Kastrering?
Om jag ska gå på vad mina bekanta gjort gällande katter så skaffar de honor för att de ska "slippa" kastreringen men tänker inte på att en hona kan få väldigt många kullar per år och dessutom utstätts för en stor stress vid brunst samt födsel, och de flesta vet att en födsel tar väldigt hårt på mamman ifråga oavsett djurart liksom att brunst är väldigt jobbigt för de flesta honor.
Självklart är de också de som tänker tvärtom, en hane får ju inga ungar så där "spelar det ingen roll" och för många väljer därmed att inte kastrera och sen finns det de som inte bryr sig utan bara köper sig en individ och låter den vara.
Men om vi drar över till kaninvärlden och kastrering.
Hur tänker ni när ni väljer kön på era kaniner?
Om vi säger att du står inför ett val av en hona och en hane, de har precis samma psyke och temperament och är helt underbara båda två och honan ändrar inte beteende vid brunst utan är lika go och snäll där med, du ska ha bara en kanin och den ska vara till enbart kel.
- Vilken väljer du och vad avgör ditt val?
Hur ser du på saken när det kommer till kastreringsfrågan, kastrerar du oavsett kön eller låter du det vara om det är ett visst kön?
- Varför/varför inte utför du en kastrering?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag skulle valt den som det klickade mest med helt enkelt.
Om jag bestämt mig för att kastrera den, så hade jag gjort det oavsett kön.
Men så länge den inte är skvättig/hormonell, så hade jag inte kastrerat då jag personligen inte ser någon anledning till det om det enbart är en kanin i hushållet.
Om där fanns två kaniner av motsatt kön i hushållet hade jag kastrerat, just för att förhindra tjuvparning.
Jag säger precis som #1 ! :)
Jag skulle nog välja den kanin jag "fastnade" för helt enkelt. Hade kastrerat oavsett kön, oavsett om honan/hanen var hormonell eller inte. Dock kastrerar inte någon veterinär honor i närheten av där jag bor. Men hade jag bara haft en kelkanin hade det kanske gått att övertala mina föräldrar att köra mig längre bort som till Sundsvall.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com