Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 770 ggr
brandie
0

Börja hoppträna igen!

Hej:) Hade tänkt börja träna min 1,5 åriga dvv i hoppning igen, de var rätt längesen jag tränade sist o då gick de sådär=/

Tänkte samla lite tips? på hur jag kan börja igen och jag hoppas att ni kan hjälpa mig!

Sen tänkte jag höra vad ni tycker med. Jag är intresserad av att hoppa med kaninerna jag har iaf en av dom, men om de visar sig att han tycker att de är tråkigt och inte gör framsteg trots mycket tålamod är det då bättre att jag säljer honom och kanske köper en som kan hoppa? Hur hade ni gjort?

[Ellahpella]
0

Tycker inte att du ska sälja din kanin, det är ju du som har lovat den ett hem :)

Men det ju självklart ditt beslut.

Kommer få en hopp-kull nu i vinter om du är intreserad :)

brandie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är sant, jag kanske får skaffa en till istället haha;)

Några tips? på hur jag ska börja med hoppträningen igen?

claryy
0

#2 Var försiktig med att hoppa för mycket(max 1 gång i veckan).Och gör inte samma övning för många gånger i rad(3 te 4 ggr räcker).

Lycka till!:)

Fridaaaa
0

Man ska inte sälja sin kanin bara för att den inte vill som man själv vill Skrattande
Tycker inte den att det är roligt att hoppa ska man inte tvinga den, 2 av mina dvärgkaniner gillar inte att hoppa, så tvingar inte dem heller till det Glad

Börja försiktigt, max 1-2 dagar/vecka, små höjder (max ca 20 cm).
Sedan om du skaffar kaninunge, ska den vara minst 3 månader innan man börjar försiktigt med hoppträning och sele träning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

brandie
0

Okej tack=D Men alla är så lata… så fort jag tar ut dom i selen lägger dom sig o vilar, visst ibland springer dom också men inte så ofta. Jag vill inte ge mkt mer mat för dom är redan lite runda… Just nu får dom fri tillgång till hö o vatten, 1-2 msk pellets o lite grönsaker! Hur ska jag få dom att gå ner i vikt om dom inte vill springa eller hoppa?

Emelie
0

#4 Man får såklart välja själv om man vill sälja sin kanin för att den inte vill hoppa eller inte. Det avgör ju TS själv egentligen, sen kan man ju tycka det är fel men det hör egentligen inte hit.

Så till TS: Du väljer helt själv hur du ska göra med din kanin. Om du bara har dina kaniner till kel och vill ha lite skoj med dom så kanske det är onödigt att sälja, men om det är så att du faktiskt vill börja satsa på hoppning och tävla osv, så kanske det är dags att tänka över vilka kaniner du skall ha kvar hemma.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

brandie
0

#6: Bra skrivit, jag får nog tänka över det ordentligt!

Fridaaaa
0

#6 Har inte sagt att hon inte får menade bara att jag tycker att det är fel, för då älskar man inte sin kanin (anser jag)

brandie
0

#8 Så ser inte jag det, jag älskar mina kaniner men kanske hade de trivts bättre hos nån som bara vill kela jättemycket med dom…

Hoppar honor bättre än hanar eller kastrerade hanar? Eller tvärtom?

Fridaaaa
0

#9 Beror ju helt på hur kaninerna är Skrattande Men visst du är rätt i det.

Kön och om dem är kastrerade eller inte har ingen betydelse. Det är Avel osv som avgör om kaninen hoppar bra eller inte Skrattande

hjartelyckanskaniner
0

Allt handlar i största del om förstroende. En kanin som inte har ett förtroende till föraren vill i största del inte hoppa. Sen finns det andra orsaker såklart. Jag har alltid lyckats hoppa mina kaniner fast sen finns det de som är jätteduktiga och de som är mindre bra. Men du bör kanske motionera dina kaniner om de nu lägger sig ner direkt? Jag har inte jättebra kondis på mina heller men de blir inte tröttna direkt:) Jag själv hade inte sålt en kanin bara för att den inte hoppar så bra. Jag har tagit en pinne på tävlingarna, på 6mån, men jag ger inte upp för det:) allt går inte alltid så bra och jag tar det lugnt:) Men som Emelie säger, funderar du på att tävla och så, så kanske du ska köpa en bebis från en hoppuppfödare? Men det är ändå ingen garanti på att det kommer bli en bra hoppkanin, men större chans än från en utan gener från en duktig hoppkanin.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

brandie
0

#11 Jo men hur ska jag kunna motionera honom när han inte vill springa?:(

Det konstiga är att pappan är en duktig hoppkanin… Så kanske ska jag bara ge det lite tid! Och blir dom inga hoppkaniner så får jag hitta på nått annat roligt med dom:) Kan man ta ut kaninen i skogen eller i sele eller åka iväg med den på nån plats så att den får uppleva nått nytt?

hjartelyckanskaniner
0

#12 envis, envis, envis. Bli inte nöjd förrän han sprungit i några minuter. Vi har 2 min på oss att komma i mål med 8-12 hinder ivägen och jag vet inte hur många gånger jag varit med om snuskiga hanar och brunstiga honor. Han kan ha fått honans gener när det gäller hoppningen? Jadå, det kan du:) det tycker nog kaniner är roligt. Hoppa över grenar, stubbar och få ha roligt. Dessutom bra att miljöträna om du ska börja tävla:)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/