fri tillgång??
har kollat runt lite på sajten och upptäckt att ni ger era kaniner en viss mängd mat om dan.. jag har alltid mat i matskålen, är det helt fel?
har nästan nyss skaffat mig skrutten och är väll inte nån riktig hajjare på kaniner än… han verkar iaf må bättre än bäst så .. :)
Som jag har lärt mig ska dom ha fri tillgång av pellets tills dom blir ca 4 månader, sen räcker det med ca ½ dl om dagen :)
(rätta mig gärna om jag har fel)
Kaniner är gräsätare och ska äta hö som basföda. Pellets ska bara vara ett komplement och därför ska pelletsen begränsas hos vuxna kaniner. Växande kaniner ska ha fri tillgång. 1 msk - ½ dl om dagen är lagom till dvärgkaniner. På det fri tillgång på hö och sen lite grönsaker och grenar så mår kaninen bäst.
Ger man kaninen för mycket kraftfoder så kan de får problem med magen, bli tjocka osv.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Beror på rasen på kaninen hur mkt pellets dem behöver sen, men ½ dl är väl det mest "normala" :=)
Fri tillgång till hö ska dem ha, men pellets bara i begränsad mängd :=)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har läst att man även ska dela upp maten som dom får under dagen. Så om man delar upp den ½ dl(för dvärgkaniner) pellets dom får under dagen i 2 - 3 omgångar så kan du fortfarande se till att din kanin har pellets i matskålen hela dagen 
Sen då den har tömt matskålen på pellets så har din kanin ju alltid hö att mumsa på. Lycka till 
#3 Ja visst, tänkte på att vi snackade dvärgkaniner :)
Fri tillgång till växande kaniner är inte bra, då man aldrig kan ha koll på exakt hur mycket kaninen får i sig. Självklart behöver en växande kanin mer mat (protein) än en vuxen, men fri tillgång är ändå ingen bra idé.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#6 Efter det du skrivit kom jag på en lite fråga, jag ger min dvärgvädurar som är 2 månader ½dl stampe morgon och kväll. Dom äter lite då o då, och har fri tillgång till hö o vatten.Grönsaker får dom nåt litet kanske 5 ggr i veckan då dom inte är vana vid så många olika sortes grönsaker/frukter. Dom har oftast inte ätit upp all pellets men det är endast väldigt lite kvar. Tkr du att jag ska ändra fodermängden eller lägga till nåt foder!:)
Om dom inte äter upp pelletsen som dom får i skålen så tror jag mängden de får nu är alldeles lagom. Du ser om de magrar av, och då får du öka på pelletsgivan :)
Det som har fungerat allra bäst på mina är att ge en lagom mängd pellets, och sen komplettera med MYCKET gräs, maskrosblad, groblad osv. Dock är det ju viktigt att vänja in det gröna långsamt så att de inte får problem med magarna osv.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Att komma ihåg är ju att huvudfödan alltid bör vara hö.
Pellets är enbart ett tilläggsfoder.
Fri tillgång är alltså sällan bra, då kaninerna tenderar att äta sämre med hö då.
Jag ger aldrig fri tillgång, utan en begränsad mängd från de är små.
Om våra kaninungar skulle ha fri tillgång till pellets så skulle de nog både få ont i magen och rulla runt i buren. De verkar inte ha någon gräns…
Vad ger ni för pellets till era kaniner förresten? Mina får Stampe från Granngården…
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
#10 Finns massa trådar om vilka foder vi ger till våra kaniner ;) Kolla in dem :D
#11 Fast det är väl relevant i den här diskussinen?
Ger man ett "magert" foder så kanske inte fri tillgång spelar någon roll?
Ger man ett kraftigt foder så är väl begränsad mängd viktigare…
Vissa kanske ger "musli" från djuraffären?
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
#12 Fast det blir så många trådar om samma sak :)
Och sedan spelar det ingen roll igentligen vad vi ger för foder, för ett foder kan fungerar bra på en kanin som magrar snabbt och ett annat på en annan kanin som magrar osv. Helt individuellt, visst man kan få tips? vilka foder som man anser är bra till just sina kaniner.