Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 15728 ggr
Lovisa_123
4

Äta halm?

Hej. min kanin äter halm, är det farligt? eller? Vad ska jag göra? Eller ska jag bara strunta i det??

Fridaaaa
0

Nej det är inte farligt. Man har aldrig något som är farligt för kaninen att få i sig, i buren, eftersom kaniner gillar att gnaga :=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bamse 08
0

Nej det är inte farligt som #1 skrivit

What doesn't kill you makes you stronger.

Lovisa_123
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är det naturligt att en kanin äter halmen?? (hon äter ju såklart vanlig mat också då, hö, pellets, maskrosblad och knäckebröd. Ibland får hon även fröbollar och fröstänger!!)

[Angel88]
0

#3 fröbollar och fröstänger bör du inte ge, då dem inehåller på tok för mycker socker.. Frö stängerna är överdragena med honung.

Ge färska grönsaker och frukt varige dag i stället, det är en viktig del av kaninens kost..

Bamse 08
1

Och för att fylla på lite av vad #4 säger så är inte frön bra för kaniner och fröstänger är som godis

What doesn't kill you makes you stronger.

Emelie
0

Jag skulle inte rekommendera knäckebröd heller! Glad

Angående halmen så är det som sagt inte farligt, utan det är bara bra att kaninen har något grovt/fiberaktigt att tugga på för att tänderna skall slitas ner som de ska.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Wilmuut
0

#3 Du kan ge lite örter och Grönsaker oxå! Glad

[KaninTilla]
0

Finns en tråd också här på forumet om va du kan ge.

Kommer dock inte ihåg länken dit….

cillan
0

vår kanin har inte varit sådär jätteförtjust i hö men nu när jag la halm ovanpå spånet så är tydligen halm jättegott…. suckl!    :)   skönt att jag inte är ensam med att ha en liten kräsen tok kanin….:)    söta är dom…

Lina R
0

Jag ger själv halm någon gång i veckan nu eftersom mina kaniner endast äter slaget gräs och örter på sommaren (inget hö). Det verkar stabilisera magarna att få i sig lite "torrt", om jag skördar från en fläck med mycket maskrosor kan de få överskott på nattbajs (överskott på protein). Halm innehåller i stort sett ingenting förutom lite energi och fiber. Olika sorter verkar vara olika aptitliga, tror det är havrehalm jag har, och det äter dom gärna av, men inte så mycket.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lovisa_123
0

okej då vet jag!!