Ring eller tatuering
Nu har ju jordbruksverket förbjutit att man tatuerar sina kaninungar själv som uppfödare, istället ska man ringmärka kaninerna.
Tycker du att detta är rimligt, bra, najs eller helt åt helvete?
(gärna med motivation) Själv är jag på tatueringens sida eftersom att kaninen har ont en så enormt kort tid (högst nån liten minut) och sen behöver den aldrig bekymra sig över tatueringen mer, den är aldrig ivägen eller så. Man "stämplar" in numren i de mjuka brosk-öronen och sen finns de där för alltid. Lätt att kolla och man behöver inte vända kaninen eller något sådant.
En ring kan vara ivägen för kaninen när den ska tvätta sig, det kan fastna saker under den, om den är det minsta fel i storlek (vilket lätt händer på tex vädurskaniner) så skaver den osv.
Skulle vilja höra fler åsikter.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag instämmer med dig ts.
En tatuering är ett övergående obehag, och dessutom lätt att läsa av. Ringmärkta kaniner måste kollas extra, och vill det sig illa så måste man klippa av ringen för att den blir för liten.
Det största problemet med ringar som jag ser det, är att det inte "går" att sälja märkta kaniner till kel.
Jag skulle inte våga sälja en unge med ring till en människa som jag inte vet är kapabel att sköta det ansvaret. Har sett alldeles för många kelkaniner som sitter bortglömda o sin bur.
Och det är ett solklart problem för mig, då jag inte vill sälja omärkta kaniner. Dels så vill jag att kaninen ska gå att spåra tillbaks till mig, dels så vill jag förebygga fuskmöjligheten. Det förekommer att uppfödare märker omärkta kaniner som de köpt på annons eller liknande, med sitt eget nummer (och falsk stamtavla) 
Jag är nöjd med ringarna, det är absolut problematiskt att sälja till kel med ring, men jag har haft en del dåliga erfarenheter med öronmärkningen. Hermeliner har så sjukt pluttiga öron. Det kan skrikas och komma blod. Öronmärkningen kan bli infekterad/vävnaden dö, hermelinmärkningens prickar sitter otroligt tätt ihop. Ringen märker dom inte av. Dessutom förfular öronmärkningen i mitt tycke, hade gärna chippat om det varit godkänd metod. Ett annat alternativ är tatueringspenna, då går det att göra pluttigt utan att det blir hål i öronen som riskerar att läka dåligt. Inte tillåtet av föreningen eller JSV dock.
Jag tycker att vi borde ha som i Tyskland och Holland, att det finns (minst) en utbildad i varje förening som märker med dyra fina tänger och bedövningssalva. Det kan hända att det blir verklighet, jordbruksverket utreder ju.
För övrigt har det varit förbjudet att öronmärka kaniner själv sen slutet på 80-talet, föreningarna har helt enkelt struntat i att följa djurskyddslagen gällande det / JSV har varit dåliga på att informera om vad som gäller. Inga nyheter alltså.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Och jo, JSV promotade inte ringen, det var SKAF som kom fram till att det var ett vettigt alternativ. SKK och SVERAK valde chipmärkning. Övergångsperioden (dispensperioden) som Djurskyddsmyndigheten utlyste var till för att föreningarna skulle kunna gå över till andra metoder än öronmärkning på ett "smärtfritt" sätt.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag instämmer med Lina faktiskt.
Det finns för- och nackdelar med båda metoderna och ingen är väl egentligen den optimala.
Jag har personligen än så länge enbart positiva erfarenheter utav ringmärkning.
Tycker inte om ringmärkning eller tatuering, bättre att chippa i så fall.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ringmärker mina kaninungar och har hittils bara positiva erfarenheter av det. Funderar dock på att öronmärka de ungar som jag inte fick på ring (pga att dom var 7 veckor redan) men tatueringsstång är ganska dyrt..:/ Har ingen vet här i närheten som har egen tång så blir väl i sådana fall att betala själv..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#6 Man ska endast tatuera om man har erfarenhet annars kan det mest skada kaninen.
#7 Menar du att vetten inte skulle klara av att öronmärka?
De har nog erfarenhet av själva märkningen, bara det att de inte har en tång som passar. Men de har nog märkt ett gäng hundar och katter ;)
#8 Nej har jag inte sagt?!
Men jag gillar inte tatuering heller. vissa veterinärer bedöver inte ens :/
Men kassy skrev att "tatueringstång är så dyrt" då tolkade jag det som att hon skulle göra det själv.
# 7 8 9 Nej, jag skulle aldrig öronmärka själv, desutom är det olagligt. 
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
#10 Ja det är ju det, men missuppfattade när du skrev "tatueringstång är så dyra", då lät det som att du skulle göra det själv:)
Jag har ju själv inte märkt kaniner själv, men har en ringmärkt kanin. Jag tycker inte ringen är nått bekymmer, den sitter där den är och eftersom man ju ändå går igenom kaninen dagligen så ser vi ju ifall det hamnar skit emellan.Men jag kan helt klart se problemet med ringärkta kaniner till oserösa köpare. Kan tänka mig att det kan bli riktigt otäcka sår om man inte gör rent under ringen om det fastnar skit.
Chippning borde ju vara det ulitmata. Smärtfritt, osynligt och stör inte kaninen.
Öronmärkning bör ske under smärtlindring och helst sövning. När katter öronmärks så sövs de. Tycker inte man kan hänvisa till att det gör ont så kort stund för att det ska vara ok. Det finns massor med saker som bara gör ont en kort stund, men som inte är accpeterat tex obedövad kastrering av smågrisar och kupering av hundar.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#13 Alla katter sövs inte, ibland tar man bara bedövning i örat.
Man får inte kupera hundar, förbjudet ;)
Min ena kanin har ring, ingen problem med den inte. Hedde innan en hane med tatuering i båda öronen, dock så försvann färgen i ena örat efter 2år och gick inte att läsa mer…
#14 Jag vet att det är förbjudet och anledningen till att det är förbjudet är för att det gör ont att kupera. Ändå var det precis samma argument som användes för kupering som för öronmärkning av kaniner. "Det gör bara ont en kort stund och fördelarna med kupering överväger nackedelen om att det gör ont i en kort stund".
Det jag inte förstår är varför man inte chippar kaniner, det är ju ett kanonbra allternativ.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Har dock aldrig tatuerat kaniner men valpar har jag och visst det gör ont men inte länge, har helt gått över till chip och måste säga att jag var tveksam i början men e super nöjd med chip nu.
Kupering av hund ska ske under lokalbedövning vid 3 dygns ålder anser jag finns vissa raser som mår mycket bättre utan svans.
Nu till Ämnet kaniner borde man få välja om amn vill chipa eller ringmärka docj tycker jag det blir svårt att chipa eftersom det kan du göra när du vill blir nog mycket fusk då som hundvalpar måste chipas och registreras tillsammans med numret när dom säljs vid 8 v
Chipning kan man ju som privat person gå kurs och lära sig och få lov att göra det och då kostar chip allt mellen 50-100 kr st.
#6 Jag ringmärker inte föränn de är runt 4 månader och jag vet hur kraftig benstomme de får… Om man inte får på ringen vid 7v+ så har man för liten ring!
Jag har hermeliner och använder B-ring till de med bra benstomme som jag räknar på att de blir över 1kg, A-ring till de med tunnare benstomme som kommer att bli små. Och det vet man inte föränn de växtspurtar vid 3 månader. Om jag säljer en yngre kanin så sätter jag alltid på en B-ring.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#16 Aha du menar så, ja då tycker vi samma :)
Jag förstår inte varför der här med kupering är med här.
Om det skulle vara förbjudet pga. fysisk smärta hade det väl räckt med bedövning/sövning? Det ligger nog andra skäl bakom.
Vad gäller öronmärkning så är det inte ett definitivt förbud, det är under utredning och tills det kommit ett beslut så får det bara göras hos veterinär. Vad jag vet så testar de div. bedövningsmedel för att se vad som kommer fungera bäst.
Målet är väl att uppfödare i fortsättningen ska få göra det själv, med rätt utbildning och bedövning.
Jag kommer öronmärka mina kaninungar, hos veterinär…
Alla veterinärer verkar inte ha tång dock så det får man kolla upp innan.
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu