Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 754 ggr
Kebab-Eme
0

Hur många?

Hej!
Jag funderar på att skaffa kanin/kaniner i framtiden någon gång.
Då till min frågor, kan man ha en eller är det bäst att ha fler?
Vilken ras är den ''bästa'' nybörjar rasen? (Ifall det är någon ras som kräver mer an någon annan eller nåt sånt)
Hane eller hona? Fördelar nackdelar?
Vad ska man ge för mat?
Storlek på bur?
Till den sista frågan, vad är bäst, att kastrera en hane eller en hona?

Tacksam för svar!

Vet heller inte om det blev en bra grupp men aja..

KöttbulleKorv

[sstorm]
0

Hej!

Kaniner trivs bäst i en egen bur, alltså ensamma men de tackar nog inte nej till en kamrat i en annan bur (om man har plats, de är inget måste) Jag rekoemnderar alltid hanar, de är trevliga, jämnare temperament än honorna och är lättare att kastrera.

Själv har jag dvv, lejonhuvad kanin och liten rex. Jag tycker lejonen är den ultimata nybörjar kaninen, den har lite mer pälsvård än en dvv men annars är den toppen! Super lung och lätt att hantera. Dessutom blir pälsvården som en del av kel :)

Man kan alltid höra med uppfödaren av kaninen vad den gett, men jag rekomenderar att köpa hos tex granngården. man ska ALDRIG köpa lyxblandning/gnagarblandning till kaninen då de dödar kaninen innifrån. Hö är självklart basfödan.

Buren ska vara minst 0,5kvm och 50cm hög för en kanin under 3kg. Men en större bur skadar aldrig! jag tycker 120x60 är rätt lagom för en dvärgras kanin.

Slutligen till mitt egna tips?, köp alltid av en seriös uppfödare. Att köpa från djuraffär där man inte vet något om kaninen, varken dess bakrund, ev. genetiska fel etc. kan sluta illa. De finns många uppfödare som får överskott av kaniner de inte själva behöver för sin fortsatta Avel eller som inte passar för utställning.

Kebab-Eme
0

Tack så jätte mycket!
Uppfödare är ganska självklart för mig, djäraffärer sköter inte sina djur bra, inte dom jag varit inne på iaf.
Får fortsätta fundera, är några år kvar till man flyttar ut :P

KöttbulleKorv

Zvintos
0

Just det med ras lär du få många bud, då man ofta brukar rekommendera den rasen man själv föder upp eller har. Glad

Jag själv är frälst i dvärgväduren och rekommenderar den gärna till alla.
Snäppet större än en lejonhuvad kanin och finns i olika pälstyper, såsom satin (glansig päls), rex, lejonhuvad, normalpälsad (kort) och cashmere.
Lejonhuvade och cashmere är dock egna raser, men är ändå dvärgvädurar (lejonhuvade har ex samma standard som "vanliga" dvärgväduren).

[Angel88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 jag skulle inte säga att en Lejon kanin är en bra nybörjar kanin då dom oftast kan ha mer humör än tex Dvärgvärduren. Rex eller en dvärgvärdur skulle jag säga e en bra nybörgar ras.

Angående bur det är lätt, ta så stor som möjligt. men minst 120 lång till dvärgar.

om du vill ha ett "frukost" blandnings liknande müsli baserat foder är

Royal Rabbit ett jätte bra foder.

[sstorm]
0

#4 Då har du inte träffat mina lejon. Rexarna är hel galna och dvv medans lejonen är super coola Cool dom bara ligger och ber om att bli klappade. Rexarna får man hålla för livet så de inte åker i backen ;)

jullizfiiisken
0

Mina första kaniner var gotlandskaniner, tyckte det var perfekta nybörjar kaniner, men det beror ju på hur man sköter dom och deras beteende, detär inte bara raserna som är skillnad, det äe mest kanin till kanin hur de beter sig.

Twixxie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En vädur är nog vad jag måste rekommendera,Lilla tysk eller fransk vädur. Dom brukar ha ett lugnt temperament och så är dom så härligt stora och fina tycker jag! Charmtroll! =) Iallafall utifrån vad jag har träffat på för några,min första kanin var lilla tysk vädur och han var superfin tyvärr rymde han ganska tidigt och försvann :c