Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4757 ggr
Kassy
0

Myggmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tidigare haft kaninerna i skogen där dom blivit alldeles myggätna, så flyttade dom till en kompis för sommarbete och för att bli myggfria men på kvällarna är det ändå mygg där :/

Vet att man kan ha "myggnät" runt burarna, men har flera stora sommarburar som alla kaninerna bor i dygnet runt och det skulle både bli dyrt och långt att åka för mig.

Hade tänkt att ha på något medel som jag brukar använda till hästarna som håller insekter/parasiter borta från sår samt rengör såren. Står att det är till för kanin, katt, häst och hund men är ändå osäker om jag ska använda det.

Dom flesta av mina kaniner har sår på öronen och där kan dom väl slicka bort det? Dom flesta av kaninerna bor även i par eller grupp och då kan dom ju slicka varandra..

Kaninen på bilden är 7 år och håller på och fäller, såret är inte djupt men ser hemskt ut och inte särskilt skönt och risk för bakterier.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

hobbymupp
0

Fråga runt i zoo-butiker och även på apotek efter myggmedel som kan användas till kaniner, och se till att de fattar att kaniner är små. :) Jag har ett som dock står i sommarstugan, ska kolla upp vad det heter så kan jag återkomma :D

Kassy
0

# 1 Okej, tack!

Ska till "stan" på måndag för att träffa sjukgymnast ang att jag brutit armen så kan kolla in på apotek då, men känns som att jag måste göra något åt myggorna då dom kliar sig hela nätterna. :(

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Kassy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sökte på google och hittade en tråd där en tjej skrev att hennes veterinär tipsat om dendära flaskan jag hade för hund/häst/katt/kanin/fågel så blandade ut det, flugmedel för hästar och 3/4 vatten och doppade fingret i "vattenblandningen" och la det på "öronknotorna" och hoppas att det hjälper.

Kassy
0

Kan man smörja in dom större såren med helosan?

hobbymupp
0

Jag använder "Herba Max" som kan användas både på kaninen och i buren för att få bort kryp av alla slag. Jag är väldigt nöjd ^^

Kassy
0

Jag använder nu endast Expocil och får ser hur det går. Det står att det är rekomenderat av veterinär på förpackningen och sökte på google och där var det en tjej som haft detta medel mot knott och det hade fungerat bra. Hoppas på det bästar nu ;)