Är han zobelblå?
Hejj! :)
Jag är inte särskilt bra på färger, så jag frågar här om det! Så jag undrar om min kanin är zobelblå? Bilden är från i vintras, nu på sommaren bleks hans päls och han blir brun. Någon som vet? :)
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Tror inte det…
Bifogar en bild på min blå zobel…
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han KAN vara en mörk zobel blå… Jag personligen tycker att de blå varianterna kan vara väldigt svåra att se skillnad på.
Hur ser stammen ut? Alltså färg på föräldrarna, far- och morföräldrarna?
Tycker att han ser blå wienertecknad ut, inget säkert men det kan också va som #2 säger att han är mörk zobel blå :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#2 - Föräldrarnas färger vet jag inte exakt, då jag inte fick någon information om det. Men jag vet att mamman är havanna, då det stog på uppfödarens hemsida för länge sedan, men pappan vet jag inte riktigt. :/
#3 - Winertecknad är han ja. :) Ni har säkert rätt med mörk zobelblå. Är det bara kaniner med zobel som bleks på sommaren?
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Kan vara en mörk zobel blå. Men är den white också? Vit i nosen, runt öronkanter? Hur ser stammen ut?
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#3 Vad jag vet så bleks nästan alla kaniner på sommaren om de har möjlighet att vara i solen, speciellt mina svarta ;) Men jag är inte helt säker (?) :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#6 zoblar blir bruna när de blir solblekta ;)
Jag tror han är blå :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
#7 Men andra färger blir väl också solblekta? :) Jag tycker att de borde bli det hehe… men ja, är väl kanske inte det jag tänker på precis när jag är ute hos dem, 
Jag tycker också han ser blå ut, när jag först kollade så såg han blå ut, men sen när #2 sa mörk zobel, så är kanske inte det heller helt omöjligt ;) Men som sagt, jag är verkligen inte expert på färger här! :D
// Anka
Men det han har runt nosen? Ser ut att vara vilt elr typ white av något slag? Och en vit tass (och bröst?) tyder ju på wienerteckning.
#7 Alla blåa färger bleks :)
#5 - Vet somsagt inte hur stammen ser ut. :/ Det vita är winerteckning. :)
#6, 7, 8 - Tack för svaren! Då är han säkert blå. ;)
#9 - Han är wiertecknad. :)
#10 med den där nosen så är han nog inte blå. Har du fler bilder? Han ser ut att vara white (antingen white blå eller white zobel blå).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Definitivt viltzoner (en white har viltzoner). Vill gärna se mer av ryggen och sidorna också, och nacken.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag skulle säga white zobel blå, att däma av sista bilden.
Detta då chinchillaanlaget är extremt ovanligt på Lejon, för att inte säga obefintligt. Viltzobel och zobel är dock relativt vanligt förekommande. 
Kan ta lite bilder från olika vinklar sen! :)
Tycker han ser White Blå ut.
Uppifrån har han inget vitt, men han är vir runt nos och längs öronen och vit under. Dock är han ju solblekt nu.. Men nu kanske ni vet om det är winerteckning eller inte? :)
#19 Blåa kan bli solblekta också, tycker han ser White Blå ut :)
har en blå hane som är solblekt på tassarna, ser brun ut där, haha.
#20 - Då är han säkert white Blå, tack:D
haha, aw :)
#20: Som redan skrivits så är han med största sannorlikhet inte white blå. Detta eftersom chinchilla är väldigt ovanligt på lejonhuvad, om det ens existerar. För att få white blå krävs just chinchilla. Så i sådana fall är det en white zobel blå (mörk?), då zobel är betydligt vanligare.
#22 Jag har sett lejonhuvade chinchillor? :P Både vanliga och bruna.
#23: Är du helt säker på att det är äkta chinchillor då, och inte viltzoblar? 
#23 Säkert att det inte var viltzoblar?
Ljustadalens kaningård
#23 En hel del av de "Lejonhuvade chinchillorna" avlar som (är) zoblar. ;)
Domarna ser tyvärr ingen skillnad, så många viltzoblar ställs som chinchilla. Medvetet eller omedvetet.
#24, #25, #26 Aa det vet jag inte, stod chinchilla men jag vet inte :)

#0 vilken sötnos :)
#22 - Aha! Okej. :)
#28 - Tackar! Kan inget annat än att hålla med. :)
Kom vi fram till att han är White blå, eller White zobel blå? 
#30: Mest troligt white zobel blå i och med att chinchilla verkar vara mer ovanligt än zobel. 
#31 - Okej, då vet jag nu, tack! :)