Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 523 ggr
johannabe
0

Hjälp! Bada kanin?

Hej!

Min hankanin kastrerades i vintras och sedan dess har han slutat tvätta sig och blivit allmänt smutsig, han verkar liksom inte bry sig längre. Jag har försökt borsta honom regelbundet men pälsen är så otroligt tjock och dessutom tovig av torkat kiss/bajs så det är inte helt lätt. (Är det nån som känner igen det här?)

Nu är det så att han ska snart få flytta ut i sommarburen men jag är rädd att hans "hygienproblem" kommer locka till sig fluglarver. Min fråga är alltså - borde jag bada honom innan han flyttar ut? Vet att man inte ska bada kaniner mer än nödvändigt men det här känns ganska nödvändigt…

(Kaninen är fullt frisk i övrigt och det handlar inte om fel utfodring för han äter enbart hö och någon matsked pellets om dagen…så det här beror förmodligen på beteendeförändringar efter kastreringen.)

Tack på förhand! :)

Zvintos
0

Om han inte kan hålla sig ren själv, så är du ju tvungen att hjälpa honom.
Krävs det då att han badas, så får du ju göra det. Glad

Bamse 08
0

Håller med NinniGlad om du gör det se bara till så att inget kommer i ögonen el. nosen, öronenFlört

What doesn't kill you makes you stronger.

hobbymupp
0

Hm… Bada och bada… I allmänhet är ju inte vatten i öronen bra för kaninen har jag hört. En öroninflamation är mycket farligare för de små liven än för oss. 
Därför skulle jag inte rekomendera ett bad utan snare att du torkar av honom med blött papper/handduk, så är vattnet mer kontrolerbart. Sen ska man ju såklart torka av ordentligt.

Dessutom så är det ofta ett tecken på att kaninen är sjuk på nått sätt när den inte tvättar sig, fast jag har ingen riktig koll på vad som är normalt i beteende förändringsväg när det gäller kastrering. Min har bollarna kvar, hehe.

Hoppas det löser sig!