Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1180 ggr
cillan
0

kräsen kanin!

läste i en annan tråd nyss att det inte är bra att ge dom godis/gnagstänger…. för de är för söta och att det inte är bra med frön…  jag har gett  en stång som det var  popcorn på som han älskade och det gick bra och igår fick han en stång med frön men det verkar som han blev lite lös i magen av den…. min tanke med stängerna är att han ska få gnaga….

vad är det med frön som inte är bra? eller är det honungen/sockret?

Jag har provat med morötter, gurka och hallonblad men han vill inte ha…

gräs, sallad och maskrosblad går bra men jag har hört att det inte är bra med för mycket maskrosblad för då blir de lösa i magen… stämmer det?

Päronkvistar har han och självklart pellets och hö.  :)

Vad ska jag prova att ge honom så jag kan utöka hans "matlista"?

vattenmelon testade vi en varm dag också men han rörde den inte.

zezagena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Grenar är enl mej bästa godiset o toppen för tänder o sysselsättning Skrattandegärna - vide, al, rönn, asp, fruktträd

Grönt (kvickrot, maskrosblad, daggkåpa, älggräs, rödklöver, persilja, rallaros mm), är mums oxå för dem, men vänj till honom under en vecka med lite om dagen o se till att han äter hö oxå..

Fridaaaa
0

Man ska inte ge några godisstänger alls, ge grenar som den kan gnaga på, och då hö, det är med bra för tänderna och då magen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wilmuut
0

Dom flesta frön innehåller oftast mycket fett. Och det är jäääääätte mkt honung på dom där fröstängerna.

Du kan ju testa med persilja, dill,rädisor med mera. finns en artikel om

det! xD

eamy
0

ett tips? är att låta frukterna/grönsakerna ligga under en natt i buren och se om han äter det :)
såär iallafall mina kaniner, om dom inte äter det när dom får det så läggre jag det i buren så är det borta nästa dag sen :P

cillan
0

jag får prova igen med lite annat och se om det är något han tycker om… får testa en ny sak varje kväll tills jag hittar något som han äter och sedan köra det ett tag.

fanns det en tråd med förslag på grönsaker och frukt?

Wilmuut
0

#5 Aa precis, kolla på kaninens mat bland artiklarna så hittar du den!

Inaarah
0

Vad är det för pellets han får? Glad
I din situation hade jag avstått helt från godisstänger och dylikt, och under ett par dagar enbart kört pellets, hö och vatten. Sedan skulle jag successivt börja prova med några persiljeblad ena dagen, andra dagen prova några maskrosblad, sedan lite blåbärsris osv. Kaniner kan lätt bli lösa i magen av för stora mängder grönt, samt för snabba övergångar eller variationer. När du funnit några saker han tycker om, hade jag varierat dessa lite från dag till dag, och givetvis även gett honom grenar.

Exempel på saker du kan ge honom är bland andra persilja, oregano, salvia, blåbärsris, äpple, morot, paprika, jordgubbar, ruccola, hallonblad, jordgubbsblad, vinbärsblad, kirskål, maskrosblad etc. Och som grenar kan du ge vide, asp, rönn, al och fruktträd.

Här finns en lista på vad du kan ge den, och här finns en artikel om vad du bör ge din kanin.