Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1867 ggr
zatanica
0

Bygge utebur

Förra året byggde jag en utebur till kaninerna i osb, men kan inte påstå att jag är direkt nöjd, visst utseendemässigt ser den helt ok ut. Målade den med två tre lager falurödfärg men det tycks inte duga. Inne målade jag den oxå för att den skulle hålla.

Men nu efter ett år känns den så otroligt ofräsch och jag vill inte att de ska bo i den en vinter till så det blir till att bygga ny. Det känns som att buren håller på att rasa ihopp och nä gillar den inte als käns inte fräsch fastän man skurar ur den. Som tur är är de ute så mycket och är det dåligt väder ligger de helst under huset eller i någon av sina hålor.

Har förståt att det är vanligt att bygga uteburar i osb, men hur har ni gjort för att era ska hålla och vara fräscha?

Har funderat på att bygga med panel eller vad det heter, så det ser ut som ett riktigt hus, någon som har koll på vad det kostar på ett ungefär?

Även nyfiken på om någon byggt med furuskivor/plywood.

Behöver lite tips? och råd inför nya burbygget, tänkte mig  mått på ca 160*70*70 kanske att det blir en tvåfackare. Inte bestämt ännu.

[linneasandberg]
0

jag brukar skura ur buren 1gång om månaden och andvända en bajlåda!

kisset suger inte i sig i trämatrialet ifall man använder låda.

+ andvänd mycket halm ifall du inte redan gör det :)

jag tycker det funkar bra ;)

Zvintos
0

Vi byggde en bur i fjällpanel och det funkade utmärkt.
Byggde då först en ram av 45x45mm virke.
Golv använde vi formplyfa/marinplyfa, som dock blev en aning halt..
För ramvirket, virke till dörrar, virke till tak och så fjällpanelen samt skruv/nät/gångjärn gick det på 600kr.
Men då hade vi formplyfan sedan innan och även plasttak, annars hade det blivit dyrare.
Buren byggdes 2006 och används fortfarande (dock ej av oss).

zatanica
0

Jo mycket halm och bajslåda har de, problemet värkar mera vara att regn och fukt tränger igenom färgen på något vis så färgen har krackelerat och på vissa ställen ser det ut som materialet har svält. Svårt att förklara.

#2 oj ja det lät ju bra :) Lust att lägga upp någon bild på buren? Vi har pergogolv kvar som var med vårt hus när vi köpte, så tänkte ha det som golv i nya buren, visst lite halt det med men kommer ju en massa halm över.

Zvintos
0

#3: Såhär ser buren ut:

Den målades i samma färger som huset.

zatanica
0

O den var ju fin ju #4 härlig grön färg.

rabzzit
0

Skulle inte använda pluwood eftersom det inte är vattensäkert. Blir lätt mögligt trä om kaninen kissar där.

Elin.

Uppfödning av lejonhuvad och lejonhuvad dvv.

[nataschaj]
0

#6 ja hade de till mina, plywood inte blev det mögel där dem kissade.

Fridaaaa
0

#6 Plywood går visst det bra, visst olika sorter, byggplywood går utmärkt att ga :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.