Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 326 ggr
myriis
0

Hund & Kanin

Hej!
Jo, nu är det så att jag försöker lära min lilla tik att vänja sig med kaniner :)

Vi började träningen idag, såhär:
Vi gick en liten runda. I ena handen hade jag en transport med en kanin i, och i andra handen Enya. I början var kaninen väldigt intressant, men efter några tillsägelser och lite godis gick det super, sålänge jag inte höll på med transporten.
När vi kom hem igen fick hon fortfarande gå i koppel, och jag gick istället till rasthagarna med två kaniner i (alltså 2 rasthagar och 2 kaniner)
I början försökte hon smyga på kaninerna, men jag "lekte" med henne runt om dem, så snart tänkte hon inte på dem så mycket. Sen gjorde jag så att jag satte henne på ena sidan av rasthagarna, och ställde mig på andra. Kallade in henne, och hon kom direkt, utan att titta på kaninerna.
Sen band jag henne vid ett träd, precis vid hagarna (men hon skulle inte nå fram om hon tänkte attackera eller så) och sa åt henne att stanna. Sen ställde jag mig bakom ett träd så att jag kunde se henne, men hon kunde inte se mig. Det gick utmärkt och hon gjorde inget utfall.
Så höll vi på litegrann, jag satte henne en bit från rasthagarna och höll på att kela med ninerna, band henne vid ett träd och tog ut en kanin i sele och sådär.
Jag har inga förhoppningar på att hon ska bli bästa vän med kaninerna,. men vill att hon ska kunna gå lös förbi en kanin i t.ex sele.

Har ni några tips? på hur man kan träna?

SaraB
0

Fråga på hund.ifokus, dom kanske vet.. ;)

Talismana
0

Min f.d hund och mina f.d kaniner behövde jag inte vänja vid, kaninerna var super intresserade av hunden men tiken gjorde inte ett knyst. Hon tyckte nog att de var jobbiga men inte änns rörde vid dem. Min nuvarande kanin älskade min hund XD Lite farligt när han inte vet om att hundar faktigts kan vara farliga.. Det kom en stor hund en gång inrusande på min tomt och sprang runt kaningården.. vad gjorde boy då? jo men han sprang bredvid hunden fast på andra sidan stängslet och var super glad .. : / :P

mvh erica

Matilda_91
0

#2: haha precis sådär är min Gimzan :) Hon är hunden Smillas bäbis och springer alltid lika glatt fram när det kommer förbi en stor hund. Senast igår när Gimzan var i hagen sprang grannens dobbermanvalp och jack russel terrier in på vår gård vilt lekandes och Gizmo rusade fram och ville hälsa!

stinel
0

du må bare la dem være sammen der du er, og så etter hvert venner de seg til hvarandre…

Frida-L
0

Jag känner några där deras hund, katt och kanin var bästa vänner. Sen blev kaninen uppäten av grannens hund :'(

Aourora
0

Vänj hunden och kaninen gradvis, det är bäst att börja med lukttrasor om hunden inte är valp-

[Niike]
0

Min hund bryr sig inte om kaninerna ^^ Och de bryr sig inte om henne, för det mesta. Ibland när de är ute i sele kan de bli lite rädda men när de märker att hon bara lunkar förbi så förstår de att hon inte är farlig:)

KvirrZ
0

Min farmors hund Cassie (R.I.P) ÄLSKADE mina kaniner, hon låg hela tiden(när hon var hemma hos oss) vid deras bur och tittade, enda gången hon skällde var när de rörde sig för lite enligt henne. Om man tog ut kaninen och satte den i knät kom hon fram och slickade dem ömt på huvudet :) Kan säga att svansen kunde slå ner glas när hon såg dem som den rörde sig :P

- Mvh Emma

Aourora_
0

#8 det gör wendy med :)

Aourora
0

(nu har jag fixat min inloggning så andvänd denna(utan _ efter aourora)

KajsaM
0

Min kanin Hampus och min jämthunds valp Viggo håller jag också på att vänja. Men Hampus är jättenyfiken på Viggo när han är i buren och Viggo lite små rädd. haha ser jätte roligt ut :D