Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 1151 ggr
Canaie
0

Nellie & Molle 2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu äntligen har Nellie & Molle kommit hit! Vi hämtade dem + bur i förmiddags och de verkar trivas bra. Försöker lära känna dem lite på håll nu, men det är svårt att hålla händerna från de små mystrollen!

De är lite nervösa i famnen, men väldigt duktiga och kloklippning ska nog gå utmärkt nu när vi sett hur duktiga de är på "ryggliggning" och det var vi varit ordentligt oroliga för!

Nu börjar projektet med utebur, målning av bur, och viktigast, att lära känna dem. Ska bli jättekul att umgås med dem, har bara tålt gerbiler tidigare, så detta är något helt nytt, och de är redan så underbara! Känslan blir mer som att ha en vän, än ett djur.

Om ca 1 vecka kommer en tjej hit som ska hjälpa oss lite på traven också, och då ska vi prova selar, vilken som passar bäst. Sen kan de ju hända att de inte alls gillar att gå i sele och då får vi helt enkelt acceptera det, men det vore kul att försöka :).

Ja, nu ska jag återgå till att beundra dem från utsidan buren. Har redan plockat ut dem 3 gånger idag, vilket säker är alldelles för mycket, men vi är så spända och nyfikna på dem! Skäms

Sweet Teddy
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad kul! Lycka till med sötnosarna! :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Canaie
0

#1 Tack så mycket! Vi försöker verkligen att inte 'pusha' dem utan låte dem få lugn och ro, men ho vad det är svårt!

MP3
0

Naaawww Vilken ras?? vart köpte ni dom? :) jättefina

Asplyckans kaniner
0

#3 , det ser ut som en rex , så dem är antagligen en rex

MP3
0

#4 tycker det ser ut som 2 stycken? ^^.

Funderar på att skaffa liknande…

Asplyckans kaniner
0

#5 va ? ;d

Sweet Teddy
0

#4, De har inte rexpäls iaf. ;)

MP3
0

Tycker det ser ut som dalmatin i pälsfärgen…tänker på tysk jättescheck när jag såg dom :) (säger inte att det är det bara att jag tänker på den rasen)

Sweet Teddy
0

#8, Inte dalmatin iaf, engelsk sheck kan det vara? :)

Canaie
0

Ojoj, de är vanliga Dvärgvädurar, med lite Hermelin i sig :)
Molle är Blåbrokad tror jag, och Nellie ska vara svartbrokad, men är inte helst säker..

Ska ordna fler bilder, men vilkl inte stressa dem nu när de är nya, plus att det är stekhett ute idag. Flaskor med vatten ligger i frysen och de åker ut till dem sen :).

MP3
0

#10 Hehe :) men man ser inte riktigt hur "stora" dom är efterdom det inte finns något att gämföra med :D.

AJAJ ge dom inte ISKALLT vatten! byt helldre oftare

Sweet Teddy
0

#10, Dvv är de nog inte.. De har hängöron. :) Skulle tro att de är engelsk sheck i dem iaf! Fina är de! :D

#11, Hon menar nog att hon ska lägga in dem i buren för att kyla ;)

MP3
0

Ja,troligtvis men iaf kan vara bra att uppmärksamma :)

Canaie
0

#11, precis som #12 sa, ska bara ha kalla vattenflaskor i buren för kyla, läste det någonstans här på KiF, men de verkar inte behöva den, utan ligger på sitt vanliga ställe :)

Enligt tjejen vi köpte dem av är det Dvärgvädur-Hermelin, men vem vet? :)
De ska inte ställas ut, utan är endast för sällskap så för oss kvittar det faktiskt :).

Canaie
0

Idag fick Nellie busa lite i våran (inte så) jättefina tillfälliga utehage, gjord av dv. utemöbler. Flört

Allt gick bra, hon verkade trivas och efter att ha utforskat allt la hon sig med utsträckta ben vid väggen. Problemet var att få upp henne, hon är livrädd för att bli upplyft. Väl i famnen är hon lugn, sitter stilla men andas ganska häftigt (vet inte om det är normalt eller ej, ska kika till dem deras normala 'takt', de kanske andas ganska fort?) och äter inget i famnen. Jag kan utan problem släppa taget om henne, och hon sitter ändå still och låter sig klappas. Men om hon får stress när hon ska ut ur buren, sen har mysigt, men avslutar med stress, blir väl stressen det hon får mest minne av? Jag har ingen tidigare erfarenhet av kanin överhuvudtaget, så tips? och råd om detta mottages varmhjärtat!

(Samma sak gäller Molle, även om det blev riktat mot Nellie Flört)

[Airo]
0

Superfina är dom, och lycka till! :)

#12 hon sa att det är lite Hermelin i också, så det förklarar ju varför öronen står upp :P

Hur gamla är dom? :)

Sweet Teddy
0

#16, Ahh, smart tänkt.. ;)
Trögfattad guldfisk här!

MP3
0

#17 du är inte trögfattad :)

Sweet Teddy
0

#17, Joo, & har minne som en guldfisk :)

MP3
0

#19 haha nej det tycker jag inte :),jag lovar att jag är 10 gånger värre :P minne som…min gammelmorfar :P

Canaie
0

Nu har vi fått iordning en något bättre utehage (ska bara sättas hönsnät över) gjord av en del i ett fd. traktorsläp ;). Till det negativa, morrar båda kaninerna ganska ofta, och Nellie kan tom. hugga efter handen ibland. Jag börjar tro att de bara sitter stilla i famnen av rädsla? Hur går jag isåfall till väga? Familjen är ju alla rädda om sina fingrar, men vi ger absolut inte upp! Vi behöver bara i detalj hur vi ska avvänja dem, eftersom ingen av oss har tidigare erfarenhet. De är jättesvåra att plocka upp också, och den kastrerade hanen 'rider' på honan ibland.

Här kommer lite bilder ;)

Canaie
0

Molle