Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6750 ggr
jees94
0

kompost galler?

heej Jag och mamma ska bygga en ute bur som ska vara ute året om… Vi hade tänkt använt kompost galler som nät, är det bra eller är det för stora hål?! Vi ska ha som en undervåning där kaninen kan äta gräs, där ska det vara nät runt hela där nereFundersam

[Quellii]
0

Vad är det för kanin som ska bo i buren?

Frida-E
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har både min kanin och mina marsvin i hagar av kompostgaller på sommaren, och det funkar hur bra som helst! Har man dock en liten ung kanin, kan den nog riskera att fastna med huvudet mellan gallret eller kanske lyckas ta sig ut…

[Niike]
0

#1 Undrar samma? *PUTTAR* :)

Lotta_A
0

Kompostgaller tror jag blir bra, om det inte är en kaninbebis som ska bo i buren. ;)

Tiggros
0

kompostgaller äger ^^ Även om hunden inte trivdes i kaninhagen…

Tina-A
0

Små kaniner kan oftast gå genom hålen, och finns det ingen botten så finns det risk att kaninerna gräver sig en väg ut.

Vi har kompostgaller till våra kaniner, runt ett områda runt buren, där de får gå in och ut hur de vill. Dock är det stenunderlag så de kan inte gräva sig ut :) Och i början kunde Leah lätt ta sig genom hålen! Men nu är hon för tjock *hihi*

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jees94
0

#1 en lejonhuvad.. Jag får den när den är ca 9 vecker.!Glad

[Quellii]
0

Kanske du kan ha kompostgaller som "stomme" och sätta hönsnät utanför, då håller du nog kaninen inne ;)

myriis
0

Min dvärghare var mer än dubbelt så stor som komposten, och hon kom igenom.. En vuxen kanin funkar det nog bra för.

jees94
0

men tror ni att en lejonhuvad kommer igenom eller är den förstor? den kanske gör det när den är liten men inte stor?

OzzyochJag
0

Vi hade två kaniner i en kompost galler Hage där det även fanns tak. Efter en insident med en grävling fick buren södjas upp av en träram som inte skulle ge efter om ett djur hoppade på taket.
Då blev det även bara en del i locket som gick att öppna och det var låst för att ingen skulle kunna stjäla kaninerna.

Grävlingen hoppade alltså upp på gallertaket som gav efter.
Den Skuttan sprang uppför det nedfallna gallret och flydde till grannens tomt.
Min stora kanin Bunny slogs med grävlingen, hade det inte varit för att vår katt väkte mamma som jagade bort grävlingen så hade hon inte klarat sig. Nu klarade hon sig med att bli skalperad i pannan och i nacken. Psykiskt blev hon sig aldrig lik, men hon var iaf tuff nog att stå emot grävlingen en stund tills hjälp kom.

Jojsan
0

#11 inte så kul när sånt händer… Fick ni tillbaka den kaninen som sprang till grannens tomt..?

Frida-L
0

Jag har det till mina burar :D

jees94
0

#13 har din kommip igenom gallret någon gång?

Frida-L
0

Nej, ingen av mina kaniner har gjort det, dessutom så hade jag Elvis där när han bara var 8 veckor och han kom inte igenom!

OzzyochJag
0

# 12 Jadå, hon var så tam så det var inga problem att få henne hem igen.

Jojsan
0

#16 det var ju tur :)

jees94
0

ok.. men kan man sätta hönsnät över kompost gallret bara när de är små?

Frida-L
0

ja, det kan man :D

jees94
0

ok! men har nån bilder med burar med kompost nät? Har ni tipos på när man ska bygga en ute bur?

KajsaM
0

Minknät är annars bra :)