En fråga om utställning
Hej :) Tänkte bara höra om färgbedömningen på en utställning. Jag har en utställningskanin (som jag ännu inte ställt ut) som är helt svart. Förutom att han har vita hår lite över allt på ryggen, de kommer fram nu när det har blivit varmt. Påverkar det färgbedömningen?
Jupp det gör det. Svarta kaniner ska vara helt svarta och vita hår drar ner på poängen. Dessutom får inte svarta kaniner vara solblekta/bruna för det drar också ner poängen. :)
De utställare som ställer ut svarta kaniner brukar plocka bort de vita håren, men det brukar i regel inte vara många. Några på öronen och kanske 3 st i pälsen (så har det varit de gånger jag har gjort det åt folk).
Man ska inte plocka bort massor av hårstrån, det gör ju trots allt lite ont.
Det finns en ras som ska ha vita hårstrån i sin svarta päls (svensk päls heter den) men annars ska pälsen vara helsvart.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I värsta fall kan kaninen bli nollad, om den har en sk "vit grupp", dvs en ansamling av vita hår.
Jag brukar plocka bort alla jag ser. Men man bör tänka på det i aveln, det är starkt ärftligt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jaha okej tack för svaren! Min har rätt mycket vita hårstrån, han får göra sig som sällskap istället :)