Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2271 ggr
Jills
0

Kaninungen bits

Skorpan är nu 10 veckor och han är lite busig, för han bits! Han är väldigt nyfiken och orädd och kelar gärna, fast bara när han själv vill :-) Han kommer ofta fram och nosar på mig och pussas ibland, men rätt som det är kan han bita till. Inte hårt, inte så det blir märken, men det känns ju.

Är han bara nyfiken och testar lite? När han biter säger jag Nej och puttar undan honom. Något annat jag kan göra?

[h-malm]
0

Om det inte blir märken skulle jag mer kalla det för att han naffsar, typ att han bara vill smaka på dig. Inte för att vara elak alltså.

Jills
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Ja, det är ungefär så. Men jag vill ju inte att det blir värre…

Lite OT men han gör ofta glädjeskutt och kutar runt i rummet som en galning, och det är plastmatta så det är rätt halt, ser för roligt ut när han halkar omkring… det kan inte vara farligt för honom?

natha-mjau
0

så är min lilla tjej hemma med, på 8 veckor. fast jag får röda märken överallt.

Fridaaaa
0

#2 Ja kaniner ska inte vara på halt underlag :) Dem kan skada sig om dem får såna glädjeskutt eller drabbas av panik.

Min kaninunge på ca 10 veckor nafsar med, men jag puttar undan och säger "nej" eller "fy" tillåter nämligen inte sånt beteende :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jills
0

#4 Men vad ska jag göra då? I början gick han bara på vanliga mattan men nu vågar han gå på plastmattan också, och jag kan ju inte direkt hindra honom från att göra sina glädjeskutt…

Inaarah
0

Jill, jag tycker du verkar ha en bra metod för honom. Skulle tippa på att han mest testar dig litegrann och nafsar, och vore det jag som var i din situation hade jag agerat på precis samma sätt som du. Så länge du enbart tillrättavisar honom lugnt tar han ingen skada av det. Tror inte det är så mycket annat att göra, han kommer över det ska du se. Glad

Och sedan angående att han rusar runt, skulle jag rekommendera att inte låta honom vara ute och springa på samma vis då det väl inte är direkt lämpligt för en liten kanin utifall att han skulle skada sig. Det finns ingen matta du kan lägga på golvet, eller annan yta han kan få springa på? Vore ju synd om möjligheten togs ifrån honom, då han ju helt klart verkar uppskatta det. Flört

Vill även ge en eloge till dig, då jag tycker du verkar ta väl hand om din kille och är mån om hans välbefinnande. :)

Inaarah
0

#5: Såg nu att du hade skrivit. Lite svår situation, men det enda jag kom att tänka på nu är om det skulle fungera att avgränsa runt om mattan? Till exempel ett staket eller dylikt, så han enbart får vistas på den…?

Jills
0

#7 Ja, det är lite svårt… jag har så litet rum och vanliga mattan är i mitten av rummet så det blir lite svårt. Vill ju inte att han ska skada sig, men han verkar samtidigt trivas väldigt bra med att vara frigående i hela rummet… hatar tex. att vara instängd i buren!

Oftast får han sina "ryck" på mattan men ibland susar han runt under soffan, och där är ju plastmatta… men det beteendet kanske avtar med åldern? Han kanske är lite extra vild nu när han är så liten?

Tack så mycket! :-)

Inaarah
0

#8: Åh, jaha. Då förstår jag bättre.
Nja, jag är inte så säker på att det avtar med åldern, om än det inte är en omöjlighet. Om det är så att han allt som oftast befinner sig på mattan men emellanåt gör en avstickare ut på plastmattan, hade jag nog avvaktat lite med att vidta någon åtgärd. Från början uppfattade jag det som om han var mycket mer på plastmattan, men om så är fallet att det bara är ibland, så blir ju situationen lite annorlunda.

Kort och gott hade jag väntat ett tag för att se hur det utvecklar sig. Trots allt är han ju ganska liten, och är just nu i full färd att upptäcka saker och samla på sig erfarenheter. Möjligen kanske han själv inser att plastmattan inte är ultimat och självmant håller sig på den vanliga mattan.

Är det några speciella föremål eller dylikt runt om i rummet du upplever att han lätt kan skada sig på? Något som är placerat så han lätt springer in i det eller liknande?

Jills
0

#9 Han gillar mest vanliga mattan, men är även uten på plastmattan. Han har börjat vänja sig vid plastmattan nu, i början gick han inte där alls.

Jag kan tänka mig att det är en vanesak? Att han vänjer sig vid plastmattan, att den är lite halare än vanliga mattan och att han anpassar sig efter det?

Det jag har är väl hans innebur som står lite från väggen så han kan kila in där bakom. När han får sina ryck finns ju risken att han springer in där och skadar sig Jag har inte flyttat in buren eftersom han gillar att vara där bakom… men kanske borde skjuta in den ändå? Utöver det har jag mest vanliga möbler, inget särskilt som han kan skada sig på…

Inaarah
0

#10: Jo, det kan nog mycket väl vara så. Skulle gissa att han snart lär sig hur plastmattan fungerar och då anpassar sig efter den.

Nja, hade jag varit du hade jag låtit buren stå som den står nu. Är han van att kunna springa in bakom, och gör det utan ha uppsikt, kan han ju lätt skada sig på så vis. Och är det inget direkt där bakom som du anser direkt farlig skulle jag låta den stå som den står.

Hittills är han ju inte så gammal, men jag tror nog att han snart anpassar sig till ditt hem och hur han kan springa. Tror inte du ska behöva göra så mycket åt saken. :)

Sweet Teddy
0

Blev lite fel (a)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

Jills
0

#11 Just nu har jag honom bara i rummet, av stängt av till hallen och köket, där det också är plastmatta till viss del. Men jag tänkte ju låta honom gå där också, men när kan jag börja göra det tro? Han har varit här hos mig nu 1,5 vecka, så det är ganska kort tid.

Inaarah
0

#13: Jag skulle vänta ungefär tre veckor till, då du haft honom en månad. Då är han trygg med dig, och dessutom har han aklimatiserat sig såpass att han borde vara redo för att upptäcka nya ytor.

Jills
0

#14 Oki! Det var ungefär så jag hade tänkt :-)

Det märks att han börjar känna sig hemma för han har somnat flera gånger mitt på mattan :-) Så gullig när han ligger helt usträckt och huvudet lutat mot framtassarna!