Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2921 ggr
MP3
0

Orolig kaninägare

Gud jag har så ont i magen för att jag är så orolig över min lilla kanin.

Jag har haft honom i 1 år och han har ALLTID varit såhär sen jag fick honom.

När jag kom och tittade på honom för 1:a gången var han en "liten plutt" och vägde inte mer än ett tomt mölkpaket (haha,ne men väldigt lite :) ) och va underbart gullig!

Hans mamma är av rasen alaska men påminner om en rex (blandras?) och pappan en dvärgvädur (troligtvis blandat med hermelin då han har uppåtöron)

Jag var så glad att jag inte visste vad jag skulle ta mig till när han kom hem,jag lät honom vara ifred men det var svårt att låta bli honom :).

PROBLEMET

Jag har leksaker till honom men han skiter fullständigt i deras existens. Jag har prövat alla 7 sorter :)

Jag har betett mig väl mot honom lyfter honom dagligen (han är stilla som is och rör inte en fena)

Han är ofta och länge i sin rasthage

Men det ENDA han gör är att sitta ovanpå sitt kaninhus och stirra rätt ut. När jag kommer med mat rör han sig inte. När jag sträcker in handen skuttar han till de ställde där jag inte kan ta honom och sitter där och surar.

Han äter ingen sorts godis utom maskrosblad (och sin vanliga pellets) utan det jag ger honom låter han bli.

Han äter inte gurka,tomat,äpplegrenar,potatis o.s.v det enda är morot och knäckebröd.

Han har varit såhär enda sedan han kom hit,sitter bara där och glor och vill inte komma ut,kela,gosa,leka. Jag har inte brytt mig så mycket för om han är så som kanin är det lugnt.

Men nu är jag riktigt orolig, har han ont eller någonting? hittar inga sår på honom…Men han sitter bara där och glor och jag älskar han så mycket,mest av allt på jorden men jag vet inte vad jag ska göra. Detta är väldigt känslosamt och tro mig jag har försökt med allt. Jga har varit lite dålig på att ta ut honom i sele då han inte gillar det men har försökt bli bättre och vänja honom men…han vill bara inte vilket för mig är okej.

Jag vet inte vad jag ska göra. Nu tänker jag lite åt avlivningshållet eller ge bort honom för jag får dåligt samvete ner han sitter där och bara glor. En ung kanin borde vara glad och lekfull?

Aaah gråter lite nu men vad ska jag ta mig till?

Behöver verkligen hjälp med hans problem omgående då jag överväger att göra mig av med honom,då det inte är speciellt snällt att låta honom bara sitta där.

Fridaaaa
0

Jag hade kollat med en veterinär ifall någonting är fel, en frisk ung kanin sitter inte bara och glor.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MP3
0

Ne,jag vet. Men trodde bara att han var rädd dom första veckorna och nu är han ett år men började lägga märke till detta för några månader sedan och har försökt med leksaker,motion allt men han bara glor :(

Är jätterädd att det ska vara något fel på honom. Får ringa vetrinär på måndag. Någon som vet en bra vetrinär i västra götaland? (eller trollhättan?)

Bamse 08
0

Hur länge har du haft honom

What doesn't kill you makes you stronger.

MP3
0

1 år i Augusti.

[nataschaj]
0

Gör en hälsoundersökning på honom så får ni veta, ev kastrering och kanin kompis? eller börja om från början med honom alt avlivning.

tror du får mer tips? här.

Fridaaaa
0

#2 Alla kaniner leker inte, det gör inte alla mina kaniner.

MP3
0

#5 hur menar du med "börja om från början". Mamma är sådär till ny kanin men ska visa henne tråden. Avlivning är ju sist på listan det känns som om jag skulle ta bort min bästa vän…men om det är för hans bästa…

Får börja med hälsoundersökning och om det inte är något/några problem får väl jag övertala mamma eller så inträffar det värsta. Kan man gå till en uppfödare? eller måste man till vetrinär? vill ha så rätt diagnos som möjligt.

Bamse 08
0

Alla kaniner tyker inte om leksaker

Spratlar han när du lyfter honom?

Om han är länge i in rashagen kan du kanske sitta där i hagen:)

MP3
0

#6 Nej kanske inte…men ja det är ju inte normalt att sitta stilla på en låda 24 timmar gå upp på övervåningen,bajsa,kissa,äta,dricka och gå ner och sitter där igen dag ut och dag in (bortsett från när jag kommer och tar ut honom)

[nataschaj]
0

7 Det jag mena med å börja om från början är att bygga om eran realation med varandra och få upp hans självförtroende lite mer. Förska hitta/göra det han tycker är roligt.

Och för mig låter det som att ni 2 måste hitta ett bättre band mellan er. Så gå tillbaka till ruta 1 och gö allt för att få han å lita på er. Alltså gör presic som folk gör med rädda kaniner. (finns både massa trådar och nån artikel tror jag om detta) där folk ger bra tips? för att förstärka banden emellan sig å kaninen.

Det är de jag menar.

Han verka ju inte direkt glad av sig. Men jag tror att han behöver ha mer självförtoende och att han kan lita på digg.=)

MP3
0

#10 aha :) jag ska börja 9:an i år så min tid är begränsad (men jag tar mig självklart tid) bara det att vi har ett jättefint band :). Han tröstar mig när jag gråter,han slickar vid min hand när jag sätter handen framför hans nos (inte alltid). Han gillar att bli klappad och kammad. Vet inte varför han bara sitter och glor hela dagarna och det gör mig oerhört rörd och ledsen för hans egen skull för han verkar utom det ha bra aptit och bajsar och dricker som han ska men jag kan inte vara vid hans bur jämt,och vissa perioder är han sur och skiter fullständigt i mig andra dagar kan han trösta mig genom att slicka på mig och typ sätta hakan mot min hand och han ligger ofta helt utsträckt på sitt hus.

MP3
0

#8 Han sprattlar inte lugn som en sköldpadda xD

Jag brukar göra det :) då skuttar han fram jag klappar honom och sen så sätter han sig någonstans och glor. När jag kommer fram och klappar honom bara sitter han kvar och njuter men jag kan ju inte klappa honom i all evighet

[nataschaj]
0

11: Testa å akteverahan mer? hoppning? Eller ut i naturen?

de e svårt å säga efter som man inte ser han.

Bamse 08
0

#12 okej, du har inte möjlihet att gå ut i koppel? Kanske hoppa ute?

Kan tipsa om aktiverinsboll. det är en boll som man kan stoppa pellets och annan mat tex. frukt i små biatar så då måste kaninen rulla bollen för att få ut tex.pellets.

Ljusta
0

Kaniner kan ha olika temperament utan att det är fel på dem. Jag har också haft kaniner som mest sitter stilla och vilar när man ser dem. Vet inte om jag har missuppfattat men han verkar inte vara så jättesocial och vilja ha mycket kontakt med dig? Det finns osociala kaniner och då handlar det inte om att man gett dem för lite uppmärksamhet eller att man har fel relation med kaninen. De bara är sådana men ofta (inte alltid) kan det bli lite bättre med tiden.

Och alla kaniner leker inte. Ett tips? kan ju vara att kastrera honom och låta honom få en kaninkompis. Då brukar de flesta livas upp och till och med bli socialare. (Egen erfarenhet). Det är inte speciellt mycket jobbigare att ha två kaniner än en, snarare kan det göra att allt känns roligare :)

Ljustadalens kaningård

Ljusta
0

För övrigt så kan du göra en liten hälsocheck själv innan veterinären. Kolla tänder efter problem, ögon, nos osv. Hur känns magen, mjuk eller hård och uppspänd? Sitter han och burrar ihoptryckt och verkar ha ont i magen?

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Hälsokontroll gör man lätt hemma :) Finns det inte en artikel här om det?

MP3
0

#11 går i Kaninhoppning vare Onsdag och har skog precis brevid där han oftast är när jag fotograferar honom men det är väg i närheten så jag vågar inte släppa iväg honom där men han är ofta lös på gräsmattan.

Ja,jag tänkte att jag skulle fota igår men då var det för mörkt.

Ska nog göra det idag :)

MP3
0

#14 jag har aktiveringsboll med typ en lucka som man lägger godis i så får han rulla för att få ut gottigheterna men han rör den inte.

Jag har salladsboll,morotspätt (speciellt för kaniner) en boll man kan tugga i, ett vedträ, tunnel (fast den är gammal så jag ska slänga den och köpa en ny),ska köpa en hängmatta om några dagar.

Sen har jag prövat med saker jag hittat på själv men ingen reaktion där heller.

Jag har alla leksaker som finns på det stället jag köper hans foder men han ignorerar.

MP3
0

#15 han är ganska klen och liten den minsta i sin kull (blev 11 ungar) och han är den 11:de så jag är väldigt orolig för narkosen men om det får honom att må bättre får jag väl chansa på det :).

Ja,jag vill ha 500 kaniner men mamma är ju sådär. Ska visa henne tråden + jag har hittat en underbar kaninhona så jag diskuterar med mamma som är inne på "kanske…"

Nos,ögon ser bra ut men när jag ska kolla tänderna sprätter han till så det kan jag inte göra. Magen känns lurvig men lite hård.

Kan ta kort på hur han sitter :)

Fridaaaa
0

#19 Ta bort morotspättat bara onödigt :) Och ha inte så många saker i buren, variera istället :)

TheLonleyWolf93
0

Har samma problem med min kanin, fast han är 10 år men det är ändå inte normalt.

Så jag åkte till veterinären med honom och eftersom det är så här varmt ute blir dom orklösa preics som vi men huden kan också bli torr, det hade min kanin blivit.

Men jag skulle rekommendera att du besöker en veterinär.

Kram Janina :)

MP3
0

#21 asså jag har dom inte sammtidigt har några i rasthagen också :)

#22 Nej det är ju inte det..:/.

Japp ska åka dit på måndag troligtvis :). Bara det att han varit så permanent. Hans päls är fin och han är len men jag ska till vetrinären absolut!

MP3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hansprätter inte när jag tar upp honom och är som en isbit stilla och tyst.

Fridaaaa
0

#23 Ok så braSkrattande Annars är risken att dem tröttnar istället.

MP3
0

resten av bildrena står det att det inte går att ladda upp…

Bamse 08
0

#26 de får inte ha några mellanrum i namnet på fotot

MP3
0

#23 aaah :D det är ju det…

#27 aha okej! ska kolla om det går att fixas.

Har kollat hans avföring också nu men den är helt normal dock något "gräsigare" då han käkat mycket gräs dom senaste dagarna

Wand
0

Han kanske skulle bli piggare och livligare om han fick en busig kaninkompis som sällskap?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

teddybaby
0

Vad gör han om du släpper ut honom på golvet? Skuttar han runt lite och nosar? Eller sitter han bara i ett hörn och trycker?

MP3
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#29 Tycker jag med kolla in min tråd "Fördelar med kaninkompis" #30 vet inte får inte ha honom inne. Han är utekanin men om jag släpper honom utomhus (löst) skuttar han iväg lite överallt som en "vanlig" kanin.

Sweet Teddy
0

Alla kaniner är olika, en utav mina sitter mest still & äter i buren. Men när han går i sele så får ha en massa enegri! :)

Har inte läst alla kommentarer.

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Fridaaaa
0

#31 Han kanske trivs bäst inne?

MP3
0

#32 min kanin är inte seletränad och jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det då han tror att han kan "gå överallt" och rycker till åt det hållet han vill gå och sen backar han och morrar..

#33 Det tror jag med då jag tror han skulle bli tamare och mycket kelig och vänlig,bara det att det är ett strängt "NEJ!" från mamma.

Wand
0

Jag vill inte låta elak, men man skaffar sig inte ett djur om man inte får/kan ge dem det som de allra mest behöver. Han kanske som sagt skulle trivas jättebra inomhus, eller med en kompis. Man måste alltid ha tillgång till att byta miljö till dem om de inte trivs.

claryy
0

Han kanske vill ha en kompis!:)

Fridaaaa
0

#36 Men kaniner är inget flock djur så dem känner inte "behov" av en kompis :)

claryy
0

#37 Jag vet,men man kan ju alltid prova! I det här fallet så hade iaf jag provat,bättre det än att avliva kaninen;) Det KAN ju funka;)

Wand
0

#37 Människor är heller inte flockdjur, men visst är det roligt att ha någon att prata med ibland?

Jag har ALDRIG stött på ett djur som inte har tyckt om att få leka med en egenartad kompis ibland. Det enda djuret jag vet som inte bör ha en kompis är igelkottarna.

Men kaniner lever ju tillsammans med någon i det vilda ganska mycket trots att de inte lever i flock, så jag tror att en kompis skulle vara bra ändå. Och om kaninen verkar må dåligt så måste man ju kunna prova allt.

Ljusta
0

#39 Håller med dig :)

Och kolonidjur lever faktiskt inte ensamma i naturen, utan i en koloni, dvs flera djur som har sina revir nära inpå varandra. De träffas utanför sina bon och kan till och med äta, mysa osv tillsammans. Studera rabbisar så får ni se :) Även om det inte funkar att ha två kaniner i samma bur så har de nytta av att sitta bredvid varandra i två olika burar, gärna med bara galler mellan.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

#39 Människan räknas till flockdjur, fick lära oss det i skolan (gick naturbruk) vi tillhör ju apfamiljen och är flockdjur :)
Vissa djur vill inte ha sällskap helt enkelt :)