Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4949 ggr
Skogsdalens
0

Dvärgvädur vs Dvärgteddy

Ni som har dvärgvädurar (i alla olika pälstyper), skriv vad som är bra & vad som är dåligt med dom. 
Och ni som har dvärgteddy, skriv vad som är bra & vad som är dåligt med dom.
_
(alltså i temperamentet, skötsel & andra sånna saker)_

Och om ni fick välja, vilken av dom raserna skulle ni helst ha? Glad

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Hagalundskaniner
0

Tycker båda raserna är helt underbara!Glad

Teddysarna behöver ju som sagt pälsvård vilket inte dvärgvädurarna gör, men å andra sidan så tycker jag att dom är otroligt söta med sin fluffiga päls.

Mvh Linnéa

Hagalund´s kaniner - uppfödning av dvärgvädur, teddylöwen & dvärgvädur rex
www.hagalundskaniner.weebly.com

Skogsdalens
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men är det någon skillnad i hur dom är i temperamentet? Glad

hobbymupp
0

Dvärgvädurar(alla vädurar) har i allmänhet fördelen att de är väldigt lugna och trevliga att ha o göra med. Dvärgarna är bra på att hoppa pga sina starka bakben.
Vädurarna finns i massor av olika färger och dvärgvädurarna är en av de vanligaste raserna inom SKAF :)

Negativt är att de ofta får problem med ögonen när de blir äldre eftersom att  de har stora "öronknutor" nere vid öronens fästen. Dessa kan trycka på ögonkanalerna och när dessa naturligt blir slappare av ålder så kan ögonen börja rinna. 
Detta händer inte alla vädurar men riskten finns :)

ppyysseenn
0

Dvärgväduren är mycket lugn men har mycket energi i sig (utgår från mina dvv)
Den är lätt att ha och göra med och är en mycket hermonisk kaninras.
Dom är i bra storlek (1,4-1,9kg).
På vanliga dvv är pläsen lättskött, man behöver inte göra något med den rättare sagt!:)
Dom är supersöta i sina hängande öron också.
Lätta att lära att gå på ''toalett''.

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

Bamse 08
0

Jag tycker om dvärgvädurar för deras lungn och kelighet och energi(utgår från min kanin),Man kan lära de saker fort om till exempel gå på lådan och såntGlad

Min kanin väger runt 3 kg men man kan ha honom i famnen och knäna ändåGlad

What doesn't kill you makes you stronger.

ppyysseenn
0

#5 oj, det var mycket, är han renrasig dvv?

//Alma

Pysens kaniner

Bamse 08
0

#6 vet inte men har har någon korsnin han kommer från djuraffären

OT ursäkta

What doesn't kill you makes you stronger.

ppyysseenn
0

#7 Tänkte nästan det, tre kilo lät lite för mycket för en renrasig dvv! :)

Lite OT!

//Alma

Pysens kaniner

Kristall
0

Har en rasren dvärgvädur och en korsning (modell större dvv), ingen av dem har jag dock valt efter själva rasen.

Hade tidigare planer på att föda upp dvärgvädurar i sällskaps- och utställningssyfte men de planerna är numera nedlagda, främst pga hälsoproblemen som bl.a. den trånga huvudformen orsakar; bettfel, trånga luftvägar, trånga tårkanaler etc… min dvärgvädur har bl.a. problem med luftvägarna och måste ha bra luft och absolut dragfritt för att må bra.

Har även haft en teddyvädur, iofs inte samma som dvärgteddy men ändå inget jag någonsin mer skulle vilja skaffa, ha eller stödja, just pga pälsen (har samma åsikt ang överpälsade lejon, angoror och fuchspälsade kaniner). Kaniner är inte långhåriga av naturen och det är ingen egenskap de behöver eller mår bra av. Säkert finns det de individer som inte besväras av sin päls (för att det är det enda de vet om och är vana vid.. hade de fötts korthåriga och bara pang bom fått 10+ cm päls hade de nog knappast uppskattat det) och aldrig får tovor, men enligt min erfarenhet är det inget värdigt liv för en kanin, att tvingas till pälsvård som den verkligen inte tycker om, klippas ner kontinuerligt och ändå få enorma tovor av minsta lilla. Gråter

Så.. om jag skulle välja, då skulle det definitivt bli dvärgvädur!

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Luppa]
0

Vad är en dvärgteddy? Typ Lejonhuvad kanin med teddypäls?

denice95
0

#10 Hon menar väl kanske Teddydvärgvädur?

Kristall
0

#10: som jag förstått det är dvärgteddy i princip det du beskriver, lejon med teddypäls.. de verkar inte vara så vanliga dock, om man jämför med teddyväduren. Antagligen anses väl vädurarna vara sötare.

Skogsdalens
0

#10 Ja, så är det.

#11 Nej, teddyvädur & dvärgteddy är olika raser.. Uppfödare av Dvärgteddy: www.pomonas.webs.com & uppfödare av Teddyvädur: www.kiwiskaniner.tk.

#12 Tror snarare att Dvärgteddyn är ovanlig för att det knappt finns några uppfödare i Sverige.. Jag har hittat ca 5 stycken, alla utom en finns i Skåne. Glad

denice95
0

#13 hehe okej :)

hjartelyckanskaniner
0

Det enda negativa jag ser hos en dvv är att de är så otroligt skitiga av sig jämfört med andra raser. Spiller en massa, bajsar överallt osv. Finns dock undantag som med alla raser. Jag har en dvv, en cashmere vädur (fd Dvv fuchs), 4 vädurskorsningar och en hare. Haren vet ju inte hur man stavar till toa om man säger så. Toan är klinisk ren medan buren ser ut som ett bombnedslag/toa, vädurskorsningarna är snarare de som är renliga av sig. Kissar och bajsar antingen i toa eller ett utvalt hörn, håller vattnet i skålen mm. Sen har jag mina två små lortgrisar, cashmerer väduren och dvv. Dvv kan vara renlig av sig men ytterst sällan. Vänder buren upp och ner, skvätter ut spånet på golvet och lämnar pluppar efter sig vart han än går. Cashmeren använder både toan och buren som toa. Hon är för lat för att orka gå till toan när hon är vid andra sidan av buren. Deras personlighet är helt fantastikt! Snälla, keliga, galna och alldeles underbara är ord som är en bra beskrivbingo av hur dvv är. Någon skulle kunnat sparka på Sven (inte för att det kommer hända!) utan att han hade gjort något. Han hade hoppat upp i knät och krupit upp så att han ligger runt nacken och slickat en i nacken. Man kan göra vad som helst med honom och han blir inte det minsta sur. Han älskar att kela och kan göra det 24/7 om man kunde. Dagarna efter att han kom så fick han springa löst i trädgården och han kom när man ropade.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Skogsdalens
0

Dvv låter ju helt underbara.. Kyss
Fast Dvärgteddyn är ju så otroligt söt med sin päls med.. Obestämd

Kristall
0

#13: vad jag menar är, att om dvärgteddyn ansågs lika "söt" och eftertraktad som teddyväduren, skulle det antagligen finnas lika många uppfödare..

Skogsdalens
0

Jaha, ja så är det väl..

breana
0

De flesta har gett bra information om dvärgväduren, så jag kan ju ta och berätta lite om dvärgteddyn. Vill börja med att berätta att jag har enbart träffat en dvärgteddy med kull, men föder själv upp teddyvädurar.

Dvärgteddyn har, vad jag hört, ett mer engergifullt temperament. Ungefär som lejon. Men de är fortfarande lugnare än många andra raser. Jag har hört från uppfödare i Holland att teddyväduren generellt är lugnare och tillåter vad som helst. Då bör man också ha i åtanke att dessa uppfödningar oftast är rätt stora med många kaniner. Har hört från dvärgteddyuppfödare i Sverige att deras dvärgteddys är lika snälla och genomlugna.

Skillnaden om du föder upp dvärgteddys och dvärgvädurar blir pälsvården. Och på grund av den kommer du behöva hålla ner antalet avelsdjur. Jag, personligen, skulle tycka det var hur kul som helst om du valde dvärgteddys! Den rasen behöver verkligen fler uppfödare! :)

#9 "att tvingas till pälsvård som den verkligen inte tycker om"
För det första, jättetråkigt att du fått den bilden av teddysar. Men jag håller verkligen inte med om denna mening… Om man håller pälsen ren och kammar regelbundet blir kamningstillfällena mysstunder. Såklart kan de bli less och vilja hoppa ner och busa på marken. Men det vill ju alla kaniner till slut. Jag tror det är tack vare pälsvården de absolut flesta teddysar är så lugna och vana att vridas på :)

Kristall
0

#19: Så du menar att alla långhåriga kaniner tycker om/finner sig i att bli borstade? Du skulle ha träffat min hane.. han hatade det. Och han fick tovor, hela tiden, trots att jag borstade honom, hela tiden. Enda sättet att hålla honom tovfri hade varit att spärra in honom i en bur, och det är inget värdigt liv för en kanin. Eller att kontinuerligt raka ner honom under sövning, och det är heller inget som något djur ska behöva utstå.

Och ja, han blev borstad dagligen från ung ålder, så ja, han var van. En av de två tamaste & socialaste kaninerna jag någonsin haft, men han tyckte verkligen inte om att bli borstad. Har aldrig sett honom så lycklig som när han blivit helrakad (under sövning, omöjligt annars) hos veterinären och fick ha kort päls. Så nej, alla 'teddysar' trivs inte med sin päls.

hjartelyckanskaniner
0

#19 Jag håller med dig ang pälsvården. Jag har en cashmere vädur som Kristall tog upp i sitt inlägg, dock skrev hon fel ras då dvv fuchs har bytat namn för att dvv fuchsar är större än dvv och då vill man inte att denna ras ska vara "anorektiska" genom att de ska tvingas väga lika lite som en dvv och då vara mycket kantiga och beniga över ryggraden. Cashmerer får väga upp till 2,5kg istället:) men det är fortfarande samma sorts djur med samma sorts päls. Nåja till pälsvården. Jag har kammat min lilla lurvboll Max 4ggr under de 3 år som hon levt. Så alla lurviga kaniner behöver inte ha maximal pälsvård bara för att de har 5cm längre päls än en normalhårad? Många frågar mig om Toscas pälsvård är jobbig och se blir chockade av mitt svar. Tosca har inga knutor.. När hon fäller så blir det lite pressad päls som sitter ihop, inga knutor, som lätt går att pilla bort. Hon känner inte det då denna pälsbit inte ens sitter fast i hennes botten. Därav slipper jag borsta henne. När det är dags att fälla så kollar jag igenom henne och plockar bort dessa. Så nej man ska inte ha förutfattade meningar om långhåriga kaniner. De är vana vid detta. Har aldrig varit med om en långhårig kanin som inte gillar att få pälsen igenom kollad eller borstad.

Mvh Emma

breana
0

#20 Nej, jag menar inte att alla tycker om det. Hade varit svårt att säga att alla gör det, jag talar utifrån mina egna kaniner och uppfödarvänners kaniner. Men generellt sätt så ja. Man skulle ju inte avla på 'raserna' om majoriteten av kaninerna avskydde pälsvården?

Jag upplevde att en av mina hanar såg nere ut när jag klippte ner honom. Medan min andra hane inte bryr sig om han är nerklippt eller fullpälsad.

Kristall
0

#21: Jag skrev ingenting om "dvv fuchs", citat: "(har samma åsikt ang överpälsade lejon, angoror och fuchspälsade kaniner)" dvs kaniner med fuchspäls. Onödigt att hänga upp sig på en sådan sak..

Skogsdalens
0

#19, Ja det skulle vart superkul att få hem några Dvärgteddys och börja föda upp.. Fast i nuläget verkar transport vara omöjligt.. Tyst

hjartelyckanskaniner
0

#23 sorry, läste lite fel..

Mvh Emma