Hundvalp & kanin?
Hej!
Jag har inte varit så aktiv medlem här på kanske.. 1år.. Så om jag skriver eller gör något fel nu så ursäkta i förväg, minns nämligen att det kom nya regler titt som tätt hära. :-) Vet inte heller om det är rätt grupp så bara att flytta inlägget om det behövs!
Nu är det iallafall så att på torsdag, imorgon då, ska jag hämta hem en liten hundvalp. En jämthund på 8veckor.
Sen har jag ju sen 3 år tillbaka min kanin Warzsawa här hemma..
Jag tänkte vänja min lilla valp med min kanin (om det är möjligt?), men hur ska jag börja? Någon som har något tips?, eller har varit med om det här förut, så skriv gärna hur jag ska göra eller åtminstone börja.. :-)
/Fanny
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina kaniner har fått välja sig vid hund (schäferkorsningar) ganska sakta. Har börjat med att lägga hunden en bit ifrån burarna varje gång jag skulle fixa något med kaninerna och sakta med säkert har jag låtit hunden gå ganska fritt runt burarna. Har funkat väldigt bra =) Huvudsaken är att hunden är tyst och lugn, har den fört minsta lilla oväsen så har det medfört en skarp tillsägelse och den nyfikna hunden har fått gå längre bort. Ju mer lugn ju närmare får den komma burarna. Att komma nära har blivit belöningen för hunden som därför har lärt sig ganska snabbt att vara tyst och lugn när kaninerna är närvarande.
Hur nära man kan komma med hunden beror också självklart på hur kaninerna reagerar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Men, jag kan ju tillägga att det har varit vuxna hundar i mina fall och inte en valp. En vuxen hund kan man ju sätta strängare regler för…
Men jag hade nog gjort på samma sätt med en valp, men förmodligen lär det ta lite längre tid och man får vänta in valpens mognad