Tarmfel?
I söndags kväll så märkte jag att min kaninhona Saga fått ungar pga en tjuvparning och jag är inte säker på vilken av hanarna som är pappan. Det var sist i vintras som jag märkte att hon och nån hane va lös med varann och då blev hon bara skendräktig?. Så jag fattar inte hur hon kan få ungar nu helt plötsligt då hon inte varit med nån av hanarna på väldigt länge…
Jag har en svartbrokad hane och en viltgrå hane,Saga hon är också svartbrokad och då är jag bara rädd att det är Kezo(den svartbrokade hanen)som är pappan och då har jag hört att ungarna kan få tarmfel om man parar 2 brokade kaniner. Stämmer det? Om ungarna har tarmfel hur märker man det då?
Ungarna är då livliga och runda om magen och hon tar hand om dem mkt bra också,så dom verkar friska tycker då jag men;)
Om någon unge blir viltfärgad är den viltfärgade hanen pappa
putt
En kanin som får dubbla brokadeanlag löper risk att få något som kallas för Megacolon, det innebär att de inte kan tillgodogöra sig näring lika bra som andra. De har ofta magproblem hela livet och korta livslängd. En kanin med dubbla brokade anlag brukar kallas för "vitscheck", men det är inte säkert att den ser ut som en övertecknad scheck.
Om du har fått ungar i kullen som inte är brokade, så finns det iaf ingen risk för att de har fått Megacolon. De brokade ungarna ligger däremot i riskzonen.
Som #1 säger, om någon av ungarna bli viltfärgade så är det den viltgrå som är pappa och du behöver inte oroa dig.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#1 och #3 idag såg jag att en unge var viltgrå så då är det nog inte Kezo som är pappan :D
Säger som #1 och #3.
Du har möjligtvis inte fler bilder på bebbarna? älskar att kika på bebis bilder