Blind kaninunge?
Som de allra flesta säkert vet nu, har jag en kaninunge som väger alldeles för lite, och är alldeles för liten. Han är nu 17 dygn och väger idag 62 gram. Han har varit ute ur bolådan idag för första gången och jag har fått starka misstankar på att han är blind. Han springer runt åt alla håll, går ibland in i väggen, och har ögonen bara halvöppna hela tiden. Han har under det senaste dygnet blivit väldigt livlig och gått upp 12 gram på 2 dagar, vilket är mycket för honom eftersom han vägde 50 gram under nästan en vecka. Hur kan jag vara säker på att han är blind? Vad ska jag isåfall göra? Jag har ''hållit honom vid liv'' i nästan 2 veckor, han skulle, ganska säkert, inte ha överlevt annars. Någon som ahr erfarenhet av detta?
Hur ser han ut i ögonen? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Han öppnade ögonen vid 15 dygn tror jag, och då var ena ögat liiite slemmigt, så vi fick bort det med papper och kokt vatten (ljummet såklart). Han är fin i ögonen för övrigt, men han halvblundar i princip hela tiden…
Jag har själv ingen erfarenhet, men min kompis hade en blindkanin, han var ljust, ljust blå (nästan vit) i ögat. Men han var i och för sig vuxen. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Okej, ja jag läste att många blinda kaniner brukar ha en konstig färg i ögonen.. Det har han dock inte :) Hur kan jag ta reda på om han är blind? :)
Det vet jag faktiskt inte, svårt att säga. Tycker att du ska avvakta och se om han fortsätter att springa in i väggar med mer :) Svårt att avgöra när han är så liten, kan ju bero på dålig balans med mer också. ^^
// Anka
Från början hade jag inte hållt liv i en kaninunge som visat tecken på att vara svagare, naturen måste få ha sin gång och denna kaninen kanske inte är skapt att överleva. Jag hade avlivat den om du misstänker att den är blind och dessutom är mycket mindre än de andra.
Som Sanna säger så kanske det är bäst att avliva den. Är ju svårt o säga om den lider, vilket den troligtvis gör. Men du bestämmer ju själv, men tänk på kaninens bästa. Vet att det är skitsvårt men man måste göra det ibland :)
// Anka