Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 914 ggr
T0vve
0

AKUT! Kastrering

Hej
Jag ska sälja två kaniner, en hona och en hane. De ska gå tillsammans så därför undrar jag i vilken ålder hanen bör kastreras?

De ska kunna gå tillsammans hela tiden (så mycket spom möjligt) och han ska inte hinna bli könsmogen innan.

När är en lämplig ålder?

Tove Pettersson - Zoorinas kaningård

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[sstorm]
0

Inte innan 6 månader skulle jag säga, så de kan inte ha dem tillsammans fram till dess för så blir de ungar ;) Man kan kastrera tidigare men risken är stor att de inte klara narkosen

T0vve
0

#1 okej, så när ska de separera dem?

- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se

[sstorm]
0

#2 Senast 10 veckor brukar jag sära.

T0vve
0

#3 tack!

www.Zoorinas.webb.se

Fridaaaa
0

Sedan, ska dem hållas isär minst 6 veckor efter kastreringen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

#5 6 veckor, det lät mycket, har hört 2-3 veckor.

Fridaaaa
0

#6 Jag har hört 4-6 veckor minst.

Inspiration
0

#6 Efter 2-3 veckor kan hanen fortfarande ha levande spermier i sig, så därför man väntar längre. Så att man är säker på att det inte blir ungar. Då vissa har kunnat göra lyckade parningar 2-3 veckor efter kastrering :)

[sstorm]
0

1 månad, alltså ca 4veckor bör man vänta :)

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vissa säger så fort hanen lagt sina kulor. Vissa säger vid minst 6 månaders ålder så man får väl rådfråga veterinären också :)

LiTTen
0

Veterinären säger 4veckor och det har jag testat, inga ungar kan jag säga men vill man vara säker så vänta 2veckor till :)

Kassy
0

Min hane flyttade till en hona efter 4 veckor & en kompis till mig satte ihop redan vid 2-3 veckor helt utan problem. Rådfrågade två olika veterinärer och båda vi följde veterinärens råd. Inga ungar för oss i varje fall Flört

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#12 Kanske tur? Bättre att vänta minst 4 veckor, onödigt att chansa.

Twixxie
0

Min Vetrinär sa 2 veckor

Twixxie
0

:S

Bamse 08
0

#14 2 veckor ojoj vad tidigt

What doesn't kill you makes you stronger.

Twixxie
0

Aa fast det gick bra som tur var! Inga bebbar :)

Wilmuut
0

Kaninerna kan ju bli könsmogna vid 3 månaders ålder så där nånstans bör du sära på dom.

Kastrering sker när kaninen e minst 6 månader och sen ska dom hållar åtskilda i minst 6 veckor till. =D

Fridaaaa
0

#18 Nja inte 6 veckor, men minst 4 veckor ska dem vara åtskilda

Wilmuut
0

Jag prata med en veterinär och hon sa så, Men det kanske e olika! xD

Fridaaaa
0

#20 Veterinärer säger så mycket och så olika. Men minst 4 veckor är det de flesta veterinärer säger Skrattande