Drar päls...
Vår kanin har dragit päls, hon har varit hos oss i två veckor. Vet inte om hon kan ha blivit parad hos uppfödaren.
Hur vet man om hon är dräkig, skendräkig eller dragit päls av annan orsak. Hon bor just nu i en betesbur dygnet runt så det är inte den mest lämpliga platsen för eventuella ungar.
Om hon är med ungar vad kan jag göra för att hon ska få så bra som möjligt.
Hon har visar ett ganska surt beteende idag, mycket revirbeskyddande.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag tycker att du ska kontakta uppfödaren och fråga om hon ev. kan ha blivit parad hos henne/honom. Hur gammal är kaninen?
Annars så tror jag nog att hon är skendräktig? om hon har gjort det i 2 veckor då honor kan bli lite knäppa under våren och sommaren med skendräktighet.
Om det skulle visa sig att hon är dräktig, så vilar hon dubbelt så mycket än vad hon gjorde innan. Hon kan även få annat temperament och bli lite aggressivare.
Jag tycker också att du bör kontakta uppfödaren för att ta reda på mer.
Är det så att hon nu är dräktig så bör hon ju som du redan förstått inte vara i betesburen när ungarna ska födas.
Hon ska även ha tillgång till en bolåda (hus, transportlåda odyl) med särskilda mått (går att läsa i artikeln "Att bygga en bolåda").
Ringde uppfödaren, enligt henne så ska hon inte kunna vara dräkig.Så antagligen är hon bara skendräktig?. Ska man göra nått speciellt då eller slutar hon självmant.
Vilat har hon ju gjort mycket iom värmen och eftersom vi bara haft henne så pass kort tid så tycker jag mig inte se nån större skillnad i vilandet. Sur har hon dock varit idag.
Satte min pappa på att bygga en bolåda för säkerhets skull.
Hon är född i oktober så 7,5 månader är hon.
Nu drar hon päls igen.