Jag tycker att det är riktigt lågt av folk (ingen utpekad, ni vet vilka ni är) som snor den fina grafiken som Hanna Persson har gjort och använder den på hemsidor i tillexempel loggor utan att länka tillbaks till henne.

Det står tydligt i reglerna att det ska länkas tillbaks till hennes sida, och det är många som inte gör det! Det ska stå på samma sida som bilden används så att den om ser bilden förstår att det är hon som har gjort den.

FULT. Skärpning.

http://www.hannaskaniner.se/grafik/

(För att inte tala om alla stallet.se-medlemmar som snor foton av folks kaniner… får mail någon gång i månaden från moderators där som hittar mina foton på folks profiler. Lågt.)

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

Några medlemmar på s.s har också snott bilder från mig. Så nu skriver jag på alla bilder istället. Tycker att det är så lågt att ens komma på tanken…

:)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[BonnieL]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med, måste ju kännas sjukt tråkigt för Hanna som lagt ner så mycket tid och jobb..

Har också hittat många av mina bilder på Stallet.se Obestämd

[sstorm]
0

Håller med… Att sno andras skapande (när Hanna faktiskt är så snäll att hon lånar ut GRATIS) är väldigt lågt. De är inte så svårt att länka till henne ;)

Jills
0

Alltså nu känner jag mig lite efter :P Men vad är stallet.se? Har läst många gånger att det är problem med just foton och att folk där tar utan tillåtelse, men vad är det egentligen? Ett community?

Hur tar folk foton? Är det från hemsidor? Funderar eftersom jag har ju lille Skorpan nu, så om jag lägger upp bilder någonstans kanske jag ska "märka" dem på något vis?

imsuchadiva
0
[ninnakm]
0

Tycker också det är väldigt fult gjort, om man gör så. Har dock inte sett någon som inte har länkat tillbaka till just Hanna? Jag själv har lånat hennes grafik på två lejonhuvade kaniner i min header på hemsidan, har så klart länkat till henne.

MP3
0

Skriv t.ex "Fotad av Emma Jensen 2011" i vänstra hörnet med vit synlig text och ett copyrightmärke.

Du kan ladda ner ett enkelt program som kallas gimp. Själv använder jag det och funkar jättebra (även om jag har photoshop cs5) och man kan ladda ner massa penslar på nätet.

[sstorm]
0

#6 Jo, tyvärr finns de flera, har med reagerat på de…

[Wera]
0

#7 Man ska dock helst ha texten lite över själva objektet man fotar, är det en kanin ska texten vara över den litegrann för annars brukar folk kunna klippa bort texten i hörnet och använda bilden ändå.

[ninnakm]
0

#8 Gud vad tråkigt, hon som är så otroligt snäll och lånar ut de gratis, en länk är väl det minsta man kan göra som tack!

MP3
0

#9 jag menar riktigt STOR och fet text :) ja det har du rätt i!.

man kan också välja "okapacitet" aldså vit blir "genomskinligt" och så sätter man skriften över hela bilden,då kan man fortfarande se bilden men ingen använder den med en stor fet text över hela bilden troligtvis :)

[Wera]
0

#11 Ja, en "genomskilnig" text brukar vara bra att ha över annars :) om man ex. har photoshop. Paint är ju lite halvtaskigt haha.

Bamse 08
0

Annars kan jag rekommendera Picknik http://www.picnik.com/app#/home/welcome

helt kosnadsfritt och enkelt, för att få osynlig text

What doesn't kill you makes you stronger.

Itchy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär har jag gjort min vattenstämpel jag använder på mina foton jag publicerar online

(visserligen inget kort på en kanin, men det får duga ändå)

You can't spell Bitchy without Itchy

jullizfiiisken
0

Vad elakt :(

Men hur menar ni? Hur kan man veta om ens bild e stulen??? Om man får typ "mail" om det, hur vet dem att det är en annans bild? Jag har lagt upp massa bilder som jag inte har skrivitnåt på, tänk om någon har snott dem???

[Wera]
0

#15 Man ser väl själv om dom används på en annan sajt/hemsida. :) Vissa som känner igen bilderna brukar höra av sig till fotografen.

jullizfiiisken
0

Ok, smart…hehe, att jag inte tänkte på det ^^ (fast det borde va ganska mkt att titta på om man ska hitta om sin bild e stulen o.O)

Fridaaaa
0

#17 Ja det är sant, kan vara svårt att hitta men det räknas som stöld om man tar någon annans bild utan att fråga. Så det kan polisanmälas :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jills
0

Men vart snor de bilderna ifrån? Mest från uppfödares hemsidor, eller vad?

Och vad är stallet.se och varför är just detta så "ogillat"? Har sett flera hemsidor där det står att de inte lånar ut bilder till stallet.se och liknande.

Bamse 08
0

Om någon snor någons bild kan man polisanmäla och kräva pengar av den som gjorde det?

Fridaaaa
0

#19 Överallt där dem hittar bra bilder, även här inne tror jag.
Dem tar utan att fråga, vilket är stöld. Även om vissa skriver på sina hemsidor att ingen får ta bilderna så gör vissa det ändå, helt respektlöst, sedan skriver dem oftast att DEM har tagit bilderna.
Det råkade jag ut för en gång, just på stallet.se :/

[Dezederia]
0

#14 Haha urball bild! :D

Jag har försökt fixa vatten stämpel på mina bilder, men hittar inget bra ställe. Vill ha transparent/genomskinlig stämpel :/

Itchy
0

#22 tackar :)

ställ bara in Opaciteten (genomskinligheten) på texten tills den är sm du vill ha den :)

You can't spell Bitchy without Itchy

[Dezederia]
0

I vilket program? Har noll koll på sådant >.<

Bamse 08
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär brukar jag göra, på piknik för att man inte ska kunna andvända bilden

[Dezederia]
0

Att jag inte tänkt på det! Använder ju också piknic! :D

Hur får man C:et som du har? :)

Bamse 08
0

#26 man trycker på Alt-0169

Fast man ska inte slå minustecknet utan bara alt men håller i den medans man trykar in koden på sian av tangentbordet då blir det ©

[Dezederia]
0

Hmmm går inte… Det piper bara. kanske för att jag inte har numer på sidan :S

[Fruktiz]
0

Fattar inte att man snor saker överhuvudtaget.

#28 Jag brukar googla på copyrightstämpeln om jag inte kommer ihåg kortkommandot Glad

[Dezederia]
0

#29 Ja det kan man ju också göra ;) Tack ^^

Bamse 08
0

Jepp el. kopiera här ifrån ©Glad TS Ursäkta att det var lite OT

Håller med föregående att man tar aldrig en bild och inte länkar

jullizfiiisken
0

om man ska stämpla sin bild, vad stämplar man med för namn då? är det sin mail eller namn eller blogg, eller va?

Fridaaaa
0

#32 Med det man vill. t.ex sitt namn, sin blogg eller liknande :)

Sweet Teddy
0

#28, Jag håller in Alt & trycker på 8:an 4 ggr. På den högra sidan. :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

jullizfiiisken
0

om det piper när man gör alt och 0169 och inte har siffrorna till höger, så ska man sätta på Num Lock och ta siffrorna som e mitt i tangentbordet :)

[Dezederia]
0

#34 Jasså? :) Ska jag testa ;P

#35 Aha :O