Rävbesök
Idag när jag skulle mata hönsen så såg jag för första gången i mitt liv en räv där inne i hönshuset.
Jag lyckades stänga dörren utan att några utav hönsen var kvar där inne.. bara den där räven.
Vi sammlade in alla hönsen alla 6 kycklingar levde, men tyvärr så hittade vi inte 1 tupp & två svarta hönor.
Vi gick och letade långt bort på gården & tillslut så dök den vita tuppen upp bland buskarna. Men då var det tyvärr slut på lyckan..
Inne i hönshuset låg 1 död höna den sista blev aldrig återfunnen :(
Sen fick vi ut räven ur kanin huset och den sprang ner mot älven..
Som tur var så rörde den inte kaninerna.
Huvva vad otäckt
Snygg sista bilden vart! :)
Ja, sånt är ju aldrig trevligt..
#1 Smidig räv, får jag lov att säga.
Vilken vacker räv. Men läskigt att få besök av honom i kanin/hönshuset.
Ååå va söt räv
Ja :) man tyckte lite synd om honom/henne..
super fin, men skulle passat bättre som gräsätare ;)

Åh, vad tråkigt! 
/ Cecilia Hanson
Ussh vad tråkigt :/ Tur att kaninerna fick leva!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad tråkigt :( i våran stuga på landet uppe i ångermanland finns en räv som hade skabb, så våra grannar fick ge henne medecin i mat som dom matade henne med. Synd nog har hon blivit tam nu och dessutom fått två kullar ungar, och varit på håret att ta våra kaniner ånga ggr. hoppas den inte kommer tillbaka och tar ännu fler <3
Usch! Det är så jobbigt med räven.. Räven har varit här några gånger på nätterna så nu är de jätte rädda, speciellt ena på kvällarna, hon står och stampar imarken och vill komma in i garaget! Så nu har de fått börja sova inne i garagetpå nätterna och pappa har fixat mycket tjockare kaller ( typ 1 cm tjock] som vi har runt kanin buren.. Det läskiga var att vi upptäckte att någon hade försökt få upp gallret på kanin buren, så de hade lossnat från spåret eller vad amn ska säga som de satt fast i.. Och så hade det blivit krokigt! Och natten efter ( kaninerna bodde i garaget) så kom den igen och försökte byta bort gallret, men som tur var var inne kaninerna där inne..
# 9 & 10 - Ja , det var våra grönvärpare.. som lägger gröna ägg. Nu finns det bara en kvar :(
#11 - Ja, jag tänkte gå ner till slänten & ge honom/henne den döda hönan då ja endå tyckte så synd om den lilla räven.. som dock inte var så liten. Men det skulle ju bara betyda att h*n kom tillbaka.. och det är ju inte bra.
Bla min bror hade sett en liten rävunge för ca 3 veckor sen..
Så det var nog en hona med ungar, tyvärr.
Vi fick inte skjuta den för komunen..
Så den kommer att komma tillbaka, om den inte blev jätte rädd förståss.
Ser ni att tre ägg är gröna på bilden?
Det var ibörjan & var derför lite mer blå, nu är dom grönare..

Häftig färg på äggen.

Hur kommer det sig att de blir gröna ? ;)
/ Cecilia Hanson
#13 Coolt! Har aldrig sett gröna ägg förr.
Ja det är ju det..
Äggfärgen kan variera mellan turkosblått, grönt och olivgrönt.
Dom är både vackrare & nyttigare än vanliga vit,bruna ägg efterssom att dom innehåller lägre kolesterolhalt :)
Men nu finns det ju bara 1 av 3 grönvärpare kvar :(
Säkert bara för att dom var störst i hönshuset..
Vi har 2 ev 3 grönvärpare! (dem börjar värpa till hösten) sedan har vi 2 vanliga blandras höns och en blandrastupp.
Vad har du läst det, att gröna ägg skulle vara nyttigare?
Har jag aldrig hört. Dem smakar likadant som vita & bruna ägg i alla fall 
Vi har alltid inne våra höns i hönsgården på nätterna för det är då räven vanligt vis är framme. Tror inte räven som är här omkring vårat vågar in på våran tomt på dagarna då vi har hunden.
På bilden är det våra 2 grönvärparkycklingar som är snart 3 månader gamla 
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#19 Tack :=) Dem kommer nog bli finare när dem är färdigväxta :D
Araucana är så fina och lugna med tycker jag 
R.i.p dina fina hönor<3
Ser du på bilden med alla hönsen..
Tuppen som är svart med vitt spret på huvudet & hans två hönor som har vita bollar på huvudet såkallad "Holländs vithätta" är nog den trevligaste rasen jag träffat.. så sjukt härliga är dom :)
Här hemma låser vi in kaninerna på natten för att vi har räven strykandes precis vid husknuten :S
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#24 - Ja, hönsen bor inne på natten men det här hände på morgonen :(
Kaninrna bor också inne på natten " 3 st förtillfället ute " men dom får snart flytta in :)
För längesedan hade jag två kaniner i garaget,och stod och gjorde rent buren.Då kikade det in en räv genom garageporten och gissa om jag skrek!Stackars kaniner,haha,men jag var inte så gammal dåXD Det var en skabbig äcklig räv som knappt gick att skrämma iväg:/
Haha jag är skiträdd för rävar!
#26 - Ja dom är lite läskiga :)
#23 Jo såna hade min faster för många år sedan. Superfina! Det vill jag ha i framtiden, likaså någon paduanhöna, för det hade min mamma och vi när jag bodde hemma för många år sedan, en sån, tam var hon med :)
#26 Det är synd om dem rävar med skabb! Dem lider :/
#28 Ja det förstås..