Byter färg?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej min Yume ska vara en Blå zobel och har alltid haft en fin djuphet i sin färg. men nu börjar man kunna se bruna skifftningar i pälsen och det blir mer och mer. Ändrar hon färg till en brun zobel?. Vad jag vet är det blå zoblar över lag i hennes stam. Hon är ju även godkänd och har en stamtavla. Hon är 1år nu.
Hon ändrar inte färg, då det inte är möjligt.
Däremot är det hennes päls som blir solblekt och den blir då brun-aktig.
Särskilt blåa och svarta varianter blir väldigt lätt solblekta.
Detta brukar försvinna med höstens fällning. 
NinniH, jag beundrar dig. Du är så jävla bra på det här med kaniner, och färger! :)
Zoblar blir ännu lättare solblekta… Men som sagt, det försvinner ju sen när kaninen fäller.
oki va tur, blev ju lite rädd där.
#2: Man tackar, kul att höra. ^^
Man lär sig efter ett tag, särskilt om man tycker det är väldigt intressant och skoj!
#4: Jag förstår dig, inte lätt att veta allt heller. 
Min zobel blå hane var inte särskilt vacker förra sommaren, brun som attans. 
#5 aa hehe. Det här med färger fattar jag inte alls. hehe..
Vill bara tillägga till alla som undrar varför en kanin omöjligt kan byta färg. Likadant som att vi föds med en speciell ögonfärg så föds kaninen med sin pälsfärg. Pälsfärgen kan ändras pga miljöpåverkan och säkert också pga hormoniella förändringar, men rent genetiskt kommer kaninen alltid vara samma färg.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Jag har dock ändrat ögonfärg.. Jag va brun som liten, nu är jag grön… Min kompis va grön från början, nu är hon blå… :O
Faktiskt har jag också ändra ögonfärg, var blå som liten och nu grön/gråögd :P Egentligen borde det vara rent omöjligt genetiskt, då både bruna och gröna ögon är dominanta över blåa. Tror dock att det säkert har någon slags förklaring.
Men när det gäller kanin så kan inte dess genuppsättning ändra sig, vilket betyder att de iallafall rent genetiskt alltid kommer bära samma färg.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#8 Det beror väl på ljuset också? :)
Jag hade mer bruna förr nu har jag gröna men mer elr mindre vid olika ljus. Det gröna får man eftersom det bruna blandas ihop med det blåa. :P
Blev lite ot :)
Jag föddes med blåa ögon, men dom e helt grå silvriga nu, assa dom saknar helt färg..
Både jag och min pappa har flerfärgade ögon dvs. melerade :P
En annan helt galen färg relaterad sak är att min pappa var blond när han var liten men när han växte upp bytte hans hår färg och han blev svart hårig och har varit det sen dess XD Helt galet :P
12 # , Det där va intressant, kanske nån gen mutation eller?
Min pappa och mamma är mörkhåriga båda 2, likaså farmor och farfar. Min mormor och morfar vet jag inte.. Och deras första son (min bror) blev svarthårig, sen kommer jag med brunt, sen min syster med ljusbrunt, sen min andra syster med mörkblond, sen min lillebror med blond xD Det kanske också va nån sån här mutation i generna.. att det förändras.. Nej, jag vet inte :)
Men nästan alla bebisar föds med blå ögon men ändrar sedan till "sin" färg :)
#14 Förutom brunögda bebisar för dom föds med bruna! :)
Min blåa wienertecknade tjej blir också brunaktig på sommaren :)
/ Emma
#12 Det är vanligt att det mörknar, min mamma är svart hårig nu men var ljushårig som liten :)
Jag föddes blond men är brunett nu.
Jag vet en som har ett blått öga och ett brunt öga :)
Ni som förstår er på färg, jag undrar nu hur en blå siames ser ut någon bild? Beskrivning? ;)
#18: En blå zobelsiames ser ut såhär: http://kaninfarg.se/farg.zobelsiamesbla.htm
Tack, nu Förstår jag hur den färgen ser ut! :)